Το μεγάλο εργοτάξιο στο κέντρο της πόλης στη βορειοδυτική Αγγλία υποτίθεται ότι θα μεταμορφωνόταν σε ένα λαμπερό συγκρότημα καταστημάτων και ψυχαγωγίας που θα ολοκλήρωνε έναν τερματικό σταθμό λεωφορείων και ένα πάρκινγκ αυτοκινήτων που ήδη κατασκευάζεται.
Αυτό το μέρος του σχεδίου έχει πλέον σταματήσει, με τους τοπικούς αξιωματούχους να επικαλούνται ως παράγοντα την απόσυρση του βόρειου σκέλους του σιδηροδρομικού έργου High Speed 2 (HS2) από την κυβέρνηση, μαζί με τον υψηλό πληθωρισμό, την πτώση των αξιών των ακινήτων και τα τεταμένα νοικοκυριά.
«Φαίνεται ότι το Crewe είναι μια πόλη που πεθαίνει. Νομίζω ότι το HS2 ήταν ένας από τους τρόπους με τους οποίους θα το βελτιώναμε αυτό, και τώρα δεν πρόκειται να συμβεί», δήλωσε ο κάτοικος της περιοχής Andy Lewis, καθώς περίμενε υπομονετικά το τρένο στον ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό, έναν περιφερειακό κόμβο σχεδόν δύο αιώνων.
Οι ψηφοφόροι στη βόρεια Αγγλία συνέβαλαν καθοριστικά στη νίκη των Συντηρητικών το 2019, εμπνευσμένοι από τις υποσχέσεις του Μπόρις Τζόνσον για την απόδοση του Brexit και την «ισοπέδωση» των περιφερειών της Βρετανίας, τα επί μακρόν φτωχά ξαδέλφια του Λονδίνου.
Περισσότερα από τέσσερα χρόνια μετά, το πολιτικό έδαφος έχει αλλάξει και οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το κυβερνών κόμμα χάνει αυτή την υποστήριξη, μια αντιστροφή που θα μπορούσε να το βοηθήσει να βρεθεί σε τροχιά συντριπτικής εθνικής ήττας από τους Εργατικούς στις γενικές εκλογές που αναμένονται φέτος.
Ο Τζόνσον απομακρύνθηκε από πρωθυπουργός από τους ίδιους τους βουλευτές του για παραβιάσεις του lockdown την εποχή του COVID, προκαλώντας μια περίοδο με χαοτικές εσωτερικές διαμάχες που έφεραν στην εξουσία τη Λιζ Τρας, για λίγες εβδομάδες, προτού απομακρυνθεί και αυτή και αντικατασταθεί από τον Ρίσι Σούνακ, του οποίου η πρωθυπουργία σημαδεύτηκε από παραιτήσεις και εξεγέρσεις.
Η προσπάθεια εξισορρόπησης έχει έκτοτε πληγεί από την κατάργηση του βόρειου σκέλους του σιδηροδρομικού δικτύου HS2, ενός σχεδίου που αποσκοπούσε στην καλύτερη σύνδεση των πόλεων και της οικονομίας της Βρετανίας, μια κίνηση που καταδικάστηκε από τον πρώην πρωθυπουργό Τζόνσον ως «προδοσία του βορρά της χώρας και ολόκληρης της ατζέντας της εξισορρόπησης».
Πολλές τοπικές επιχειρήσεις και κάτοικοι ήλπιζαν ότι το σκέλος του HS2 από το Crewe στο Μάντσεστερ θα έφερνε δισεκατομμύρια λίρες επενδύσεων στην πόλη.
«Αυτή ήταν η ευκαιρία μας, πραγματικά, και υποθέτω ότι τώρα χάθηκε», δήλωσε ο Πολ Κόλμαν, επικεφαλής του εμπορικού συλλόγου της περιοχής.
Το βόρειο σκέλος του σιδηροδρόμου ακυρώθηκε από τον Σούνακ τον Σεπτέμβριο, καθώς το εκτιμώμενο κόστος του συνολικού έργου HS2 εκτινάχθηκε πάνω από τα 100 δισεκατομμύρια λίρες και ο εποπτικός φορέας των υποδομών προειδοποίησε ότι υπάρχει θεμελιώδες πρόβλημα με την ικανότητα της Βρετανίας να διαχειρίζεται τόσο μεγάλα έργα.
Ο Σούνακ περιέγραψε την απόφαση αυτή ως μια δύσκολη απόφαση, η οποία όμως οφείλεται στην εκτίναξη του κόστους, καθώς και στη μείωση του αριθμού των επιβατών μετά την πανδημία COVID. Μιλώντας στη βόρεια πόλη Accrington τον Ιανουάριο, δήλωσε ότι όλα τα χρήματα που εξοικονομήθηκαν από την ακύρωση του βόρειου σκέλους θα επανεπενδυθούν σε ολόκληρη τη χώρα.
«Επιδιόρθωση λακκουβών, ανώτατο όριο κομίστρου λεωφορείων στις δύο λίρες, βελτίωση των τοπικών σας δρόμων, αντιμετώπιση των σημείων συμφόρησης, ηλεκτροδότηση των σιδηροδρομικών γραμμών σε όλο τον βορρά, την ανατολή και τη δύση. Και όλα αυτά για εμένα είναι αναβάθμιση», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Παρ' όλα αυτά, ο συντηρητικός βουλευτής του Crewe, Κίεραν Μούλαν, αναγνώρισε ότι η απώλεια της σύνδεσης HS2 ήταν ένα πλήγμα. «Απογοητεύτηκα», δήλωσε στο Reuters. «Είχε ιδιαίτερες δυνατότητες να μας βοηθήσει στο ζήτημα της διασύνδεσης».
Είπε, ωστόσο, ότι η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί για εκτεταμένες εργασίες για την αναγέννηση του Crewe υπό το πρίσμα της ακύρωσης. «Νομίζω ότι στην πραγματικότητα οι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι η αναβάθμιση δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη», πρόσθεσε.
Το «κόκκινο τείχος» εναντίον του Σούνακ
Αυτό μπορεί να έχει περιορισμένη αξία για το κόμμα τους επόμενους μήνες. Η κοινοβουλευτική έδρα του Crewe και του γειτονικού Nantwich είναι πιθανό να επιστρέψει στους Εργατικούς στις επόμενες εκλογές, όπως προβλέπουν τέσσερα διαφορετικά μοντέλα δημοσκοπήσεων κατά το τελευταίο έτος.
Το Crewe είναι μέρος του «Κόκκινου Τείχους» των εκλογικών περιφερειών στη βόρεια Αγγλία που παραδοσιακά ψήφιζαν Εργατικούς, όμως το 2019 μετακινήθηκε προς τους Συντηρητικούς. Αναμένεται ευρέως ότι οι περιφέρειες αυτές θα είναι κρίσιμες για την έκβαση των εκλογών που θα διεξαχθούν φέτος και τα «νέα» μάλλον θα είναι δυσάρεστα για τον Σούνακ και το κόμμα του.
Μια δημοσκόπηση της YouGov την περασμένη εβδομάδα έδειξε ότι μόνο το 20% των ψηφοφόρων στον βορρά σκοπεύει να ψηφίσει Συντηρητικούς, σε σύγκριση με 37% πριν το 2019.
Η «αποτυχία της κυβέρνησης» να επιτύχει την αναβάθμιση είναι ένας λόγος που οι ψηφοφόροι του Κόκκινου Τείχους εγκαταλείπουν τους Συντηρητικούς, σύμφωνα με δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο από την ομάδα υποστήριξης More in Common, η οποία ερευνά την πόλωση της κοινωνίας. Το θέμα κατατάσσεται στην τέταρτη θέση, πίσω από την παράνομη μετανάστευση, τις αποτυχίες των υπηρεσιών υγείας και την κυβερνητική επάρκεια.
Σε εθνικό επίπεδο, οι Συντηρητικοί του Σούνακ βρίσκονται σχεδόν 20 μονάδες πίσω από το Εργατικό Κόμμα στις δημοσκοπήσεις που διενεργήθηκαν τους τελευταίους δύο μήνες και βρίσκονται σε τροχιά απώλειας περισσότερων από τις μισές από τις 349 κοινοβουλευτικές έδρες τους, σύμφωνα με τον ιστότοπο ανάλυσης δημοσκοπήσεων Electoral Calculus.
Λονδίνο ή περιφέρεια;
Η Βρετανία παραμένει ένα διχασμένο έθνος.
Το μερίδιο του Λονδίνου στην εθνική οικονομία έχει αυξηθεί περισσότερο από 3% από το 2000 στο 24%, ενώ καμία άλλη βρετανική περιφέρεια δεν αύξησε το «μερίδιό» της κατά την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Σχετικά στοιχεία από τη στατιστική υπηρεσία της ΕΕ, Eurostat, δείχνουν πολύ μικρότερη πόλωση μεταξύ των περιφερειών της Γερμανίας και της Γαλλίας.
Οι δημόσιες δαπάνες για υποδομές στο Λονδίνο μεταξύ 2010 και 2021 ανήλθαν συνολικά σε 4.763 λίρες ανά άτομο, ποσό προσαρμοσμένο στον πληθωρισμό, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Δηλαδή, 63% περισσότερο από τον μέσο όρο εκτός πρωτεύουσας, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.
«Το χάσμα μεταξύ του Λονδίνου και του υπόλοιπου Ηνωμένου Βασιλείου - και ιδιαίτερα των φτωχότερων περιοχών - είναι το ακραίο μεταξύ των οικονομιών του ΟΟΣΑ», δήλωσε η Νταϊάν Κόιλ, καθηγήτρια οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.
«Ακόμα και μια χώρα όπως η Γαλλία, η οποία είναι εξαιρετικά πολιτικά συγκεντρωτική, έχει ένα σύστημα σύμφωνα με το οποίο υπάρχει συνταγματικά εγγυημένη κατανομή της χρηματοδότησης», δήλωσε η ίδια. «Επομένως, ξεχωρίζουμε».
Τα τελευταία 20 χρόνια, έχει περάσει περισσότερη πολιτική εξουσία στις περιφέρειες, όμως αυτή η αποκέντρωση πρέπει να περιλαμβάνει και οικονομικούς μοχλούς, όπως ο έλεγχος των δαπανών για τις υποδομές, πρόσθεσε η Κόιλ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr