Του Νίκου Λιβανού
H τεχνολογία σε απόλυτη αρμονία με την ηλεκτροκίνηση διεισδύει στην αυτοκινητοβιομηχανία με ταχύτατους ρυθμούς, τη στιγμή που οι εταιρείες επιταχύνουν τις στρατηγικές που έχουν ως στόχο να οδηγήσουν τον εξηλεκτρισμό με τον πιο βελούδινο τρόπο.
Άλλωστε, ο δρόμος της ηλεκτροκίνησης είναι μονόδρομος και για αυτό το λόγο και οι περισσότερες φίρμες γνωρίζουν ότι αυτό απαιτεί την δυναμική συνεργασία εταιρειών, κρατών – για την ενίσχυση των πωλήσεων σε επίπεδο επιδοτήσεων, φορέων – που θα επεκτείνουν το μεγαλόπνοο δίκτυο φορτιστών – και της …Ανατολής, που θα τροφοδοτεί με νέες, αποτελεσματικές μπαταρίες τα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό είναι το μενού. Και θα είναι συναρπαστικό αν λειτουργεί καλύτερα ακόμη έναν πυλώνας. Αυτός της απόσυρσης των παλαιών οχημάτων, διαφορετικά δεν έχει νόημα η πώληση νέων οχημάτων ηλεκτρικών, υβριδικών ή με σύγχρονους βενζινοκινητήρες αν δεν πηγαίνουν στα …σκουπίδια τα παλαιά, ρυπογόνα μοντέλα, που δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα ούτε στο χρήστη ούτε στο περιβάλλον.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ, Γιώργος Βασιλάκης, σήμερα στην Ευρώπη αγοράζονται 23 καινούρια αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους και σχεδόν 20 αποσύρονται! Στην Ελλάδα, από τα 23 αυτοκίνητα που πωλούνται ανά 1000 κατοίκους αποσύρονται τα 3! Τα νούμερα φανερώνουν το σοβαρό πρόβλημα της απόσυρ - σης, με τα παλαιά οχήματα να συνεχίζουν να επιβαρύνουν το περιβάλλον. Μεγάλα σχήματα (όπως η Stellantis που απαρτίζεται από 10 και πλέον εταιρείες) ή ο δυναμικός όμιλος της Hyundai – Kia μετασχηματίζουν τις μονάδες παραγωγής τους, από κατασκευαστές σε μοντέλα βενζίνης σε πρότυπα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτροκινητήρων.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΟΥ ... ΠΡΙΖΩΝΟΝΤΑΙ
Πρόσφατα μια ακόμη εταιρεία η Nissan παρουσίασε το μακροπρόθεσμο όραμα της για την ηλεκτροκίνηση, το Nissan Ambition 2030, δίνοντας έμφαση στις εναλλακτικές και πρωτοπόρες δυνατότητες κινητικότητας, που θα επιτρέπουν στενότερες συνδέσεις μεταξύ των ανθρώπων και της ευρύτερης κοινωνίας. Οι νεες πρωτοβουλίες των εταιρειών που θέτουν τα θεμέλια της ηλεκτροκίνησης, έχει ως στόχο την διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων και των μοντέλων με νέες τεχνολογίες, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στην κατασκευή των ηλεκτροκίνητων μοντέλων της παγκοσμίως. Στο μέλλον μια πλούσια γκάμα από ηλεκτρικά μοντέλα με συναρπαστικά και διαφορετικά “εξηλεκτρισμένα” οχήματα θα αποτελούν τον πρωταγωνιστή στις βιτρίνες των φιρμών αν υπάρχουν πάντα βιτρίνες αφού από πολλές φίρμες ενισχύεται η πώληση αυτοκινήτων μέσων διαδικτύου! Κάτι που έχει ξεκινήσει η Toyota και επικουρούν και άλλες φίρμες.
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ. ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ
Σε νούμερα η ηλεκτροκίνηση πατάει γκάζι. Σε αυτό, αδιάψευστος μάρτυρας ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Κατασκευαστών Αυτοκινήτου, ο ACEA, που σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία τον περασμένο Οκτώβριο οι πωλήσεις ηλεκτρικών κατάφεραν να ανέβουν στο 14,2% έναντι 12% του αντίστοιχου περυσινού μήνα. Ο ACEA, αναφέρει ότι στην ΕΕ πουλήθηκαν 121.808 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αγορές που σημείωσαν τις περισσότερες πωλήσεις. Το Βέλγιο είχε ένα μεγάλο μερίδιο στην αύξηση των ηλεκτρικών στην Ευρώπη (+147,3%) ενώ δεύτερη έρχεται η Δανία (+100,7%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics, τον Οκτώβριο του 2023 καταγράφηκαν 1.040.278 πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στις 28 χώρες αναφοράς της έρευνας – επίδοση αυξημένη κατά 14% σε σχέση με τις 909.724 μονάδες που καταγράφηκαν τον Οκτώβριο του 2022. Από τον Ιανουάριο του 2023 μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου, περισσότερα από 1,6 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα έχουν ταξινομηθεί σε όλη την Ευρώπη.
Ειδικότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλη την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 30%, φτάνοντας σε απόλυτους αριθμούς τις 157.957 μονάδες. Έτσι, στο σύνολο της Ευρώπης, τα BEV αντιπροσωπεύουν το 15% των συνολικών νέων ταξινομήσεων τον Οκτώβριο.
Σε ανοδική πορεία βρίσκονται και τα «αδελφάκια» της ηλεκτροκίνησης, τα υβριδικά μοντέλα, είτε στις απλές εκδόσεις, είτε στις Plug in που έχουν τη δυνατότητα φόρτισης! Ειδικότερα, τα υβριδικά έχουν πλέον μερίδιο αγοράς σχεδόν 29% απειλώντας τα μοντέλα βενζίνης, που το μερίδιο αγοράς ήταν 33,4% τον Οκτώβριο, σε όλη την Ευρώπη.
Σημαντική εξέλιξη η αναθεώρηση των κανόνων για τις νέες αυστηρές εκπομπές ρύπων Euro7, που θα πρέπει να υιοθετήσουν οι εταιρείες, τα επόμενα χρόνια. Το Ευρωκοινοβούλιο, μετά τις πιέσεις που δέχθηκε από τις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου και τους ευρωβουλευτές , δέχθηκε να επανεξετάσει τους όρους που, «στραγγαλίζουν» όπως διατυμπανίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, τη νέα γενιά μοντέλων και έτσι, θα προχωρήσουν σε αναθεώρηση των εκπομπών ρύπων που προβλέπει το Euro7. Με απλά λόγια η ΕΕ βάζει νερό στο κρασί της όσον αφορά τους αυστηρούς ρύπους και ετοιμάζεται να προβεί σε μια απλόχερη αναθεώρηση.
Ο αναθεωρημένος κανονισμός θα επικαιροποιήσει τα ισχύοντα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων (όπως οξείδια του αζώτου, σωματίδια, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία), θεσπίζοντας ταυτόχρονα νέα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα ελαστικά και τα φρένα και για την αύξηση της μακροβιότητας των μπαταριών.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρουν ότι το Euro 7 –που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από το 2025- είναι πολύ δαπανηρό, τη στιγμή που τα οφέλη για το περιβάλλον θα είναι πενιχρά.
ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ CONTINENTAL
Παράλληλα με την εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων τρέχουν και οι εταιρείες ελαστικών που καλούνται να δημιουργήσουν μια νέα γενιά ελαστικών για τα EV μοντέλα. Όπως η Continental που έχει να παρουσιάσει ένα εξαιρετικό νούμερο. Σύμφωνα με τη φίρμα, το 2023, 9 στους 10 κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, με τον πιο μεγάλο όγκο παραγωγής παγκόσμια, βασίστηκαν στα premium ελαστικά Continental, ως ελαστικά πρώτης τοποθέτησης (ΟΕ) στα εργοστάσια παραγωγής τους. Ανάμεσα σε αυτούς η Tesla, η Porsche και η Mercedes-Benz. Αλλά και Ασιάτες κατασκευαστές, όπως η KIA και η BYD, καθώς και άλλοι Αμερικανοί κατασκευαστές, όπως η Ford, κάνουν το ίδιο. Αυτό, φυσικά, δεν είναι τυχαίο, γιατί η σωστή επιλογή ελαστικών είναι κρίσιμη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού επηρεάζει την απόδοση, το φρενάρισμα και την αυτονομία τους.
Γεγονός είναι ότι δεν υπάρχει ένα και μόνο ελαστικό που να ταιριάζει σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα. Διότι, τα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα είναι διαθέσιμα, πλέον, σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες επιβατικών αυτοκινήτων αλλά και σε οχήματα μέσων μαζικής μεταφοράς. Η γκάμα περιλαμβάνει μίνι ηλεκτρικά οχήματα, αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου μεγέθους, έως SUVs, sport αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων και ηλεκτρικά λεωφορεία.
Βασικός της στόχος είναι ο σχεδιασμός ελαστικών που συνδυάζουν, με τον βέλτιστο τρόπο, ασφάλεια, απόδοση και άνεση. Για τα ηλεκτρικά οχήματα, εκτός από την απόδοση στο φρενάρισμα και τα καλά χαρακτηριστικά χειρισμού, βασικά ζητούμενα είναι η αύξηση του χιλιομετρικού ωφέλιμου, η μείωση του εσωτερικού θορύβου και της αντίστασης κύλισης. Σήμερα, σχεδόν όλα τα προϊόντα της Continental έχουν σχεδιαστεί για χρήση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και για βελτιστοποίηση της αυτονομίας τους.
ΠΡΟΚΛΗΣΗ: ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΛΥΣΗ: ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΜΕ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΥΛΙΣΗΣ
Η πιο συχνή ερώτηση για όσους οδηγούν ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι: «Πόσο μακριά θα φτάσω με μία φόρτιση;» Αν και αυτό αφορά τη χωρητικότητα της μπαταρίας, την ενεργειακή απόδοση του κινητήρα και το στυλ οδήγησης, τα ελαστικά παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, αφού η αντίσταση κύλισης και η αεροδυναμική του ελαστικού επηρεάζουν την κατανάλωση ενέργειας. Στα ηλεκτρικά οχήματα, η καλύτερη ενεργειακή απόδοση οδηγεί σε μεγαλύτερη χιλιομετρική αυτονομία. Εάν η αντίσταση κύλισης μειωθεί η αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος αυξάνεται κατά περίπου 3% έως 4%. H Continental δίνει ιδιαίτερη σημασία στη συνεχή μείωση της αντίστασης κύλισης, επειδή αυτή δημιουργεί επιπλέον αυτονομία. Γενικά, οι μηχανικοί της Continental κατάφεραν να βελτιώσουν την αντίσταση κύλισης σε όλα τα σύγχρονα μοντέλα της γκάμας που κυκλοφορούν στην αγορά , σε τέτοιο βαθμό που, σε κάποιες περιπτώσεις, ξεπερνά ακόμη και κατά 15%, τις απαιτήσεις της ετικέτας ελαστικών ΕΕ, για την κλάση Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr