Οι νέοι κανόνες θα ρυθμίζουν τις πολιτικές διαφημίσεις, ιδίως τις διαδικτυακές διαφημίσεις, ενώ θα παρέχουν, επίσης, ένα πλαίσιο, ώστε οι πολιτικοί παράγοντες να διαφημίζονται πιο εύκολα σε ολόκληρη την ΕΕ.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η πολιτική διαφήμιση θα πρέπει να φέρει σαφή σήμανση. Οι πολίτες, οι αρχές και οι δημοσιογράφοι θα μπορούν να λαμβάνουν εύκολα πληροφορίες σχετικά με το εάν στοχοποιούνται με μια διαφήμιση, ποιος πληρώνει γι’ αυτήν, πόσα πληρώνεται και με ποιες εκλογές ή δημοψήφισμα συνδέεται.
Όλες οι πολιτικές διαφημίσεις και οι σχετικές πληροφορίες θα αποθηκεύονται σε δημόσιο διαδικτυακό αποθετήριο.
Για τον περιορισμό της ξένης παρέμβασης στις ευρωπαϊκές δημοκρατικές διαδικασίες, η χορηγία διαφημίσεων εκτός ΕΕ θα απαγορεύεται κατά το τρίμηνο πριν από τις εκλογές ή το δημοψήφισμα.
Προκειμένου να προστατευθούν οι ψηφοφόροι από χειραγώγηση, οι τεχνικές στόχευσης και ενίσχυσης θα είναι δυνατές για διαδικτυακή πολιτική διαφήμιση, που βασίζεται σε προσωπικά δεδομένα που συλλέγονται από το υποκείμενο, αφού δοθεί η ρητή και χωριστή συγκατάθεσή τους. Δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ειδικές κατηγορίες προσωπικών δεδομένων (π.χ. εθνικότητα, θρησκεία, σεξουαλικός προσανατολισμός) ή δεδομένα ανηλίκων.
Οι κανόνες αφορούν μόνο τις επί πληρωμή πολιτικές διαφημίσεις. Δεν επηρεάζουν το περιεχόμενο των πολιτικών διαφημίσεων ούτε τους κανόνες διεξαγωγής και χρηματοδότησης πολιτικών εκστρατειών. Προσωπικές απόψεις, πολιτικές απόψεις, όπως οποιοδήποτε δημοσιογραφικό περιεχόμενο χωρίς χορηγία ή επικοινωνία σχετικά με τη διοργάνωση και τη συμμετοχή σε εκλογές (π.χ. ανακοινώσεις υποψηφίων) από επίσημες εθνικές πηγές ή πηγές της ΕΕ, δεν επηρεάζονται.
Ο Γάλλος ευρωβουλευτής-εισηγητής Sandro Gozi (Renew) δήλωσε σχετικά:
«Οι ψηφιακές τεχνολογίες κάνουν τους πολίτες πιο ευάλωτους στην παραπληροφόρηση και στις ξένες παρεμβάσεις. Τώρα, περισσότερο από ποτέ, είναι κρίσιμο να προστατεύσουμε τις δημοκρατικές εκλογικές μας διαδικασίες. Οι κανόνες που εγκρίθηκαν σήμερα διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο, βοηθώντας τους πολίτες να διακρίνουν ποιος βρίσκεται πίσω από ένα πολιτικό μήνυμα και να κάνουν μια τεκμηριωμένη επιλογή όταν κατευθυνθούν στις κάλπες. Καθώς οι ευρωπαϊκές εκλογές πλησιάζουν, προτρέπουμε όλες τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες να αρχίσουν να εφαρμόζουν τους νέους κανόνες το συντομότερο δυνατό και να διασφαλίσουν ότι ο ψηφιακός χώρος παραμένει ένα ασφαλές μέρος για την ανταλλαγή πολιτικών ιδεών και απόψεων».
Μετά την έγκριση στην Ολομέλεια (με 470 υπέρ, 50 κατά και 105 αποχές), στη συνέχεια, το Συμβούλιο πρέπει να εγκρίνει επίσημα το κείμενο. Οι κανόνες θα ισχύσουν 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος, ενώ οι ορισμοί και τα μέτρα για την αμερόληπτη διάταξη της διασυνοριακής πολιτικής διαφήμισης (συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και πολιτικών ομάδων) θα ισχύουν ήδη 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Νίκος Ρούσσης - Στρασβούργο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr