Ουσιαστικά, το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, καταγράφει τις προβλέψεις για την ανάπτυξη, την πορεία του χρέους και του πληθωρισμού αλλά και τον οδικό χάρτη για τη διαμόρφωση των πλεονασμάτων.
Μάλιστα, με βάση πληροφορίες, αναμένεται να αναθεωρεί προς το καλύτερο τις προβλέψεις, «πατώντας» και στην πορεία υλοποίησης του προϋπολογισμού τόσο το 2022 όσο και τους πρώτους μήνες του 2023, αλλά και στο ότι το 2023 θα είναι το τελευταίο έτος εφαρμογής της ρήτρας διαφυγής από το Σύμφωνο Σταθερότητας.
Από το 2024, βέβαια, ξεκινά σταδιακά η επαναφορά στον «ορθόδοξο» δρόμο με την πλήρη εφαρμογή των νέων κανόνων να τοποθετείται το 2025.
Σε σχέση με την ανάπτυξη, που αναθεωρείται προς τα πάνω, ο πήχης μπαίνει στο 2,3% έναντι αρχικής πρόβλεψης για 1,8%, ενώ για το 2024 προβλέπεται οριακή επιτάχυνση στο 2,5%. Βασικός «μοχλός» για την πορεία της οικονομίας, με βάση το Πρόγραμμα Σταθερότητας, είναι ο τουρισμός, οι επενδύσεις και οι εξαγωγές.
Όπως, μάλιστα, αναφέρεται από στελέχη του οικονομικού επιτελείου, οι προβλέψεις είναι συγκρατημένες λόγω και των αβεβαιοτήτων που υπάρχουν διεθνώς.
Στο μέτωπο του πληθωρισμού καταγράφεται μια αισιοδοξία κι έτσι ο πήχης κατεβαίνει στην περιοχή του 4,5% για το σύνολο του έτους από 5% που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό για να υποχωρήσει στο 2,4% το 2024 και στο 2,2% το 2025.
Υπενθυμίζεται ότι το Μάρτιο ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 4,6% από 6,1% τον Φεβρουάριο και 7% τον Ιανουάριο και όλα δείχνουν ότι περνάει σε τροχιά σταθερής αποκλιμάκωσης μετά την εκρηκτική αύξηση το 2022. Βέβαια, συνεχίζουν οι ανατιμήσεις σε βασικά είδη και ειδικά σε τρόφιμα, ο δείκτης των οποίων τρέχει με ρυθμό 14%.
Σε σχέση με το χρέος το Πρόγραμμα Σταθερότητας θα προβλέπει ότι ως ποσοστό του ΑΕΠ θα διαμορφωθεί φέτος στο 162% για να μειωθεί περαιτέρω το 2024 στο 155% ενώ η ανεργία θα κατέλθει στο 11,8% το 2023 και σε μονοψήφιο ποσοστό έως το 2026 και σε κάτω από το 8% το 2027.
Πάντως στον οικονομικό επιτελείο αλλά και στο αντίστοιχο του ΣΥΡΙΖΑ γνωρίζουν ότι μετά και τα νέα δεδομένα και τις τελικές αποφάσεις για το νέο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης, θα χρειαστεί ένας ρυθμός μείωσης του χρέους που να αντιστοιχεί σε πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ, για να διατηρηθεί σε βιώσιμη πορεία η όλη προσπάθεια εξυπηρέτησής του.
Με δεδομένη, επίσης, και τη νέα αρχιτεκτονική του Συμφώνου Σταθερότητας αλλά και το ότι η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο, το ό,τι συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ενεργοποιηθεί μετά τις εκλογές, από τη νέα κυβέρνηση, που θα έχει και την ευθύνη για την τήρηση των στόχων και την προώθηση των μεταρρυθμίσεων την επόμενη τετραετία.
Πρωτογενές πλεόνασμα
Έτσι, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα και πληροφορίες, το Πρόγραμμα Σταθερότητας που αποστέλλεται Κυριακή στην Κομισιόν, θα θέτει αυστηρούς στόχους στις δαπάνες ώστε να τεθεί σε τροχιά το βασικό σενάριο για την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων 0,7% του ΑΕΠ.
Όπως τονίζεται, βέβαια, για φέτος υπάρχει πιθανότητα να διαμορφωθεί μεγαλύτερο πλεόνασμα λόγω των αισθητά καλύτερων σε σχέση με τις προβλέψεις επιδόσεων το 2022. Ήδη, ο προϋπολογισμός έκλεισε με οριακό πλεόνασμα 0,1% έναντι εκτίμησης για έλλειμμα 1,6% του ΑΕΠ. Για το 2024, βέβαια, θα απαιτηθεί εκτεταμένη δημοσιονομική προσαρμογή καθώς ο στόχος για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος ανεβαίνει στο 2% του ΑΕΠ για να διαμορφωθεί στο 2,2% από το 2025 και μετά.
Ωστόσο ο τελικός μεσοπρόθεσμος στόχος για τα πρωτογενή πλεονάσματα θα εξαρτηθεί από τις διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τους κανόνες του νέου Συμφώνου Σταθερότητας που αναμένεται να καταλήξουν στο οριστικό πλαίσιο το Φθινόπωρο.
Το θέμα του Συμφώνου θα συζητηθεί, επίσης, στις συνόδους του Eurogrοup και του Ecofin, σήμερα και αύριο στη Στοκχόλμη στο φόντο και των αντιδράσεων από την Γερμανία και τους δορυφόρους της, που ζητούν μεγαλύτερη αυστηρότητα στους δημοσιονομικούς κανόνες.
Ουσιαστικά μέχρι το φθινόπωρο η ΕΕ ετοιμάζεται για το επόμενο βήμα με τη διαμόρφωση νέων κανόνων που θα ισχύσουν από το 2024 με την Ελλάδα να επιδιώκει να «κρατήσει» χαμηλούς τόνους ώστε να μην μπει στο στόχαστρο των «σκληρών». Βέβαια, με βάση πληροφορίες επιδιώκει εξαιρέσεις για τις αμυντικές δαπάνες αλλά και την πράσινη μετάβαση όπου υπάρχει και σημαντικό "ενδιαφέρον" από πολλούς παράγοντες του επιχειρείν.
Πάντως τον τόνο έδωσε ήδη από χθες, με άρθρο του στους Financial Times ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Κρίστιαν Λίντνερ, που δήλωσε ότι «στόχος μας είναι να ενισχύσουμε το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης και όχι να το αποδυναμώσουμε. Χρειαζόμαστε περισσότερη λογοδοσία».
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι «πρέπει δημοσιονομικά αποθέματα για πιθανές μελλοντικές κρίσεις». Από τον περασμένο Νοέμβριο η Γερμανία είχε προτείνει για τα κράτη με μεγάλο χρέος όπως η Ελλάδα, να μειώνουν κατά 1% τον χρόνο το λόγο δημόσιο χρέος/ΑΕΠ –ή κατά 0,5% εάν και εφόσον βρίσκονται σε κάπως καλύτερη θέση.
Τράπεζες: εγγυήσεις και «κουρέματα»
Στην άτυπη Σύνοδο των ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών θα τεθεί και η νέα πρόταση της Κομισιόν για αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου διαχείρισης τραπεζικών κρίσεων και την ασφάλιση καταθέσεων.
Και στο θέμα αυτό, οι πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα αποτελέσουν τη βάση για αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της τραπεζικής ένωσης ως τις αρχές του επόμενου έτους.
Μεταξύ άλλων οι προτάσεις προβλέπουν ότι σε μια μικρή ή μεσαία τράπεζα που αντιμετωπίζει προβλήματα, πρώτα θα «κουρεύονται» οι ομολογιούχοι, ενώ οι καταθέσεις θα μεταφέρονται σε κάποια «ασφαλή» τράπεζα, με το ενδεχόμενο χρηματοδοτικό κενό να καλύπτεται από τα εθνικά συστήματα εγγύησης καταθέσεων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr