Σχολιάζοντας μετά τη σύναψη της συμφωνίας μεταξύ του Κοινοβουλίου και των διαπραγματευτών της ισπανικής Προεδρίας, ο επικεφαλής ευρωβουλευτής Sandro Gozi (Ανανέωση, Ιταλία) δήλωσε:
«Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για την προστασία των εκλογών μας και την επίτευξη ψηφιακής κυριαρχίας στην ΕΕ. Οι πολίτες θα μπορούν εύκολα να εντοπίζουν την πολιτική διαφήμιση στο διαδίκτυο και ποιος βρίσκεται πίσω από αυτήν. Οι νέοι κανόνες θα δυσκολέψουν τους ξένους παράγοντες να διαδίδουν παραπληροφόρηση και να παρεμβαίνουν στις ελεύθερες και δημοκρατικές διαδικασίες μας. Εξασφαλίσαμε επίσης ένα ευνοϊκό περιβάλλον για διεθνική εκστρατεία εγκαίρως για τις επόμενες εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου».
Οπως διευκρινίζεται, η πολιτική διαφήμιση θα πρέπει να φέρει σαφή σήμανση. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα είναι ευκολότερο για τους πολίτες, τις αρχές και τους δημοσιογράφους να λαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με το ποιος χρηματοδοτεί μια διαφήμιση, τον τόπο εγκατάστασής τους, το ποσό που καταβάλλεται και την προέλευση της χρηματοδότησης, μεταξύ άλλων λεπτομερειών.
Δύο χρόνια μετά την έναρξη ισχύος των κανόνων, η Κομισιόν θα δημιουργήσει ένα δημόσιο αποθετήριο που θα περιέχει όλες τις διαδικτυακές πολιτικές διαφημίσεις και τις σχετικές πληροφορίες, για έως και επτά χρόνια.
Για να περιορίσουν τους χορηγούς τρίτων χωρών από το να παρεμβαίνουν στις ευρωπαϊκές δημοκρατικές διαδικασίες, οι ευρωβουλευτές κατάφεραν να συμπεριλάβουν την απαγόρευση σε οντότητες τρίτων χωρών να χορηγούν πολιτική διαφήμιση στην ΕΕ κατά την περίοδο τριών μηνών πριν από τις εκλογές ή το δημοψήφισμα.
Σύμφωνα με τη συμφωνία, μόνο τα προσωπικά δεδομένα που παρέχονται ρητά για σκοπούς διαδικτυακής πολιτικής μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους παρόχους για τη στόχευση χρηστών.
Θα απαγορευθούν επίσης πολιτικές διαφημίσεις που βασίζονται σε προφίλ χρησιμοποιώντας ειδικές κατηγορίες προσωπικών δεδομένων (π.χ. εθνικότητα, θρησκεία, σεξουαλικός προσανατολισμός). Το Κοινοβούλιο εισήγαγε άλλες διατάξεις για την περαιτέρω ρύθμιση της στόχευσης, όπως η απαγόρευση χρήσης δεδομένων ανηλίκων.
Εσωτερικές επικοινωνίες, όπως ενημερωτικά δελτία από πολιτικά κόμματα, ιδρύματα ή άλλους μη κερδοσκοπικούς φορείς προς τα μέλη τους, δεν θεωρούνται πολιτική διαφήμιση και δεν υπόκεινται σε πρόσθετους κανόνες απορρήτου.
Οι συμφωνηθέντες κανόνες αφορούν μόνο αμειβόμενες πολιτικές διαφημίσεις. Προσωπικές απόψεις, πολιτικές απόψεις, όπως οποιοδήποτε δημοσιογραφικό περιεχόμενο χωρίς χορηγία ή ανακοινώσεις σχετικά με τη διοργάνωση εκλογών (π.χ. ανακοινώσεις υποψηφίων ή προώθηση της συμμετοχής) από επίσημες εθνικές πηγές ή πηγές της ΕΕ δεν επηρεάζονται.
Το συμφωνηθέν κείμενο εισάγει τη δυνατότητα επιβολής περιοδικών κυρώσεων για επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις. Σύμφωνα με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, οι κυρώσεις μπορούν να ανέλθουν έως και το 6% του ετήσιου εισοδήματος ή του κύκλου εργασιών ενός παρόχου διαφημίσεων.
Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο πρέπει ακόμη να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία πριν τεθούν σε ισχύ οι κανόνες. Οι κανόνες θα ισχύουν 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος, ενώ τα μέτρα για την αμερόληπτη παροχή διασυνοριακής πολιτικής διαφήμισης (συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και πολιτικών ομάδων) θα ισχύουν ήδη για τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2024..
Νίκος Ρούσσης – Στρασβούργο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr