Όπως σημειώνει σε σχετική ανακοίνωση η ΕΚΤ, «το TPI θα διασφαλίσει ότι η κατεύθυνση της νομισματικής πολιτικής μεταδίδεται ομαλά σε όλες τις χώρες της ζώνης της ευρωζώνης», αφού «η ενιαία νομισματική πολιτική του Διοικητικού Συμβουλίου αποτελεί προϋπόθεση για να μπορέσει η ΕΚΤ να εκπληρώσει την εντολή που έχει λάβει για τη σταθερότητα των τιμών».
Με το ΤPI θα μπορούν να πραγματοποιούνται αγορές στη δευτερογενή αγορά τίτλων από εκδότριες χώρες που αντιμετωπίζουν επιδείνωση των συνθηκών χρηματοδότησης, η οποία δεν δικαιολογείται από τα θεμελιώδη στοιχεία της συγκεκριμένης χώρας, με στόχο την αντιμετώπιση των κινδύνων που προκύπτουν για τον μηχανισμό μετάδοσης.
Η κλίμακα των αγορών στα πλαίσια του TPI θα εξαρτηθεί από τη σοβαρότητα των κινδύνων που αντιμετωπίζει η μετάδοση της νομισματικής πολιτικής. Μάλιστα, η ΕΚΤ ξεκαθαρίζει ότι το ύψος των αγορών δεν περιορίζεται εκ των προτέρων.
Παράμετροι αγοράς
Οι αγορές TPI θα επικεντρώνονται σε τίτλους του δημόσιου τομέα (εμπορεύσιμοι χρεωστικοί τίτλοι που εκδίδονται από κεντρικές και περιφερειακές κυβερνήσεις καθώς και οργανισμούς, όπως ορίζονται από την ΕΚΤ) με εναπομένουσα διάρκεια μεταξύ ενός και δέκα ετών. Θα μπορούσαν, όπως σημειώνει η ΕΚΤ, να εξεταστούν οι αγορές τίτλων του ιδιωτικού τομέα, εάν χρειάζεται.
Κριτήρια ένταξης
Η ΕΚΤ ορίζει τέσσερα κριτήρια για τη συμμετοχή μιας χώρας στο πρόγραμμα:
1. Συμμόρφωση με το δημοσιονομικό πλαίσιο της ΕΕ: Η χώρα να μην υπόκειται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (EDP) ή να μην έχει αξιολογηθεί ως ανίκανη να λάβει αποτελεσματικά μέτρα.
2. Απουσία σοβαρών μακροοικονομικών ανισορροπιών: Η χώρα δεν υπόκειται σε διαδικασία υπερβολικής ανισορροπίας (EIP) ή δεν έχει αξιολογηθεί ως ανίκανη να λάβει τα συνιστώμενα διορθωτικά μέτρα βάσει των συστάσεων του Συμβουλίου της ΕΕ.
3. Δημοσιονομική βιωσιμότητα: Θα πρέπει να εξασφαλίζεται ότι η τροχιά του δημόσιου χρέους είναι βιώσιμη. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα λάβει υπόψη, όπου είναι διαθέσιμες, τις αναλύσεις βιωσιμότητας του χρέους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και άλλους οργανισμούς, μαζί με την εσωτερική ανάλυση της ΕΚΤ.
4. Υγιείς και βιώσιμες μακροοικονομικές πολιτικές: Απαιτείται συμμόρφωση με τις δεσμεύσεις που υποβλήθηκαν στα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας στα πλαίσια του RRF και με τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον δημοσιονομικό τομέα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Πότε ενεργοποιείται
Η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου για την ενεργοποίηση του TPI θα βασίζεται σε συνολική αξιολόγηση των δεικτών αγοράς και μετάδοσης, σε αξιολόγηση των κριτηρίων καταλληλότητας, ενώ θα πρέπει το ΔΣ να κρίνει ότι η ενεργοποίηση αγορών στο πλαίσιο του TPI είναι ανάλογη με την επίτευξη του πρωταρχικού στόχου της ΕΚΤ .
Οι αγορές θα τερματίζονταν είτε μετά από διαρκή βελτίωση της μετάδοσης είτε βάσει εκτίμησης ότι οι επίμονες «ανωμαλίες» οφείλονται στα θεμελιώδη μεγέθη της χώρας.
Ακόμα επισημαίνεται ότι, προκειμένου να αποφευχθεί πιθανή «εμπλοκή» όσον αφορά την κατάλληλη κατεύθυνση της νομισματικής πολιτικής, σε περίπτωση ενεργοποίησης του TPI, το Διοικητικό Συμβούλιο θα εξετάσει τις επιπτώσεις των αγορών του TPI για την κλίμακα του συνολικού χαρτοφυλακίου χρέους του Ευρωσυστήματος και το ποσό της πλεονάζουσας ρευστότητας.
Οι αγορές στο πλαίσιο του TPI θα πραγματοποιούνται έτσι ώστε να μην έχουν επίμονες επιπτώσεις στον συνολικό ισολογισμό του Ευρωσυστήματος και, ως εκ τούτου, στην κατεύθυνση της νομισματικής πολιτικής.
Ευελιξία επανεπένδυσης PEPP
Πάντως, η ευελιξία επανεπένδυσης PEPP θα συνεχίσει να είναι η πρώτη γραμμή άμυνας για την αντιμετώπιση των κινδύνων για τον μηχανισμό μετάδοσης που σχετίζεται με την πανδημία.
Όσον αφορά το ΟΜΤ, το Διοικητικό Συμβούλιο διατηρεί τη διακριτική ευχέρεια να το εφαρμόζει για χώρες που πληρούν τα απαιτούμενα κριτήρια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr