Οι σχέσεις των δύο πλευρών είχα διαταραχθεί όταν, προ τριετίας, η Ελβετία είχε αποχωρήσει από την τελευταία απόπειρα σύναψης συνολικής συμφωνίας, εκπλήσσοντας αρνητικά του Ευρωπαίους εταίρους της.
Η ΕΕ από την πλευρά της είχε διασαφηνίσει ότι χωρίς νέες υπογραφές δεν επρόκειτο να ανανεώσει αυτόματα τις διμερείς συμφωνίες, γεγονός που θα προκαλούσε, όπως η ΕΕ άλλωστε γνώριζε, αναστάτωση σε διάφορα επίπεδα και τομείς, όπως το εμπόριο.
Ωστόσο, η «περιπέτεια» έλαβε αίσιο τέλος, όπως ανακοινώθηκε στην κοινή συνέντευξη Τύπου στη Βέρνη της προέδρου της χώρας, Βιόλα Αμχερντ, και της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Η πρόεδρος της Κομισιόν χαρακτήρισε ως «ιστορική» την κοινή τους συνέντευξη και το μόνο που μένει πλέον, όπως σημειώνει το Bloomberg, είναι η επεξεργασία των σχετικών νομικών εγγράφων από τους αξιωματούχους της ΕΕ, ώστε να προχωρήσουν στην τελική έγκριση.
Παρά την πρόοδο, βέβαια, θα πρέπει ακόμη να ξεπεραστούν μεγάλα εμπόδια, με το κρισιμότερο εξ αυτών το δημοψήφισμα στην Ελβετία. Αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν εκφράσει, όπως μεταδίδει το Bloomberg, ανησυχία για το πόσο δύσκολο το «πλασάρισμα» της συμφωνίας στον ελβετικό λαό, επισημαίνοντας ότι η επικύρωσή της δεν θα πρέπει να θεωρείται ως δεδομένη.
Κομβικό σημείο στις συνομιλίες ήταν η ελεύθερη κυκλοφορία των ανθρώπων, θέμα στο οποίο η ελβετική κυβέρνηση αντιμετωπίζει εσωτερική πίεση, με προεξάρχοντες δεξιούς πολιτικούς που έχουν υιοθετήσει αντιμεταναστευτική ατζέντα. Οι δύο πλευρές κατέληξαν πρόσφατα σε συμβιβασμό που περιλαμβάνει αναθεωρημένη ρήτρα διασφάλισης.
Οι διαπραγματεύσεις αφορούν, επίσης, τη χρηματοδότηση της επιστημονικής έρευνας, τις σιδηροδρομικές μεταφορές, αλλά και την ηλεκτρική ενέργεια, καθώς ελβετικά επιχειρηματικά λόμπι άσκησαν πιέσεις για στενότερη συνεργασία με τις Βρυξέλλες, ώστε να διασφαλιστεί ο εφοδιασμός και να ενισχυθεί η σταθερότητα του δικτύου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr