Στο πρώτο σενάριο που συγκεντρώνει πιθανότητα 70%, οι υφιστάμενες εντάσεις θα αποκλιμακωθούν και το εμπόριο στην Ερυθρά Θάλασσα θα εξομαλυνθεί, αφήνοντας μόνο ένα ήπιο αποτύπωμα στη διεθνή οικονομία.
Στο δεύτερο, όμως, σενάριο που συγκεντρώνει πιθανότητα 30%, το μεσανατολικό ζήτημα παίρνει διεθνείς διαστάσεις με πόλεμο μεταξύ των Δυτικών δυνάμεων, της Χεζμπολάχ και του Ιράν, προκαλώντας ρωγμές στο εμπόριο πετρελαίου και φυσικού αερίου και τροφοδοτώντας πληθωριστικές πιέσεις.
Σύμφωνα με τους αναλυτές του IIF, υπό το βασικό σενάριο οι εντάσεις στην ευρύτερη περιοχή του Ισραήλ είναι βραχύχρονες και δεν επηρεάζουν σημαντικά τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας.
Ειδικότερα, η διεθνής ανάπτυξη διαμορφώνεται στην περίπτωση αυτή στο 2,8% φέτος από 3,1% πέρυσι, ενώ η οικονομική δραστηριότητα στις ανεπτυγμένες χώρες περιορίζεται μόνον από τη «σφιχτή» νομισματική πολιτική και τις ελαφρώς περιοριστικές δημοσιονομικές πολιτικές. Συγκεκριμένα η Ευρωζώνη «φλερτάρει» με μια ήπια ύφεση, καθώς το κόστος δανεισμού συμπιέζει τη ζήτηση για δάνεια.
Επίσης, στο βασικό σενάριο, οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου παραμένουν κοντά στα τρέχοντα επίπεδα μέχρι το τέλος του έτους. Τέλος, σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό στις ανεπτυγμένες και τις αναδυόμενες οικονομίες, θα συνεχίσει να υποχωρεί προς τον στόχο των κεντρικών τραπεζών για 2%, επιτρέποντας τη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής προς τα μέσα του έτους.
Το κακό σενάριο
Στο δεύτερο «κακό» σενάριο του IIF, οι ΗΠΑ και η Βρετανία δεν καταφέρνουν να καταστείλουν την κρίση στην Υεμένη και οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζονται ή και εντείνονται. Στην περίπτωση αυτή, αναμένεται ανάπτυξη 2,4% το 2024 ήτοι 0,4% χαμηλότερη από την πρόβλεψη του βασικού σεναρίου, ιδίως λόγω της μεγαλύτερης αναστάτωσης στις μεταφορές. Ο αντίκτυπος θα είναι ιδιαίτερα έντονος εάν το Ιράν παρέμβει στο εμπόριο μέσω του Στενού του Ορμούζ, από όπου διέρχεται περίπου το 30% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου.
Έτσι, ανάλογα με το μέγεθος της αναστάτωσης, οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου μπορεί να ανέβουν έως και κατά 40% τo 2024, σύμφωνα με αυτό το σενάριο του IIF. Αντίστοιχη εκτίναξη αναμένεται και στο κόστος των κοντέινερ και των ασφαλίστρων για τα πλοία μεταφοράς, τροφοδοτώντας περαιτέρω πληθωριστικές πιέσεις.
Σύμφωνα πάντοτε με τους αναλυτές του IIF, ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τις ανεπτυγμένες οικονομίες σε αυτή την περίπτωση θα είναι το ενδεχόμενο διατήρησης των επιτοκίων δανεισμού σε υψηλά επίπεδα για παρατεταμένο διάστημα. Ειδικότερα, ενόψει αβεβαιότητας στο διεθνές γεωπολιτικό τοπίο, οι κεντρικές τράπεζες ανεπτυγμένων οικονομιών θα επιλέξουν να καθυστερήσουν την χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής μέχρι το τέλος του έτους και ως αποτέλεσμα, η οικονομία θα επιβραδυνθεί περαιτέρω, επιβαρύνοντας την κατανάλωση και τη ζήτηση.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr