Η κρίση ξεκίνησε εδώ και πάνω από έναν χρόνο ως συνέπεια της πανδημίας του κορονοϊού, με τις κυβερνήσεις και τις εταιρείες να προσπαθούν να αντεπεξέλθουν.
Η καταναλωτική ζήτηση εκτοξεύτηκε, προκαλώντας μεταξύ άλλων «ασφυξία» και στα λιμάνια ή οποία εντείνεται ενόψει της εορταστικής περιόδου.
Προσθέστε σε αυτό και τα προβλήματα που δημιουργούνται από το κλείσιμο μερικών εργοστασίων λόγω της ενεργειακής κρίσης, τα περιορισμένα εργατικά χέρια και τις ελλείψεις σε εξοπλισμό και έχετε ένα... εκρηκτικό κοκτέιλ.
Πώς προκλήθηκε η κρίση
Πολλοί είναι οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτή την κρίση. Έλλειψη πρώτων υλών, κλείσιμο εργοστασίων, όχι αρκετοί οδηγοί φορτηγών, συμφόρηση στα λιμάνια, υψηλή ζήτηση αποστολών δια θαλάσσης και δια αέρος, ανεπαρκείς υποδομές και άλλα.
Οι εφοδιαστικές αλυσίδες εξ ορισμού βασίζονται στο έμψυχο δυναμικό και τον εξοπλισμό και αν κάτι από τα δύο βρίσκεται σε έλλειψη, κοστίζει σε χρόνο και χρήμα.
Οι καταναλωτικές ανάγκες λόγω καραντίνας, αλλά και γενικότερα του περιορισμού στις μετακινήσεις αυξήθηκαν, δημιουργώντας τεράστια συμφόρηση στις μεταφορές.
Τι μπορούν να κάνουν οι εταιρείες
Από τη στιγμή που το κόστος μεταφοράς είναι ιδιαίτερα υψηλό και δυσκολεύει τη διακίνηση αγαθών, οι εταιρείες θα πρέπει να λάβουν τα δικά τους μέτρα, τα οποία, φυσικά, κοστίζουν.
Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει, μόνο, όμως, αν έχει ήδη «τεσταριστεί». Μια τακτική που θα ακολουθηθεί είναι η υπενθύμιση και παρότρυνση των καταναλωτών να κάνουν εγκαίρως τα ψώνια τους, ώστε να μην υπάρξει αυξημένος φόρτος εργασίας τις γιορτινές ημέρες.
Μάλιστα, κάποιες εταιρείες θα «τρέξουν» νωρίτερα τις χριστουγεννιάτικες καμπάνιες, οδηγώντας τους καταναλωτές στο να κάνουν κι αυτοί νωρίτερα τις παραγγελίες τους.
Τι ακολουθεί
Αν τελικά οι έμποροι καταφέρουν να έχουν εγκαίρως τα προϊόντα στα ράφια τους, το επόμενο στοίχημα είναι να παραδώσουν και εγκαίρως τις διαδικτυακές παραγγελίες. Η CEO της UPS, Κάρολ Τομέ, προβλέπει ότι φέτος οι παραγγελίες θα ξεπεράσουν τις δυνατότητες παράδοσης κατά 5 εκατομμύρια δέματα την ημέρα.
Οι μεγάλες μεταφορικές εταιρείες ήδη προετοιμάζονται. Για παράδειγμα εταιρείες όπως οι UPS, FedEX και DHL έχουν καταστρώσει τα πλάνα τους γνωρίζοντας ότι τα εργατικά χέρια που διαθέτουν δεν θα είναι αρκετά, δίνοντας αυξήσεις ώστε να διατηρήσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους ή αγοράζοντας... ρομπότ.
Άλλες μεταφορικές, πάλι, έχουν αποφασίσει να συνεργαστούν ώστε να αντεπεξέλθουν στον μεγάλο φόρτο εργασίας την περίοδο των εορτών.
Πότε θα τελειώσει ο... εφιάλτης
Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους, η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν αναμένεται να τελειώσει σύντομα.
Οι προβλέψεις τη θέλουν να συνεχίζεται και μέσα στο 2022, φθίνοντας σταδιακά, τοποθετώντας το τέλος ακόμα και στο ξεκίνημα του 2023, σύμφωνα με τους πιο απαισιόδοξους.
Το πρόβλημα είναι ότι η εμπλοκή δεν εντοπίζεται σε συγκεκριμένα σημεία. Ακόμα, δηλαδή, όπως λένε οι γνώστες, και αν αποσυμφορηθούν τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, το πρόβλημα της έλλειψης φορτηγών στους δρόμους θα παραμείνει, όπως και το περιορισμένο ανθρώπινο δυναμικό στις αποθήκες και τα λίγα οχήματα για να παραδώσουν τα δέματα.
Και μην ξεχνάμε και τον απρόβλεπτο παράγοντα της πανδημίας, καθώς νέα έξαρση θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιπλέον περιορισμούς στις μετακινήσεις και καθυστερήσεις...
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr