Το φυσικό αέριο στην Ολλανδία, σημείο αναφοράς TTF εκτινάχθηκε έως και 18% στα 42,90 ευρώ ανά μεγαβατώρα στις συναλλαγές νωρίς τη Δευτέρα για να περιορίσει τα κέρδη του στο 10% στη συνέχεια όντας στο επίπεδο tvn 40 ευρώ/MWh.
Οι κινητοποιήσεις θα μπορούσαν να ξεκινήσουν στις 2 Σεπτεμβρίου, εάν η Woodside Energy Group, ο διαχειριστής των μονάδων στην Αυστραλία, δεν προσφέρει μια κατάλληλη συμφωνία, υποστήριξαν τα συνδικάτα το Σαββατοκύριακο. Στο πρόβλημα προστίθενται και οι μονάδες της Chevron Corp., όπου οι εργαζόμενοι άρχισαν να ψηφίζουν για πιθανές απεργίες από την περασμένη εβδομάδα.
Όπως μάλιστα αναφέρεται, η πιθανότητα διακοπής του εφοδιασμού στην Αυστραλία, που μπορεί να επηρεάσει το 10% των παγκόσμιων εξαγωγών LNG, έχει κρατήσει τους ευρωπαίους εμπόρους σε επιφυλακή αυτόν τον μήνα. Το άγχος έχει αυξηθεί παρόλο που η Ευρώπη είναι καλά εφοδιασμένη για το χειμώνα και σπάνια λαμβάνει καύσιμα από την Αυστραλία.
Υπενθυμίζεται ότι οι εργαζόμενοι στις εγκαταστάσεις της Chevron Corp. και της Woodside Energy Group Ltd. στην Αυστραλία ψήφισαν, πριν μερικές μέρες, υπέρ της απεργίας, γεγονός που όπως αναφέρουν αναλυτές, ενδέχεται να επηρεάσει τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη χώρα, περιορίζοντας την παγκόσμια αγορά του καυσίμου.
Χαρακτηριστικά, ο αναλυτής της χρηματιστηριακής PVM, John Evans, κάνοντας ειδική μνεία στην Αυστραλία, έχει αναφέρει, χαρακτηριστικά, ότι η Αυστραλία, πλέον, αποτελώντας τον μεγαλύτερο εξαγωγέα LNG, ξεπερνώντας τόσο το Κατάρ όσο και τις ΗΠΑ, η όποια δυσκολία στην παραγωγή επηρεάζει συνολικά την κατάσταση καθώς αναγκαστικά οδηγεί την αγορά και δη τους Ευρωπαίους, που αναζητούν αέριο για τις ανάγκες του χειμώνα, στην στην spot αγορά, με ό,τι μπορεί αυτό να συνεπάγεται για τις τιμές.
«Αν και χώρες όπως η Γερμανία εξασφαλίζουν μεγάλες συμφωνίες φυσικού αερίου με άλλες χώρες, εντούτοις υπάρχει η πιθανότητα να μην καταφέρουν να καλύψουν εντελώς τις ανάγκες τους και να αναγκαστούν να στραφούν στην spot αγορά, όπως το 2022», εκτίμησε ο John Evans.
Να σημειωθεί ότι οι αποθήκες στην Ευρώπη είναι σχεδόν γεμάτες. Συγκεκριμένα στο 88% είναι οι υπόγειες αποθήκες όπου υπάρχουν και στο 61% οι δεξαμενές με LNG. Στο Βέλγιο καταγράφεται 100% πληρότητα, στην Ισπανία με 98%, Ολλανδία με 91%, στη Γερμανία με 90% και στην Ιταλία με 89%.
Σύμφωνα, πάντως, με τον Νικ Κάμπελ της Inspired Plc, οι αγοραστές από την Ασία «πιθανώς θα αυξήσουν τις προσφορές για εισαγωγές LNG προκειμένου να αντικαταστήσουν τους όγκους που μπορεί να χαθούν από την Αυστραλία, κάτι που θα επηρεάσει και την Ευρώπη. Το LNG αποτελεί πλέον το βασικό μέρος του ευρωπαϊκού μείγματος προμηθειών φυσικού αερίου, επομένως οποιαδήποτε ένδειξη ότι η ροή του βρίσκεται σε κίνδυνο οδηγεί σε άνοδο της τιμής». Άλλοι πιθανοί κίνδυνοι που οδηγούν σε αύξηση των τιμών είναι η μείωση των εισαγωγών LNG στην Ευρώπη τον περασμένο μήνα και τις αυξημένες ροές από την περιοχή προς την Ουκρανία, η οποία διαθέτει πλεονάζουσα αποθηκευτική ικανότητα, ενώ κίνδυνο εγκυμονούν και οι καθυστερήσεις στην εποχιακή συντήρηση της Νορβηγίας αποτελούν επίσης κίνδυνο.
Συγκεκριμένα, στη Νορβηγία, προγραμματισμένη συντήρηση σε μεγάλες εγκαταστάσεις έχει προγραμματιστεί για τον επόμενο μήνα και στη Ρωσία, η Yamal LNG σχεδιάζει να κλείσει ένα τμήμα παραγωγής για εργασίες για τρεις εβδομάδες τον Αύγουστο.
Τα κέρδη των τιμών στην Ευρώπη συμβαδίζουν με το υψηλότερο κόστος για το καύσιμο στην Ασία, καθώς οι δύο ήπειροι ανταγωνίζονται για το διαθέσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Αρκετές διαταραχές οφείλονται σε περιορισμό της προσφοράς τις επόμενες εβδομάδες.
Οι προβλέψεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι μιλώντας σε συνέντευξη στη Ναυτεμπορική ο καθηγητής ΕΜΠ και πρώην υπηρεσιακός υπουργός ΠΕΝ Παντελής Κάπρος ανέφερε ότι τα σημερινά σκαμπανεβάσματα της τιμής του TTF στο φυσικό αέριο δεν αποτελούν δείγμα αστάθειας της αγοράς, αλλά σταθερότητας.
Όπως τόνισε σχετικά, η τιμή που υπήρχε στα χρόνια της πανδημίας με 10-15 ευρώ δεν πρόκειται να είναι βιώσιμη για την αγορά ούτε πρόκειται να επανέλθει. Αντιθέτως, τα 35-40 ευρώ που έχουμε σήμερα είναι ισορροπία της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, το TTF είναι μια χρηματιστηριακή τιμή ευαίσθητη σε συγκυριακές αλλαγές.
«Δεν έχουμε δείγματα ότι θα έχουμε κρίση ξανά τιμών, αλλά τίποτα δεν αποκλείεται», υπογράμμισε. Πέραν του TTF, τα μακροχρόνια συμβόλαια εφοδιασμού δεν γίνονται μέρα με τη μέρα, αλλά ευρύτερα. Η σημερινή πραγματικότητα είναι μια σταθερότητα, δεν πρέπει να εκληφθεί ως αστάθεια, σχολίασε ο κ. Κάπρος.
Πάντως, η γερμανική κυβέρνηση αναμένει ότι οι τιμές του φυσικού αερίου θα παραμείνουν αυξημένες τουλάχιστον μέχρι το 2027, τονίζοντας την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με έκθεση που εγκρίθηκε πριν λίγα 24ωρα από το υπουργικό συμβούλιο. Οι προθεσμιακές τιμές στα τέλη Ιουνίου έδειχναν ότι μπορεί να υπάρξει αύξηση στις αγορές χονδρικής στα περίπου 50 ευρώ ανά μεγαβατώρα τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με ανάλυση του υπουργείου Οικονομίας. Το ευρωπαϊκό φυσικό αέριο κυμαίνεται σήμερα περίπου στα 38 ευρώ η μεγαβατώρα. Η μέση τιμή του φυσικού αερίου ήταν περίπου 19,40 ευρώ την περίοδο 2008 έως τον Ιούνιο του 2021.
Να σημειωθεί ότι η Γερμανία είναι μία από τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από τις περικοπές των ροών φυσικού αερίου από τη Ρωσία πέρυσι και, όπως αναφέρεται στη έκθεση, θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στις αγορές προκειμένου να εντοπίζει πιθανά προβλήματα σε πρώιμο στάδιο. Σύμφωνα πάντα με την έκθεση, τα μέτρα για τη μείωση αυτών των κινδύνων περιλαμβάνουν την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου και τη δημιουργία υποδομών υδρογόνου.
Υπενθυμίζεται ότι στη Γερμανία η κυβέρνηση έχει καταβάλει μέχρι στιγμής 22,7 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου για να ελαφρύνει το βάρος για τους πελάτες. Οι μεγάλοι πελάτες της βιομηχανίας έχουν λάβει 6,4 δισ. ευρώ σε κρατικές ενισχύσεις, σύμφωνα με το υπουργείο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr