Συγκεκριμένα, τη φετινή σεζόν το ΝΒΑ κατέγραψε έσοδα- ρεκόρ από χορηγίες ύψους 1,6 δισ. δολαρίων, υψηλότερο κατά 13% από το 1,4 δισ. δολάρια τη σεζόν 2020-21. Τη σεζόν 2018-19, είχε συγκεντρώσει 1,2 δισ. δολάρια από χορηγίες.
Οι συμφωνίες χορηγίας μπορεί να περιλαμβάνουν συμφωνίες για δικαιώματα ονοματοδοσίας κάποιου γηπέδου και για εταιρείες να τοποθετούν τα ονόματα ή τα λογότυπά τους στις φανέλες των παικτών.
«Η έξαρση των χορηγιών από εταιρείες της κατηγορίας κρυπτονομισμάτων είναι κάτι που ανάλογό του δεν έχουμε ξαναδεί», δήλωσε ο Πίτερ Λάατζ, παγκόσμιος διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής αθλητικών χορηγιών IEG.
Αστρονομικά ποσά
Οι συνεργασίες με εταιρείες κρυπτογράφησης είναι πλέον η δεύτερη πιο προσοδοφόρα κατηγορία χορηγιών για το NBA, πίσω μόνο από την κατηγορία τεχνολογίας. Μεταξύ των φετινών συμφωνιών ήταν αυτή του ΝΒΑ με την πλατφόρμα συναλλαγών κρυπτονομισμάτων Coinbase. Σύμφωνα με το CNBC, η συμφωνία ανέρχεται στα 192 εκατ. δολάρια για τέσσερα χρόνια.
Άλλες κατηγορίες που εκτιμάται ότι πληρώνουν στο NBA πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια ετησίως περιλαμβάνουν τράπεζες, εταιρείες τηλεπικοινωνιών και merchandise, σύμφωνα με την IEG. Στις εταιρείες που δαπανούν τουλάχιστον 50 εκατομμύρια δολάρια περιλαμβάνονται οι Anheuser-Busch, Pepsi και AT&T.
Μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αθλητικών πρωταθλημάτων, το NBA κατέχει την τρίτη θέση σε έσοδα από χορηγίες. Το NFL είναι το Νο. 1 με σχεδόν 2 δισ. δολάρια, ενώ τον Μάρτιο, το CNBC ανέφερε ότι το MLB είχε χορηγίες που ανήλθαν την περασμένη σεζόν στο 1,7 δισ. δολάρια. Το NHL εξασφάλισε 676 εκατομμύρια δολάρια σε χορηγίες για τη σεζόν 2020-21.
Η αναφορά των κερδών ήρθε ενόψει της έναρξης των τελικών του NBA τα ξημερώματα της Παρασκευής, με τους Γκόλντεν Στέιτ Γουόριορς να υποδέχονται τους Μπόστον Σέλτικς στο Game 1.
Όσον αφορά μεμονωμένες ομάδες, οι Λος Άντζελες Λέικερς συμφώνησαν σε 20ετές συμβόλαιο έναντι 700 εκατομμυρίων δολαρίων με την πλατφόρμα Crypto.com για τα δικαιώματα ονοματοδοσίας του γηπέδου τους. Και οι Γουόριορς υπέγραψαν συμφωνία 10 εκατομμυρίων δολαρίων με την FTX, μια από τις κορυφαίες πλατφόρμες ανταλλαγής κρυπτονομισμάτων, η οποία εξασφάλισε επίσης δικαιώματα ονοματοδοσίας του γηπέδου των Μαϊάμι Χιτ.
«Χρυσάφι» και για τις φανέλες
Μια άλλη... χρυσή πηγή εσόδων είναι και οι διαφημίσεις στις φανέλες των παικτών, οι οποίες αναμένεται να αποφέρουν περισσότερα από 200 εκατομμύρια δολάρια αυτή τη σεζόν. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι Μπρούκλιν Νετς που εξασφάλιζαν 30 εκατομμύρια δολάρια τη σεζόν από την πλατφόρμα χρηματιστηριακών συναλλαγών Webull τον Σεπτέμβριο του 2021. Η συμφωνία ήταν η κορυφαία για το ΝΒΑ εκείνη την εποχή, αλλά νωρίτερα αυτόν τον μήνα πήραν την... πρωτιά οι Γουόριορς, όταν ανανέωσαν τη συμφωνία τους με την ιαπωνική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Rakuten .
Οι όροι αυτής της συμφωνίας δεν αποκαλύφθηκαν δημόσια, ωστόσο, πηγές της λίγκας είπαν στο CNBC ότι η Rakuten θα πληρώνει στους Γουόριορς 40 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Αυτό είναι σαφώς ανώτερο από τα 20 εκατομμύρια δολάρια της προηγούμενης συμφωνίας.
Οι χορηγίες σε φανέλες έχουν επεκταθεί ιδιαίτερα στα επαγγελματικά πρωταθλήματα τον τελευταίο χρόνο. Το NHL, για παράδειγμα, το έπραξε σε εμφανίσεις και κράνη κατά τη διάρκεια της πανδημίας και το MLB το ενέκρινε για τις εμφανίσεις στη νέα σύμβαση εργασίας με παίκτες τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Το NFL δεν το επιτρέπει ακόμα.
Είναι πολλά τα λεφτά...
Τα αυξανόμενα έσοδα από διαφημίσεις σε εμφανίσεις και άλλες χορηγικές συμφωνίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν το NBA να φτάσει τα προβλεπόμενα συνολικά έσοδα των 10 δισ. δολαρίων αυτή τη σεζόν. Ο Επίτροπος του ΝΒΑ Άνταμ Σίλβερ είπε ότι τα συνολικά έσοδα στο πρωτάθλημα 2020-21 μειώθηκαν κατά περίπου 35% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αφού η πανδημία περιόρισε τη σεζόν σε μόλις 72 αγώνες. Τα έσοδα τη σεζόν 2019-20, η οποία επίσης επηρεάστηκε εν μέρει από την πανδημία, ήταν 8,3 δισ. δολάρια, από 8,8 δισ. δολάρια το 2018-19.
Τα έσοδα από χορηγίες στο πρωτάθλημα αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται. Η συμφωνία με την Sportradar με έδρα την Ελβετία - σύμφωνα με πληροφορίες αξίας 1 δισ. δολαρίων - ξεκινά τη σεζόν 2023-24. Η συμφωνία του NBA για τα τηλεοπτικά δικαιώματα λήγει επίσης μετά τη σεζόν 2024-25 και οι γνώστες εκτιμούν ότι η νέα θα είναι πολύ ανώτερη από την τρέχουσα αξίας 24 δισ. δολαρίων ή περίπου 2 δισ. δολάρια ανά σεζόν. Το NBA έχει επίσης μια συμφωνία merchandise με την ισχυρή εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Fanatics και μια συμφωνία με την Dapper Labs, τον δημιουργό των NBA Top Shot NFTs.
Στις συμφωνίες πρωταθλήματος, οι εταιρείες δεσμεύονται επίσης να αγοράζουν διαφημίσεις για τους αγώνες του NBA.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr