Μετά την περσινή «βουτιά» 33%, ο τεχνολογικός Nasdaq ολοκλήρωσε το 2023 με άνοδο 43%, στην καλύτερη επίδοση από το 2020, το οποίο ήταν οριακά υψηλότερο. Το κέρδος ήταν επίσης πολύ μικρό σε σχέση με την απόδοση του δείκτη το 2009. Αυτά είναι τα μόνα δύο χρόνια με μεγαλύτερα κέρδη που χρονολογούνται από το 2003, όταν οι μετοχές έβγαιναν από το κραχ της dot-com.
Ο Nasdaq βρίσκεται τώρα μόλις 6,5% κάτω από το υψηλό ρεκόρ που έφτασε τον Νοέμβριο του 2021.
Σε ολόκληρο τον κλάδο, επισημαίνει το CNBC, το «κλειδί» φέτος ήταν η επιστροφή της διάθεσης για ρίσκο, με γνώμονα την ανάσχεση της αύξησης των επιτοκίων από την Federal Reserve και μια πιο σταθερή προοπτική για τον πληθωρισμό. Οι εταιρείες επωφελήθηκαν επίσης από τα μέτρα μείωσης του κόστους που έθεσαν σε εφαρμογή από τα τέλη του περασμένου έτους για να επικεντρωθούν στην αποτελεσματικότητα και να ενισχύσουν τα περιθώρια κέρδους.
«Μόλις έχετε μια Fed που υποχωρεί, δεν υπάρχει mas, όσον αφορά τις αυξήσεις επιτοκίων, μπορείτε να επιστρέψετε στην επιχείρηση των εταιρειών τιμολόγησης σωστά — πόσα χρήματα βγάζουν, τι είδους πολλαπλάσια βάζετε σε αυτήν», Kevin Ο Simpson, ιδρυτής της Capital Wealth Planning, είπε στην «Halftime Report» του CNBC την Τρίτη. «Μπορεί να συνεχιστεί μέχρι το 2024».
Ενώ η βιομηχανία τεχνολογίας έλαβε μεγάλη ώθηση από το μακροοικονομικό περιβάλλον και την προοπτική χαμηλότερου κόστους δανεισμού, η εμφάνιση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης προκάλεσε ενθουσιασμό στον κλάδο και ώθησε τις εταιρείες να επενδύσουν σε αυτό που θεωρείται «το επόμενο μεγάλο πράγμα (next big thing)».
Μεγάλη κερδισμένη η Nvidia
H Nvidia ήταν ο μεγάλος νικητής στον ανερχόμενο τομέα AI. Η τιμή της μετοχής του κατασκευαστή τσιπ εκτοξεύτηκε κατά 239% το 2023, καθώς μεγάλοι προμηθευτές cloud και startups με μεγάλη χρηματοδότηση απέκτησαν τις μονάδες επεξεργασίας γραφικών (GPUs) της εταιρείας, οι οποίες χρειάζονται για την εκπαίδευση και τη λειτουργία προηγμένων μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης. Τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, η Nvidia εξασφάλισε 17,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε καθαρά έσοδα, έξι φορές περισσότερο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα έσοδα τριπλασιάστηκαν το τελευταίο τρίμηνο.
Ο Jensen Huang, Διευθύνων Σύμβουλος της Nvidia, δήλωσε τον Μάρτιο ότι η «στιγμή του iPhone» της τεχνητής νοημοσύνης έχει ξεκινήσει.
«Οι startups αγωνίζονται για να δημιουργήσουν προϊόντα και επιχειρηματικά μοντέλα που προκαλούν αίσθηση, ενώ οι ήδη παγιωμένες επιχειρήσεις προσπαθούν να ανταποκριθούν», δήλωσε ο Huang στο συνέδριο προγραμματιστών της Nvidia. «Το Generative AI έχει προκαλέσει μια αίσθηση επείγουσας ανάγκης στις επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο να αναπτύξουν στρατηγικές AI».
«Σχετικά πρώιμα στάδια»
Οι καταναλωτές ενημερώθηκαν για το AI χάρη στο ChatGPT του OpenAI, το οποίο η υποστηριζόμενη από τη Microsoft εταιρεία κυκλοφόρησε στα τέλη του 2022. Το chatbot επέτρεπε στους χρήστες να πληκτρολογήσουν μερικές λέξεις κειμένου και να ξεκινήσουν μια συνομιλία που θα μπορούσε να παράγει εξελιγμένες απαντήσεις σε μια στιγμή.
Οι προγραμματιστές άρχισαν να χρησιμοποιούν γενετική τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν εργαλεία για κρατήσεις ταξιδιών, δημιουργία υλικού μάρκετινγκ, βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών και ακόμη και λογισμικό κωδικοποίησης. Microsoft, Google, Meta και Amazon διαφήμισαν τις τεράστιες επενδύσεις τους σε γενετική τεχνητή νοημοσύνη καθώς ενσωμάτωσαν την τεχνολογία στα προϊόντα τους.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Amazon, Andy Jassy, δήλωσε τον Οκτώβριο ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη πιθανότατα θα παράγει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα για τις υπηρεσίες Web της Amazon τα επόμενα χρόνια, προσθέτοντας ότι η Amazon χρησιμοποιεί τα μοντέλα για να προβλέψει το απόθεμα, να δημιουργήσει διαδρομές μεταφοράς για προγράμματα οδήγησης, να βοηθήσει τρίτους πωλητές να δημιουργήσουν σελίδες προϊόντων και τους διαφημιστές να δημιουργούν εικόνες.
«Είμαστε έκπληκτοι με τον ρυθμό ανάπτυξης της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης», δήλωσε ο Jassy. «Η επιχείρηση παραγωγής τεχνητής νοημοσύνης αναπτύσσεται πολύ, πολύ γρήγορα. Είναι ήδη μια αρκετά σημαντική επιχείρηση για εμάς. Και όμως θα έλεγα επίσης ότι οι εταιρείες βρίσκονται ακόμα σε σχετικά πρώιμα στάδια».
Οι μετοχές της Amazon ανέβηκαν 81% το 2023, στην καλύτερη χρονιά από το 2015.
Οι επενδυτές της Microsoft απόλαυσαν φέτος ένα ράλι σε αντίθεση με ο,τιδήποτε είχαν δει από το 2009, με τις μετοχές της εταιρείας λογισμικού να ανεβαίνουν κατά 58%.
Εκτός από την επένδυσή της στο OpenAI, η Microsoft ενσωμάτωσε την τεχνολογία σε προϊόντα όπως το Bing, το Office και τα Windows. Η Copilot έγινε η επωνυμία για την ευρεία παραγωγική υπηρεσία AI και ο Διευθύνων Σύμβουλος Satya Nadella περιέγραψε τη Microsoft τον περασμένο μήνα ως «εταιρεία της Copilot».
«Η συνεργασία της Microsoft με το OpenAI και η επακόλουθη καινοτομία προϊόντων μέχρι το 2023 οδήγησαν σε μια δυναμική μετατόπιση της αγοράς», έγραψε ο Michael Turrin, αναλυτής της Wells Fargo που συνιστά την αγορά της μετοχής.
Εν τω μεταξύ, η Microsoft αποκόμισε κέρδη με ιστορικό ρυθμό. Στην τελευταία της έκθεση κερδών, η εταιρεία είπε ότι το μεικτό περιθώριο ξεπέρασε το 71% για πρώτη φορά από το 2013, όταν ο Steve Ballmer διοικούσε την εταιρεία. Η Microsoft έχει βρει τρόπους για να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά τα κέντρα δεδομένων της και έχει μειώσει την εξάρτηση από το hardware, με αποτέλεσμα υψηλότερα περιθώρια για το τμήμα που περιέχει τα Windows, Xbox και τη μηχανή αναζήτησης.
Δυναμικό comeback για τη Meta
Μετά την Nvidia, η μεγαλύτερη μετοχή μεταξύ των εταιρειών τεχνολογίας μεγάλης κεφαλαιοποίησης ήταν της Meta, η οποία εκτινάχθηκε σχεδόν 200%. Η Nvidia και η Meta είχαν μακράν τις δύο κορυφαίες επιδόσεις στον S&P 500.
Το ράλι της Meta πυροδοτήθηκε τον Φεβρουάριο, όταν ο Διευθύνων Σύμβουλος Mark Zuckerberg, ο οποίος ίδρυσε την εταιρεία το 2004, είπε ότι το 2023 θα ήταν το «έτος αποτελεσματικότητας» της εταιρείας μετά την πτώση της μετοχής κατά 64% το 2022 λόγω κυρίως των τριών συνεχόμενων τριμήνων μείωσης των εσόδων.
Η εταιρεία «έκοψε» περισσότερες από 20.000 θέσεις εργασίας, αποδεικνύοντας στη Wall Street ότι ήταν αποφασισμένη για τον εξορθολογισμό των εξόδων της. Στη συνέχεια, η ανάπτυξη επέστρεψε καθώς το Facebook απέκτησε μερίδιο αγοράς στην ψηφιακή διαφήμιση. Για το τρίτο τρίμηνο, η Meta κατέγραψε ανάπτυξη 23%, τη μεγαλύτερη άνοδό της εδώ και δύο χρόνια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr