Η σταδιακή μείωση στις επενδύσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο ακολουθούμενη από περικοπές παραγωγής λόγω πανδημίας οδήγησε σε πτώση της προσφοράς, ενώ οι άνθρωποι κατανάλωναν περισσότερη ενέργεια καθώς οι οικονομίες άνοιξαν ξανά και οι χειμώνες έγιναν πιο κρύοι. Κατά συνέπεια, η ζήτηση ορυκτών καυσίμων αυξανόταν ακόμη και πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία επιδείνωσε το σοκ στην αγορά.
Η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός και δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αργού πετρελαίου. Στις 100 ημέρες από την εισβολή, το πετρέλαιο ήταν μακράν η πιο πολύτιμη εξαγωγή ορυκτών καυσίμων της Ρωσίας, αντιπροσωπεύοντας 48 δισεκατομμύρια δολάρια ή περίπου το ήμισυ των συνολικών εσόδων από τις εξαγωγές.
Όπως επισημαίνει το oilprice.com, ενώ το ρωσικό αργό πετρέλαιο αποστέλλεται με τάνκερ, ένα δίκτυο αγωγών μεταφέρει ρωσικό αέριο στην Ευρώπη. Στην πραγματικότητα, η Ρωσία αντιπροσωπεύει το 41% του συνόλου των εισαγωγών φυσικού αερίου στην ΕΕ και ορισμένες χώρες εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από το ρωσικό αέριο. Από τα 25 δισεκατομμύρια δολάρια που εξήχθησαν σε φυσικό αέριο αγωγών, το 85% πήγε στην ΕΕ.
Οι κορυφαίοι εισαγωγείς ρωσικών ορυκτών καυσίμων
Το μπλοκ της ΕΕ αντιπροσώπευε το 61% των εσόδων της Ρωσίας από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων κατά τη διάρκεια της περιόδου των 100 ημερών.
Η Γερμανία, η Ιταλία και η Ολλανδία - μέλη τόσο της ΕΕ όσο και του ΝΑΤΟ - ήταν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς, με μόνο την Κίνα να τους ξεπερνά.
Με βάση δεδομένα από το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), η Κίνα ξεπέρασε τη Γερμανία ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας, εισάγοντας σχεδόν 2 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου με έκπτωση ημερησίως τον Μάιο, αύξηση 55% σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Ομοίως, η Ρωσία ξεπέρασε τη Σαουδική Αραβία ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας.
Η μεγαλύτερη αύξηση στις εισαγωγές προήλθε από την Ινδία, αγοράζοντας το 18% του συνόλου των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου κατά τη διάρκεια της περιόδου των 100 ημερών. Σημαντική ποσότητα του πετρελαίου που πηγαίνει στην Ινδία επανεξάγεται ως διυλισμένα προϊόντα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, οι οποίες προσπαθούν να ανεξαρτητοποιηθούν από τις ρωσικές εισαγωγές.
Μείωση της εξάρτησης από τη Ρωσία
Ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία, αρκετές χώρες έχουν λάβει αυστηρά μέτρα κατά της Ρωσίας μέσω κυρώσεων στις εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των ορυκτών καυσίμων.
Οι ΗΠΑ και η Σουηδία έχουν απαγορεύσει εξ ολοκλήρου τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων, με τον μηνιαίο όγκο εισαγωγών να έχει μειωθεί κατά 100% και 99% αντίστοιχα τον Μάιο σε σχέση με την έναρξη της εισβολής.
Σε παγκόσμια κλίμακα, οι μηνιαίοι όγκοι εισαγωγών ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 15% τον Μάιο, ένδειξη του αρνητικού πολιτικού κλίματος που περιβάλλει τη χώρα.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένων μερικών από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς κατά την περίοδο των 100 ημερών, μείωσαν τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Εκτός από τη συλλογική απόφαση της ΕΕ να μειώσει την εξάρτηση από τη Ρωσία, ορισμένες χώρες έχουν επίσης αρνηθεί το σύστημα πληρωμών με το ρούβλι της χώρας, οδηγώντας σε πτώση των εισαγωγών.
Η περικοπή των εισαγωγών είναι πιθανό να συνεχιστεί. Η ΕΕ ενέκρινε πρόσφατα μια έκτη δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας, θέτοντας πλήρη απαγόρευση όλων των ρωσικών θαλάσσιων προϊόντων αργού πετρελαίου. Η απαγόρευση, η οποία καλύπτει το 90% των εισαγωγών πετρελαίου της ΕΕ από τη Ρωσία, θα δείξει πιθανότατα τον πλήρη αντίκτυπό της μετά από μια περίοδο έξι έως οκτώ μηνών που επιτρέπει την εκτέλεση υφιστάμενων συμβάσεων.
Ενώ η ΕΕ καταργεί σταδιακά το ρωσικό πετρέλαιο, αρκετές ευρωπαϊκές χώρες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό αέριο. Ένα πλήρες μποϊκοτάζ στα ορυκτά καύσιμα της Ρωσίας θα έβλαπτε επίσης την ευρωπαϊκή οικονομία, επομένως, η σταδιακή κατάργηση θα είναι πιθανότατα σταδιακή και θα υπόκειται στο μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό περιβάλλον.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr