Η μεταρρύθμιση των κανόνων του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, που ήδη συμφωνήθηκε στις διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο τον περασμένο Μάρτιο, ενισχύει τα εθνικά σχέδια επιδόσεων για τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας και θα συμβάλει στη βελτίωση της διαχείρισης του εναέριου χώρου της ΕΕ.
Αυτά τα σχέδια θα έχουν δεσμευτικούς στόχους και κίνητρα για να κάνουν τις πτήσεις πιο αποτελεσματικές και φιλικές προς το περιβάλλον.
Θα συσταθεί μια ανεξάρτητη συμβουλευτική επιτροπή αναθεώρησης των επιδόσεων για να βοηθήσει την Επιτροπή και τα κράτη μέλη της ΕΕ στη λήψη αποφάσεων για την εφαρμογή αυτών των σχεδίων.
Επιπλέον, η Κομισιόν θα εγκρίνει στόχους επιδόσεων της ΕΕ, όσον αφορά τη χωρητικότητα, την αποδοτικότητα κόστους, το κλίμα και τους περιβαλλοντικούς παράγοντες για τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας, οι οποίοι θα επανεξετάζονται τουλάχιστον κάθε τρία χρόνια.
Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν μια διάταξη που αναθέτει στην Κομισιόν να αξιολογήσει πώς τα τέλη που επιβάλλονται στους χρήστες του εναέριου χώρου (αεροπορικές εταιρείες ή εταιρείες εκμετάλλευσης ιδιωτικών αεροπλάνων) για την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας θα μπορούσαν να τους ενθαρρύνουν να γίνουν πιο φιλικοί προς το περιβάλλον, για παράδειγμα χρησιμοποιώντας την πιο αποδοτική από άποψη καυσίμου διαθέσιμη δρομολόγηση ή εναλλακτική καθαρές τεχνολογίες πρόωσης.
Ένα άλλο βασικό αίτημα των ευρωβουλευτών κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων ήταν η ενθάρρυνση του ανταγωνισμού στην αγορά υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Το νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη δυνατότητα των παρόχων υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας να προμηθεύονται άλλες υπηρεσίες αεροναυτιλίας, όπως υπηρεσίες επικοινωνίας, μετεωρολογικές ή αεροναυτικές πληροφορίες, υπό τους όρους της αγοράς.
«Η μεταρρύθμιση είναι ένα βήμα προς τα εμπρός για την άρση των σημείων συμφόρησης, τη δημιουργία πιο αποτελεσματικού ελέγχου και διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας και τη μείωση του κόστους και των εκπομπών μέσω συντομότερων και ασφαλέστερων πτήσεων, από τις οποίες θα επωφεληθούν όλες οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, και ιδιαίτερα οι ευρωπαίοι πολίτες. Η δημιουργία ενός πραγματικά ενιαίου ευρωπαϊκού εναέριου χώρου, ωστόσο, έχει μπλοκαριστεί από τα κράτη μέλη, απρόθυμα να εγκαταλείψουν τις εθνικές εξουσίες για το ευρύτερο καλό. Τώρα καλώ τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν εποικοδομητικά αυτή τη μεταρρύθμιση», δήλωσε ο συνεισηγητής του ΕΚ Jens Gieseke (ΕΛΚ, Γερμάνια).
«Σήμερα, ο εναέριος χώρος της Ευρώπης είναι σαν ένα μεγάλο παζλ όπου κάθε χώρα έχει το δικό της κομμάτι, αλλά δυστυχώς δεν ταιριάζουν όλα τα κομμάτια μεταξύ τους. Αυτό οδηγεί σε παρακάμψεις, χρόνους αναμονής και περιττό κόστος. Το 2023, σχεδόν τρεις στις δέκα πτήσεις καθυστέρησαν περισσότερο από 15 λεπτά. Οι νέοι κανόνες θα κάνουν την αεροπορία ασφαλέστερη, πιο ακριβή και πιο φιλική προς το κλίμα», πρόσθεσε ο συνεισηγητής του ΕΚ Johan Danielsson (S&D, SE.
Και οι δύο συννομοθέτες ενέκριναν τώρα τους νέους κανόνες – το Συμβούλιο το έπραξε στις 26 Σεπτεμβρίου. Θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Ενώ οι περισσότερες από τις διατάξεις θα ισχύουν από εκείνη την ημερομηνία, άλλες διατάξεις (π.χ. κυρώσεις για παραβίαση των νέων κανόνων· ανεξαρτησία της εθνικής εποπτικής αρχής) θα τεθούν σε ισχύ μόνο δύο χρόνια αργότερα.
Νίκος Ρούσσης - Στρασβούργο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr