Τα ατυχήματα αφορούσαν δοκιμαστικά οχήματα που λειτουργούσαν από το τμήμα Waymo της Alphabet, την Cruise της GM, την Zoox που ανήκει στην Amazon και πολλές άλλες εταιρείες, οι οποίες μάχονται να φέρουν στην αγορά την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
Πολλά από τα ατυχήματα, τα οποία οι εταιρείες πρέπει να αναφέρουν στο Τμήμα Μηχανοκίνητων Οχημάτων (DMV) της Καλιφόρνια, συνέβησαν ενώ τα οχήματα λειτουργούσαν σε χειροκίνητη λειτουργία, με οδηγό ασφαλείας να έχει τον έλεγχο. Ωστόσο, σύμφωνα με ανάλυση του Business Insider, η πλειονότητα των 98 ατυχημάτων που αναφέρθηκαν το 2021 συνέβη όταν τα οχήματα ήταν σε αυτόνομη λειτουργία ή μέσα σε δευτερόλεπτα μετά την απενεργοποίηση της τεχνολογίας αυτόνομης λειτουργίας.
Καμία από τις συγκρούσεις στις αναφορές δεν φαίνεται να είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο, αλλά αρκετά ατυχήματα είχαν ως συνέπεια τον τραυματισμό περαστικών, άλλων οδηγών, ακόμη και των επιβαινόντων των αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων. Από τις 53 συγκρούσεις κατά τις οποίες τα αυτοκίνητα λειτουργούσαν σε αυτόνομη λειτουργία, ή ήταν λίγες στιγμές πριν από την πρόσκρουση, οι 11 είχαν ως αποτέλεσμα τραυματισμούς. Αρκετές προκάλεσαν επίσης ζημιές σε οχήματα ή περιουσίες.
Τον Ιούλιο, για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο της Cruise που έκανε στροφή αριστερά σε φανάρι του Σαν Φρανσίσκο συγκρούστηκε με άτομο που επέβαινε σε ηλεκτρικό σκούτερ. Όταν το φανάρι έγινε από πράσινο κίτρινο, ο οδηγός ασφαλείας του Cruise «έβγαλε την αυτόνομη λειτουργία για να κάνει την αριστερή στροφή και, λίγο αργότερα, το ηλεκτρικό σκούτερ ήρθε σε επαφή με τη δεξιά πλευρά του Cruise AV», προσκρούοντας με αρκετή δύναμη ώστε να καταστρέψει την μπροστινή και πίσω πόρτα από τη μεριά του συνοδηγού.
Ο οδηγός του σκούτερ χτύπησε και απέκτησε μώλωπες και κλήθηκε η Αστυνομία του Σαν Φρανσίσκο.
Υπερδιπλασιάστηκαν τα ατυχήματα
Ο αριθμός των συγκρούσεων και οι τραυματισμοί που προκάλεσαν έχουν αυξηθεί καθώς περισσότερα αυτόνομα οχήματα δοκιμάζονται σε δημόσιους δρόμους. Το 2021, τα αναφερόμενα ατυχήματα στην Καλιφόρνια υπερδιπλασιάστηκαν σε 98 από 44 το προηγούμενο έτος. Ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους της Καλιφόρνια αυξήθηκε επίσης, σε 1.397 οχήματα εγκεκριμένα από το DMV τον Δεκέμβριο, από 903 τον Ιανουάριο.
Η Waymo της Alphabet, η οποία ανέφερε περισσότερα ατυχήματα σε αυτόνομη λειτουργία από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία κατασκευής αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων το 2021, αντιπροσώπευε το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης, σχεδόν τριπλασιάζοντας το μέγεθος του στόλου της από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2021. Η Waymo ολοκλήρωσε τη χρονιά με 690 αυτόνομα οχήματα στην Καλιφόρνια.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των αυτοοδηγούμενων οχημάτων
Πάντως, οι υποστηρικτές των αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων σημειώνουν ότι θα εξαλείψουν την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους και θα αποτελέσουν ένα σημαντικό βήμα προόδου στην ασφάλεια: Περισσότεροι από 40.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα πέρυσι στις ΗΠΑ.
Ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν επίσης ότι η βιομηχανία αυτόνομων οχημάτων θα αντιπροσωπεύει μια αγορά 1,4 τρισεκατομμυρίου δολαρίων έως το 2025. Τεχνολογικές εταιρείες όπως η Apple μαζί με γνωστές αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται να αναπτύξουν τη δική τους τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης και «παίκτες» όπως η Tesla έχουν ήδη συμπεριλάβει ορισμένα αυτόνομα χαρακτηριστικά στα εμπορικά διαθέσιμα οχήματά τους.
Εκπρόσωπος της Waymo είπε ότι ο στόλος των αυτόνομων αυτοκινήτων της διένυσε 2,326 εκατομμύρια μίλια στην Καλιφόρνια μεταξύ 1ης Δεκεμβρίου 2020 και 30 Νοεμβρίου 2021, από περίπου 629.000 μίλια την ίδια περίοδο ένα χρόνο νωρίτερα. Η εταιρεία, η οποία γεννήθηκε ως πρότζεκτ εντός της Google πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, έχει εντείνει τις δοκιμές της στην Καλιφόρνια καθώς επεκτείνεται πέρα από ένα προηγούμενο πρόγραμμα στο Φοίνιξ της Αριζόνα.
Η Cruise, που ανήκει στην GM, διατήρησε σχετικά σταθερό τον στόλο των 200 αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων της στην Καλιφόρνια το 2021, ολοκληρώνοντας τη χρονιά με 210 αυτοκίνητα στο δρόμο.
Η Tesla, η οποία προσφέρει ένα περιορισμένο σύνολο δυνατοτήτων αυτόνομης οδήγησης στα εμπορικά διαθέσιμα αυτοκίνητά της, υποστηρίζει ότι τα αυτοκίνητά της δεν θεωρούνται «αυτοοδηγούμενα» σύμφωνα με τον ορισμό της Καλιφόρνια και επομένως δεν αναφέρει αυτούς τους τύπους ατυχημάτων. Παρόλα αυτά, νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η πολιτεία είπε στην Tesla ότι επανεξετάζει την εξαίρεση της εταιρείας από την αναφορά σύγκρουσης υπό το φως πολυάριθμων αναφορών ατυχημάτων στα οχήματά της, καθώς και μιας εν εξελίξει έρευνας από την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας.
Σαν Φρανσίσκο, η... Μέκκα των αυτοοδηγούμενων οχημάτων
Στο Σαν Φρανσίσκο, τα πρότυπα αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων έχουν γίνει τόσο οικείο θέαμα όσο τα διάσημα τελεφερίκ της πόλης.
Δεν είναι ασυνήθιστο να βλέπεις δύο ή τρία αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα να παρατάσσονται το ένα δίπλα στο άλλο στα φανάρια. Οι κάτοικοι του Σαν Φρανσίσκο έχουν αρχίσει ακόμη και να παρακολουθούν τις περίεργες συμπεριφορές των ρομπο-αυτοκινήτων και να αναφέρουν τα προβλήματα που παρατηρούν.
Εκτός από τις άδειες δοκιμών, η Cruise και η Waymo έχουν επίσης λάβει άδειες «ανάπτυξης» ώστε πλέον οι εταιρείες να παρέχουν υπηρεσία ρομπο-ταξί που χρεώνει τους πελάτες για βόλτες. Καμία από τις εταιρείες δεν έχει λάβει ακόμη έγκριση από την Επιτροπή Δημοσίων Υπηρεσιών της Καλιφόρνια, επομένως τα οχήματα μπορούν προς το παρόν να μεταφέρουν περιορισμένο αριθμό επιβατών ή εργαζομένων της εταιρείας που συμμετέχουν σε ειδικά προγράμματα δοκιμών.
Τα προβλήματα
Πάντως, παρά τη διαφημιστική εκστρατεία και τις εντυπωσιακές επιδείξεις προτύπων αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων, η τεχνολογία πασχίζει ακόμα να αποδειχθεί αρκετά αξιόπιστη για μια ολοκληρωμένη εμπορική κυκλοφορία. Ενώ τα αυτοκίνητα είναι σε θέση να κυκλοφορούν επιτυχώς σε αυτοκινητόδρομους, να σταματούν στα φανάρια στους δρόμους της πόλης και να παρκάρουν μόνα τους, ο τεράστιος αριθμός απρόβλεπτων περιπτώσεων συνεχίζει να εμποδίζει την πλήρη υιοθέτησή τους.
Όταν ένας ποδηλάτης πέρασε με κόκκινο σε μια διασταύρωση του Σαν Φρανσίσκο τον Αύγουστο, ένα αυτοκίνητο της Cruise που ταξίδευε σε αυτόνομη λειτουργία με 24 μίλια την ώρα άλλαξε γρήγορα στη χειροκίνητη λειτουργία από τον οδηγό ασφαλείας του. Ο οδηγός ασφαλείας κατάφερε να επιβραδύνει το αυτοκίνητο στα 8 μίλια την ώρα, αλλά ήταν πολύ αργά για να αποφευχθεί η σύγκρουση με τον ποδηλάτη που έτρεχε.
Το ποδήλατο, το οποίο περιγράφεται στην αναφορά ως «ηλεκτρονικό ποδήλατο Lyft» υπέστη ζημιές στο ατύχημα και ο ποδηλάτης φάνηκε να έχει «μικρούς τραυματισμούς».
Άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα είναι οι skateboarders που μπορούν να πεταχτούν στον δρόμο ανά πάσα στιγμή.
Ενώ τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα δεν φαίνεται να ευθύνονται σε ορισμένα από αυτά τα παραδείγματα, τα περιστατικά εγείρουν περίπλοκα ερωτήματα σχετικά με το πώς θα μπορούσαν να είχαν εκτυλιχθεί οι καταστάσεις χωρίς η αυτόνομη οδήγηση να έχει παίξει ρόλο στην ακολουθία των γεγονότων. Σε κάποιες περιπτώσεις, αν το αυτοκίνητο λειτουργούσε από άνθρωπο οδηγό όλη την ώρα, ίσως θα είχε αξιολογήσει καλύτερα την κατάσταση και θα είχε αποφύγει το ατύχημα.
Επικριτές τους επισημαίνουν ότι τα αστικά περιβάλλοντα ενέχουν ιδιαίτερες προκλήσεις για τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα που μπορεί να μην είναι τόσο προφανείς στο πλαίσιο της οδήγησης στον αυτοκινητόδρομο, όπως η παραλαβή και η αποβίβαση επιβατών στο πεζοδρόμιο καθώς και η δυνατότητα αναγνώρισης χειρονομιών από την τροχαία, την αστυνομία και το προσωπικό έκτακτης ανάγκης.
Μάλιστα, αρκετές εταιρείες προσπαθούν να αποφύγουν τις αναφορές ατυχημάτων που εμπλέκουν τα οχήματά τους.
Για τους κατοίκους της Καλιφόρνια και τους αξιωματούχους που σχεδιάζουν να αλλάξουν τρόπους μεταφοράς, οι αναφορές των ατυχημάτων παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για τους τύπους ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται τα εν λόγω οχήματα. Για παράδειγμα, 22 από τις 53 συγκρούσεις σε λειτουργία αυτόνομης οδήγησης πέρυσι αφορούσαν το αυτόνομο όχημα να χτυπηθεί από πίσω, συχνά στα φανάρια ή σε STOP.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr