Η Nissan απέπεμψε τον Κάρλος Γκοσν, μετά από εσωτερική έρευνα που τεκμηρίωσε πως δήλωνε χαμηλότερα εισοδήματα από τα πραγματικά όσο ήταν διευθύνων σύμβουλός της αυτοκινητοβιομηχανίας και ότι μετέφερε 5 εκατομμύρια από τα ταμεία της εταιρείας σε τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο ήταν δικαιούχος.
Ποιος είναι ο Κάρλος Γκοσν
Γεννημένος στη Βραζιλία, με καταγωγή από τον Λίβανο, γάλλος υπήκοος, ο Κάρλος Γκοσν άρχισε την καριέρα του στη βιομηχανία ελαστικών Michelin το 1978. Μεταπήδησε στη Renault το 1996, όπου του πιστώθηκε η αντιστροφή της πτωτικής πορείας των εσόδων της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας κι απέκτησε το προσωνύμιο «Le Cost Killer» («ο δολοφόνος του κόστους»). Μετά την επισφράγιση της συμφωνίας Nissan-Renault το 1999, ο Γκοσν χρησιμοποίησε παρόμοιες μεθόδους μείωσης κόστους για να βελτιώσει την τροχιά της παραπαίουσας ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η επιτυχία του εγχειρήματος τον μετέτρεψε σε «business superstar» στην Ιαπωνία και σε διεθνές επίπεδο, του εξασφάλισε ευνοϊκή κάλυψη στον διεθνή τύπο, ενώ σε αυτόν είναι αφιερωμένο ακόμα κι ένα βιβλίο κόμικ μάνγκα.
Ο Γκοσν υποστηρίζει πως η πτώση του ήταν αποτέλεσμα «πραξικοπήματος» στο ΔΣ της εταιρείας και κατηγορεί πρώην συνεργάτες του πως τον «μαχαίρωσαν πισώπλατα». Στόχος τους ήταν να αποτρέψουν τα σχέδιά του για στενότερη ολοκλήρωση της Nissan με τη Renault τον βασικό της μέτοχο, υποστηρίζει ο ίδιος.
Η χολιγουντιανή απόδραση
Αίσθηση έχει προκαλέσει ο τρόπος με τον οποίο ο Κάρλος Γκοσν κατόρθωσε να ξεφύγει από τις Ιαπωνικές αρχές και να βρεθεί στον Λίβανο.
Ειδικότερα, ο Γκοσν απέδρασε από την Ιαπωνία, όπου βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό κρυμμένος μέσα σε θήκη μουσικού οργάνου.
Το σχέδιο της απόδρασης το κατέστρωσε η Λιβανέζα σύζυγος του Γκοσν, Κάρολ, σύμφωνα με το MTV, παρότι ένας από τους περιοριστικούς όρους που του είχε επιβάλλει το δικαστήριο ήταν να μην μπορούν να μιλήσουν μεταξύ τους χωρίς δικαστική απόφαση.
Εδώ και επτά μήνες το ζευγάρι δεν μπορούσε να μιλήσει καθόλου μεταξύ του. «Αν αυτό είναι αλήθεια, πρέπει να υποθέσουμε ότι παραβίασε τους όρους της εγγύησης», σχολίασε ο δικηγόρος του Γκοσν, Τζουνιχίρο Χιρονάκα.
Ο Κάρλος Γκοσν διαβεβαίωσε, ωστόσο, ότι οργάνωσε «μόνος» του τη φυγή του από την Ιαπωνία, αναφέροντας ότι «oι ισχυρισμοί των μέσων ενημέρωσης, σύμφωνα με τους οποίους η σύζυγός μου, η Κάρολ και άλλα μέλη της οικογένειάς μου μπορεί να διαδραμάτισαν κάποιον ρόλο στην αναχώρησή μου από την Ιαπωνία είναι λανθασμένοι και ψευδείς».
Ένα συγκρότημα, δύο ιδιωτικά αεροσκάφη και το διαβατήριο «κλειδί»
Το σχέδιο της απόδρασης τέθηκε στην εφαρμογή όταν το συγκρότημα έφτασε στο σπίτι του Γκοσν στο Τόκιο. Το συγκρότημα έδωσε την παράστασή του και όταν άρχισε να τα μαζεύει, ο Γκοσν κρύφτηκε σε μία από τις θήκες των μεγάλων μουσικών οργάνων. Από εκεί, τον μετέφεραν σε ένα μικρό αεροδρόμιο.
Για την απόδραση του Γκοσν χρησιμοποιήθηκαν δύο ιδιωτικά αεροσκάφη. Το ένα τον μετέφερε ως την Κωνσταντινούπολη, όπου επιβιβάστηκε στο δεύτερο και «πέταξε» ως τον Λίβανο.
Τα νέα της απόδρασης αιφνιδίασαν τόσο τις ιαπωνικές αρχές, όπως και την ίδια τη νομική ομάδα του, αναφέρει ο Guardian. Ο Γκοσν έχει βραζιλιάνικη, γαλλική και λιβανέζικη υπηκοότητα. Ο δικηγόρος του Γκοσν δήλωσε ότι έχει ακόμη και τα τρία διαβατήρια του πελάτη του, ενώ συμπλήρωσε ότι θα ήταν δύσκολο να εκτελέσει αυτή την απόδραση χωρίς τη βοήθεια κάποιου μεγάλου οργανισμού. «Θα ήθελα να τον ρωτήσω “Πώς μπόρεσες να μας το κάνεις αυτό;”. Ήθελα να αποδείξω ότι ήταν αθώος», συμπλήρωσε.
Αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών του Λιβάνου δήλωσε στο Reuters ότι ο Γκοσν μπήκε στη χώρα νόμιμα, με γαλλικό διαβατήριο, χρησιμοποιώντας τη λιβανέζικη ταυτότητά του, όπως και ότι πέρασε κανονικά τη διαδικασία ελέγχου. Η χώρα δεν έχει συμφωνία έκδοσης με την Ιαπωνία, κάτι που, σημειώνει ο Guardian, σημαίνει ότι είναι απίθανο να αναγκαστεί να επιστρέψει ο Γκοσν.
Αξιοσημείωτο είναι το πώς χρησιμοποίησε το διαβατήριό του, το οποίο παρέμενε στην κατοχή του, αλλά ο ίδιος δεν γνώριζε το «κλειδί» που κρατούσαν οι δικηγόροι του. Το έγγραφο αυτό χρησίμευε ως βίζα βραχείας παραμονής στην Ιαπωνία και έπρεπε συνεπώς να το έχει διαθέσιμο για τις εσωτερικές μετακινήσεις του.
Στον Λίβανο έφτασε πάντως από την Ιντερπόλ διεθνές ένταλμα σύλληψης, το οποίο έχει προωθηθεί στις δικαστικές αρχές της χώρας και απομένει η αντίδραση της λιβανέζικης δικαιοσύνης σε αυτό.
Ο ρόλος της Τουρκίας
Η τουρκική εταιρεία ιδιωτικών αεροσκαφών MNG Jet ανακοίνωσε πως αεροπλάνα της χρησιμοποιήθηκαν παρανόμως για τη διαφυγή από την Ιαπωνία του πρώην επικεφαλής της Nissan Κάρλος Γκοσν, προαναγγέλλοντας ότι θα καταθέσει μήνυση.
Ο Γκοσν αποκάλυψε την Τρίτη ότι διέφυγε στον Λίβανο για να ξεφύγει απ' αυτό που αποκάλεσε «μεροληπτικό σύστημα δικαιοσύνης της Ιαπωνίας», όπου αντιμετώπιζε κατηγορίες για οικονομικά εγκλήματα.
«Τον Δεκέμβριο 2019, η MNG Jet εκμίσθωσε δύο διαφορετικά ιδιωτικά αεριωθούμενα σε δύο διαφορετικούς πελάτες», ανακοίνωσε η εταιρεία, προσθέτοντας πως ένας από τους υπαλλήλους της παραδέχθηκε πως πλαστογράφησε αρχεία μην περιλαμβάνοντας σ' αυτά το όνομα του Γκοσν.
«Ένα ιδιωτικό αεριωθούμενο από το Ντουμπάι στην Οσάκα και από την Οσάκα στην Κωνσταντινούπολη και ένα άλλο ιδιωτικό αεριωθούμενο από την Κωνσταντινούπολη στη Βηρυτό. Οι δύο μισθώσεις φαινόταν ότι δεν συνδέονται μεταξύ τους», αναφέρεται στην ανακοίνωση της εταιρείας, την οποία μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Την Πέμπτη η τουρκική αστυνομία έθεσε υπό κράτηση επτά πρόσωπα, ανάμεσα στα οποία τέσσερις πιλότοι, στο πλαίσιο έρευνας για τη διέλευση του Γκοσν από τη χώρα. Οι κρατούμενοι εστάλησαν στο δικαστήριο, αφού κατέθεσαν στην αστυνομία σχετικά με την υπόθεση.
Ετοιμάζεται για «αποκαλύψεις»
Ο Κάρλος Γκοσν σχεδιάζει να παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στις 8 Ιανουαρίου στη Βηρυτό, σύμφωνα με την εφημερίδα Yomiuri.
Με βάση τις παλαιότερες δηλώσεις του ιδίου και της συζύγου του Κάρολ, είναι πιθανό να αναφερθεί στο νομικό σύστημα της Ιαπωνίας, να απαντήσει στις κατηγορίες που τον βαραίνουν, καθώς και να κάνει αποκαλύψεις για τη διοίκηση της Nissan.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr