Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του CNBC, πολλοί αναλυτές εμφανίζονται σκεπτικοί όσον αφορά στα προτεινόμενα μέτρα, τα οποία σύμφωνα με τους ίδιους θα μπορούσαν να προκαλέσουν «σημαντική αποδιοργάνωση της (ενεργειακής) αγοράς».
Πιο συγκεκριμένα, το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εξαγωγές ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων αναμένεται να τεθεί σε ισχύ την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου και εκτιμάται ότι θα είναι μία περίπλοκη διαδικασία.
Υπενθυμίζεται ότι το νέο εμπάργκο εντάσσεται στο έκτο πακέτο κυρώσεων που υιοθέτησε σε βάρος της Ρωσίας η Ευρωπαϊκή Ένωση τον Ιούνιο του 2022, με τις απαγορεύσεις να εφαρμόζονται σε δύο στάδια.
Τι προβλέπουν οι αναλυτές
Οι αναλυτές της εταιρείας συμβούλων πολιτικού κινδύνου Eurasia Group υποστηρίζουν ότι το επικείμενο εμπάργκο «θα έχει πιθανώς μεγαλύτερο αρνητικό αντίκτυπο από ό,τι οι προηγούμενες κυρώσεις στις εισαγωγές αργού».
Οι ανησυχίες για περαιτέρω αναταράξεις στον εφοδιασμό πετρελαίου εκφράζονται την ώρα που διεξάγονται συζητήσεις για την επιβολή περαιτέρω ανώτατων ορίων στις τιμές του πετρελαίου. Η ΕΕ και οι σύμμαχοί της στην Ομάδα των Επτά εξετάζουν ανώτατο όριο τιμής στα 100 δολάρια το βαρέλι για τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου υψηλής ποιότητας, όπως το diesel, και ανώτατο όριο τιμής στα 45 δολάρια το βαρέλι για προϊόντα όπως το μαζούτ και τα βιομηχανικά λιπαντικά.
«Εάν υιοθετηθεί, θα είναι την τελευταία στιγμή, δημιουργώντας δυνητικά περισσότερο σύγχυση στην αγορά», σημειώνουν οι αναλυτές του Eurasia Group.
Κίνα και Ινδία
Από την πλευρά του, σε μήνυμά του στο CNBC, ο Μάθιου Σέργουντ, αναλυτής στην Economist Intelligence Unit, προειδοποίησε ότι «αναμένουμε κάποια αναστάτωση, ειδικά αμέσως μετά την απαγόρευση καθώς οι αγορές της ΕΕ συνεχίζουν να προχωρούν σε εναλλακτικές προμήθειες», προσθέτοντας ότι αυτή η απόφαση θα ασκήσει ανοδικές πιέσεις στις τιμές των προϊόντων πετρελαίου γενικότερα.
Ο Σέργουντ σημειώνει ότι η ομάδα της Economist Intelligence Unit αναμένει ορισμένες ανακατατάξεις στις ροές, με τη Μόσχα να στέλνει περισσότερα βαρέλια στην Κίνα, την Ινδία, τη Μέση Ανατολή και Αφρική, και την Ευρώπη από τη μεριά της να αυξάνει τις εισαγωγές από Ινδία, Κίνα, Μέση Ανατολή και ΗΠΑ. Ως αποτέλεσμα, αυτό πιθανότητα θα αυξήσει το κόστος μεταφοράς.
Πιθανότητα ελλείψεων
«Μόλις τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στις εξαγωγές ρωσικών καυσίμων που διακινούνται διά θαλάσσης, είναι πιθανό να δούμε ότι οι τιμές της βενζίνης και ιδιαίτερα του ντίζελ θα συνεχίσουν να υποστηρίζονται από τη σύσφιξη της προσφοράς – ιδίως εάν το εμπάργκο ακολουθήσει ένα ανώτατο όριο τιμής στα 100 δολάρια ανά βαρέλι για το ντίζελ», αναφέρει ο Όλε Χάνσεν, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων στη Saxo Bank.
«Η Ρωσία μπορεί, ωστόσο, να δυσκολευτεί να διαθέσει το ντίζελ της σε άλλους αγοραστές, με τους βασικούς πελάτες της στην Ασία να ενδιαφέρονται περισσότερο για την τροφοδοσία των διυλιστηρίων τους με ρωσικό αργό πετρέλαιο που διατίθεται με μεγάλη έκπτωση, το οποίο μπορούν στη συνέχεια να μετατρέψουν σε προϊόντα καυσίμου τα οποία πωλούνται στις τρέχουσες τιμές που ισχύουν στην παγκόσμια αγορά», υποστήριξε.
Ο ίδιος, τόνισε ότι η προμήθεια ντίζελ της Ευρώπης από τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να αναπληρώσει μερικά από τα βαρέλια που χάσουν από τη Ρωσία, «αλλά μια έλλειψη φαίνεται πιθανή».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr