Πιο αναλυτικά, οι κατηγορίες της Κομισιόν προς την Google έχουν δύο σκέλη. Κατ' αρχάς, η Κομισιόν υποστηρίζει ότι η εταιρεία έχει προβεί σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στις αγορές υπηρεσιών γενικής διαδικτυακής αναζήτησης στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ) με τη συστηματική ευνοϊκή μεταχείριση της δικής της υπηρεσίας σύγκρισης τιμών στις οικείες σελίδες με τα αποτελέσματα γενικής αναζήτησης.
Παράλληλα, η Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνα πάνω σε πιθανές παραβάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας όσον αφορά στο λειτουργικό της, Android, με στόχο να διαπιστωθεί εάν έχουν συναφθεί αντιανταγωνιστικές συμφωνίες ή αν η εταιρεία έχει καταχραστεί επίσης τη θέση της στον τομέα των λειτουργικών, εφαρμογών και των υπηρεσιών για smartphones.
Για το ζήτημα αυτό, η επίτροπος της Ε.Ε. αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, δήλωσε ότι η «η Επιτροπή στοχεύει στην εφαρμογή των αντιμονοπωλιακών κανόνων της Ε.Ε., ώστε να διασφαλίζεται ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, όπου κι αν έχουν την έδρα τους, δεν στερούν τεχνηέντως από τους Ευρωπαίους καταναλωτές την όσο το δυνατόν ευρύτερη επιλογή ούτε καταπνίγουν την καινοτομία».
«Στην περίπτωση της Google, με προβληματίζει το αθέμιτο πλεονέκτημα που έχει παράσχει η εν λόγω εταιρεία στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών, κατά παράβαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων της Ε.Ε. Η Google έχει τώρα την ευκαιρία να πείσει την Επιτροπή περί του αντιθέτου. Ωστόσο, αν η έρευνα επιβεβαιώσει τις ανησυχίες μας, η Google θα πρέπει να αναλάβει τις νομικές συνέπειες και να αλλάξει την επιχειρηματική της συμπεριφορά στην Ευρώπη», πρόσθεσε η επίτροπος.
Η απάντηση της Google
Ενώ η κα Βεστάγκερ σημείωσε ότι η Google έχει δέκα ημέρες να απαντήσει στις κατηγορίες, η Google πέρασε στην... επίθεση μέσω δύο δημοσιεύσεών της στο επίσημο blog της, στις οποίες για πρώτη φορά η εταιρεία καταδεικνύει άμεσα και έντονα ανταγωνιστές και δραστηριότητές τους.
Στην πρώτη, την οποία υπογράφει ο Αμίτ Σινγκάλ, senior vice president, Google Search, υπό τον τίτλο «The Search for Harm», η εταιρεία υπογραμμίζει, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα το Google Flight Search, το πόσο διευκολύνει η δυνατότητά της να «απαντά σε αναζητήσεις άμεσα» τη ζωή των χρηστών και αναφέροντας την αντίθεση online εταιρειών ταξιδιών όπως η Expedia, η Kayak και η Travelocity στην εξαγορά της ΙΤΑ (flight search provider) από την ίδια το 2010. «Tέσσερα χρόνια μετά, είνια ξεκάθαρο ότι οι ισχυρισμοί τους περί βλάβης ήταν αναληθείς» αναφέρεται.
Σχολιάζοντας την κίνηση της Κομισιόν σχετικά με την προβολή και την βαθμολόγηση shopping results, η εταιρεία υποστηρίζει ότι χάρη στο Google, την πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη μηχανή αναζήτησης, οι χρήστες μπορούν να βρίσκουν πληροφορίας με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, «και ισχυρισμοί περί βλάβης, σε βάρος τόσο καταναλωτών όσο και ανταγωνιστών, έχουν αποδειχθεί αβάσιμοι...στην πραγματικότητα, οι χρήστες έχουν περισσότερες επιλογές από ποτέ άλλοτε» και στη συνέχεια της δημοσίευσης- η οποία συνοδεύεται από σειρά γραφημάτων – γίνεται αναφορά στις ανταγωνιστικές μηχανές αναζήτησης (Bing, Yahoo, Quora, DuckDuckGo) και τους ψηφιακούς βοηθούς, όπως το Siri της Apple και η Cortana της Microsoft, καθώς και εξειδικευμένες υπηρεσίες όπως το Amazon, το Idealo, το Le Guide, το Ebay κ.α. «Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο σελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Pinterest και το Twitter για να βρουν συστάσεις σχετικά με το πού να φάνε, τι να δουν ή πώς να διακοσμήσουν τα σπίτια τους. Όταν μιλάμε για ενημέρωση, οι χρήστες συχνά πηγαίνουν κατευθείαν στις αγαπημένες τους σελίδες. Για παράδειγμα, η Bild και ο Guardian παίρνουν απευθείας το 85% του traffic τους. Λιγότερο από το 10% προέρχεται από τη Google». Επίσης, γίνεται αναφορά στα δεδομένα όπως προκύπτουν από την άνοδο των φορητών συσκευών.
Εν συνεχεία η Google υποστηρίζει ότι ο ανταγωνισμός «ανθεί» online, με εταιρείες όπως το Yelp, το Trip Advisor κ.α να κατηγορούν την εταιρεία ότι οι πρακτικές της τις έχουν βλάψει, τη στιγμή που το traffic, τα έσοδα και τα κέρδη τους αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο. Όπως υποστηρίζεται, στον τομέα του shopping, «όπου έχουμε δει πολλά παράπονα και όπου καταλαβαίνουμε ότι θα επικεντρωθεί το SO της Κομισιόν» είναι «ξεκάθαρο» ότι «υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός και ότι τα shopping results της Google δεν έχουν βλάψει τον ανταγωνισμό» (θέση την οποία συνοδεύει με σχετικά γραφήματα).
Καταλήγοντας, τονίζεται ότι η εταιρεία, με όλο τον σεβασμό, διαφωνεί κάθετα με το SO και ανυπομονεί να παρουσιάσει τις θέσεις της στις ερχόμενες εβδομάδες.
Όσον αφορά στο ζήτημα του λειτουργικού Android, στη δεύτερη δημοσίευση, την οποία υπογράφει ο Χιρόσι Λοκχάιμερ, αντιπρόεδρος Engineering (Android), η γένεση του Android προέκυψε λόγω της κατάστασης που επικρατούσε πριν την άνοδο των smartphones, την εποχή των feature phones, με τις πολλές διαφορετικές πλατφόρμες, κάτι που καθιστούσε δύσκολη την ανάπτυξη εφαρμογών.
«Ελπίσαμε ότι προσφέροντας ένα θαυμάσιο, δωρεάν, open source λειτουργικό σύστημα, θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε την καινοτομία, ενθαρρύνοντας τους κατασκευαστές και developers να επικεντρωθούν σε αυτό που κάνουν καλύτερα».
Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στην εξάπλωση των smartphones και την «έκρηξη» του οικοσυστήματος των εφαρμογών. «Το Android ήταν παίκτης- κλειδί στην τόνωση του ανταγωνισμού και της επιλογής, τη μείωση των τιμών και την αύξηση των επιλογών για όλους (υπάρχουν πάνω από 18.000 διαφορετικές συσκευές διαθέσιμες σήμερα). Και δεν είναι μόνο τηλέφωνα, σήμερα άνθρωποι φτιάχνουν σχεδόν οτιδήποτε με Android, περιλαμβανομένων tablets, ρολογιών, τηλεοράσεων, αυτοκινήτων κ.α. Κάποιες συσκευές χρησιμοποιούν υπηρεσίες της Google, κάποιες όχι».
«Η Κομισιόν έκανε ερωτήσεις σχετικά με τις συμφωνίες συνεργασίας μας. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι αυτές είναι εθελοντικές- μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Android χωρίς την Google- αλλά παρέχουν πραγματικά οφέλη στους χρήστες Android και το ευρύτερο οικοσύστημα». Συνεχίζοντας, γίνεται αναφορά στις συμφωνίες anti-fragmentation, για τη λειτουργία εφαρμογών σε ποικίλλες συσκευές, και υπογραμμίζεται ότι σε αυτό το πλαίσιο οι κατασκευαστές Android συσκευών μπορούν να ανταγωνίζονται την Apple, τη Microsoft και άλλα οικοσυστήματα που έρχονται με προεγκατεστημένες παρόμοιες baseline εφαρμογές. «Και θυμηθείτε ότι αυτές οι συμφωνίες διανομής δεν είναι αποκλειστικές, και οι κατασκευαστές συσκευών Android εγκαθιστούν τις δικές τους εφαρμογές, και εφαρμογές από άλλες εταιρείες. Και, εν συγκρίσει με την Apple, υπάρχουν πολύ λιγότερες προεγκατεστημένες Google εφαρμογές σε συσκευές Android από ό,τι εφαρμογές Apple σε συσκεύες iOS».
Καταλήγοντας, αναφέρεται ότι «είμαστε ευγνώμονες για την επιτυχία του Android και κατανοούμε ότι με την επιτυχία έρχεται έλεγχος. Αλλά δεν είναι μόνο η Google που έχει επωφεληθεί από την επιτυχία του Android...ανυπομονούμε να συζητήσουμε αυτά τα ζητήματα λεπτομερώς με την Κομισιόν στους προσεχείς μήνες».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr