Του Νίκου Λιβανού
Αν η ηλεκτροκίνηση ήταν ένα παιδί, σήμερα, θα έδειχνε τα πρώτα σημάδια της εφηβείας του, με «επαναστατικές» ιδέες. Αν και δεν έχει ακόμη ενηλικιωθεί , δείχνει ότι βρίσκεται σε φάση αναπτυξιακών ορόσημων. Ο κόσμος του εξηλεκτρισμού αρχίζει να πατάει σε στερεό έδαφος, με τους πρώτους καρπούς να εντυπωσιάζουν. Οι θετικές πωλήσεις ηλεκτρικών παγκοσμίως δίνουν το κίνητρο στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάξουν τόσο τον τρόπο κίνησης όσο και τον τρόπο σκέψης των υποψήφιων αγοραστών.
Οι τελευταίοι καλούνται να μεταβούν σε ταχύρρυθμα σεμινάρια που θα αφορά τον τρόπο επιλογής ενός εξηλεκτρισμένου μοντέλου (δεν είναι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά, καθώς ο κόσμος της ηλεκτροκίνησης περικλείει τα Plug in υβριδικά, τη γέφυρα που θα οδηγήσει στο 2035 και την απόλυτη κυριαρχία των ηλεκτρικών) αλλά και τη διαδικασία φόρτισης, τη νοοτροπία οδήγησης κ.α.
Κατάρριψη μύθων
Η ηλεκτροκίνηση δείχνει να καταρρίπτει αρκετούς μύθους. Από τον μύθο ότι τα οχήματα ξεμένουν από μπαταρία έως και τις τιμές τους. Τα ερωτήματα, που ταλάνιζαν τους περισσότερους (πόσο κρατάει, που θα το φορτίσω και πόσο κοστίζει) φαίνεται να έχουν ξεπεραστεί. Σήμερα, οι αυτονομίες τους εκπλήσσουν, με τα μεσαία ηλεκτρικά μοντέλα να ξεπερνούν το ψυχολογικό όριο των 500 χλμ ενώ φίρμες όπως η Mercedes και η Tesla καυχιούνται ότι στα συρτάρια τους έχουν την θαυματουργή μπαταρία που αντέχει 1.000 χλμ!
Παρά τις υψηλές τιμές των ηλεκτρικών οι αυτοκινητοβιομηχανίες υπόσχονται ότι μετά το 2025 οι τιμές θα εξομοιωθούν με αυτές των μοντέλων βενζίνης. Σύμμαχος αυτών οι Κινέζοι που έχουν στήσει συμμαχία με τους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Και παρά τις φωνές των Ευρωπαίων CEO ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν το πάνω χέρι στον τομέα παραγωγής των ηλεκτρικών μοντέλων, την τεχνολογία των μπαταριών και τη φθηνή πρώτη ύλη, η Ευρώπη «θωρακίζεται» απέναντι στον μεγάλο αντίπαλό της, με νέα συναρπαστικά μοντέλα, που είναι σε θέση να απευθυνθούν σε απαιτητικό κοινό.
Σαφώς, πάντως, οι νέοι παίκτες εξ Ανατολής διαθέτουν ένα …τσουνάμι νέων μοντέλων που οι υπόλοιποι κατασκευαστές της γηραιάς Ηπείρου δε μπορούν να ανταγωνιστούν.
Η απειλή της Κίνας φαίνεται να έχει κλονίσει τον ύπνο του μοναχικού λιονταριού της Ευρώπης, του δυναμικού Kάρλο Ταβάρες, του CEO της Stellantis, που τονίζει ότι οι «Πολιτικοί ηγέτες της Ευρώπης πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα, και να στηρίξουν τους εγχώριους κατασκευαστές που δίνουν μάχη να ανταγωνιστούν τους Κινέζους.». Ο Ταβάρες εν μέσω πλην σαφώς, δείχνει να ανησυχεί για την ενδυνάμωση της Κίνας που μπορεί να βλάψει ανεπανόρθωτα την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και να κόψει το …ρεύμα στην Ευρώπη.
Συμμαχίες στην... πρίζα
Οι συμμαχίες είναι το μόνο όπλο στην ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρικών μοντέλων. Η αυτοκινητοβιομηχανία τρέχει την τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης με τα μεγάλα σχήματα ( όπως η Stellantis που απαρτίζεται από 10 και πλέον εταιρείες) αλλά και η Hyundai – Kia που «χτίζουν» τις μονάδες παραγωγής τους, από τα αυτοκίνητα βενζίνης σε πρότυπα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτροκινητήρων.
Στο ρυθμό της ηλεκτροκίνησης κινείται και η Nissan, με το μακροπρόθεσμο όραμα της το Nissan Ambition 2030, που είναι ταμένο στην ηλεκτροκίνηση.
Όλες οι παραπάνω φίρμες έχουν θέσει ως στόχο το λανσάρισμα των ηλεκτρικών μοντέλων τους – για παράδειγμα η Nissan θα παρουσιάσει 27 νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων 19 νέων αμιγώς ηλεκτρικά , έως το 2030. Αλλά και η VW, που μετασχηματίζεται σε έναν κολοσσό της ηλεκτροκίνησης, εκτός από την αμιγώς ηλεκτρικών υπομάρκα της με τα ID μοντέλα, θα θέσει σε τροχιά εξηλεκτρισμού και τα πιο δημοφιλή ονόματα της, όπως το Golf και το Tiguan.
Ακόμα και η Jeep, που μέχρι πριν λίγα χρόνια είχε «αλλεργία» με τα ηλεκτρικά, σήμερα γυρίζει την πρίζα με SUV ηλεκτρικά.
Σε ηλεκτρική τροχιά βρίσκεται και η Κia που παρουσίασε πριν λίγες ημέρες μια ηλεκτρική ναυαρχίδα, το EV9. Κάτω από το καπό τους θα κυριαρχούν ολοένα και ελαφρύτερες μπαταρίες, που θα πιάνουν λιγότερο χώρο!
Για παράδειγμα σε ένα νέο ηλεκτρικό γαλλικό μοντέλο έχει τοποθετηθεί πιο λεπτή μπαταρία, με πάχος τα 11 εκατοστά που καλύπτει μεγάλο τμήμα του πατώματος. Θα προσφέρει ικανοποιητική ισχύ 40 kWh η και 60 kWh, με βάρος έως 400 κιλά! Η πρώτη θα φορτίζεται σε ταχυφορτιστή και με ισχύ έως 85 kW σε1 ώρα για το 80% ενώ η σε μία ώρα και 14 λεπτά. Και αυτό είναι το νέο πρότζεκτ στις μπαταρίες. Θα φορτίζουν σε 30 -35 λεπτά, για να προσδίδουν σε πρίζα ταχυφορτιστή έως και το 80% της αυτονομίας τους! Και αυτό είναι μόνο η αρχή.
Αλλά και τα μικρά ηλεκτρικά μοντέλα πόλης μπαίνουν στο στόχαστρο των αυτοκινητοβιομηχανιών, όπου η ηλεκτροκίνηση στη συγκεκριμένη κατηγορία θα είναι αυτή που θα έχει και τη μεγαλύτερη ζήτηση – ήδη τα γνώριμα αυτοκίνητα πόλης αποτελούν είδος προς εξαφάνιση και πλέον …ζήτω τα microcars!
Στα παραπάνω προσαρμόζονται και οι εταιρείες ελαστικών, μιας και τα ελαστικά των ηλεκτρικών εξαιτίας του βάρους τους, θα πρέπει να έχουν διαφορετική σύσταση και να έχουν μεγαλύτερες αντοχές.
Ηλεκτρική κινητικότητα
Για τις περισσότερες εταιρείες η ηλεκτρική κινητικότητα είναι κάτι πολύ περισσότερο από την ηλεκτρική οδήγηση: εστιάζεται στην πράσινη ενέργεια, την βιώσιμη προέλευση στις πρώτες ύλες, τη φόρτιση, τη ανακύκλωση – ενώ πλέον το αυτοκίνητο θα αποτελεί ένα έξυπνο τμήμα ενός παζλ που εκτός από το να καταναλώνει ενέργεια, θα μπορεί και να επιστρέφει την ενέργεια στο σπίτι.
Στο μέλλον η ηλεκτροκίνηση θα προσφέρει εντυπωσιακά πρόσθετα οφέλη στους νέους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών: Με γνώμονα τις εξελίξεις των τιμών στην αγορά ανταλλαγής ενέργειας η αγορά θα χτιστεί σε ένα έξυπνο πλαίσιο απόκτησης συμβολαίων ηλεκτρικής ενέργειας που θα τους επιτρέπει να φορτίζουν σε χαμηλές τιμές όποτε είναι δυνατόν. Αυτό θα βελτιστοποιήσει ότι αφορά το κόστος φόρτισης. Ενώ το επόμενο βήμα είναι η αμφίδρομη φόρτιση στο μέλλον.
Η τεχνολογία αυτή καθιστά δυνατή τη χρήση της μπαταρίας υψηλής τάσης του αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος ως συσκευή αποθήκευσης ενέργειας και την παροχή της αποθηκευμένης ηλεκτρικής ενέργειας πίσω στο νοικοκυριό του πελάτη ή στο ηλεκτρικό δίκτυο σε μεταγενέστερο χρόνο.
Η δεκαετία που διανύουμε αναμένεται να μας... πριζώσει χάρη στην ηλεκτροκίνηση που αλλάζει τον χάρτη των συνηθειών στις μετακινήσεις εκατομμυρίων ανθρώπων. Κάτι που αποτυπώνεται και σε νούμερα: H περασμένη χρονιά έβγαλε στους δρόμους 7,8 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα σε παγκόσμιο επίπεδο , καταλαμβάνοντας το 10% του συνόλου των οχημάτων που πουλήθηκαν σε όλο τον κόσμο. Ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2023 παρατηρήθηκε μια έκρηξη στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δηλαδή BEV και PHEV ( ηλεκτρικά και plug in υβριδικά), με πάνω από 2,5 εκατομμύρια μονάδες σε παγκόσμιο επίπεδο, αντιπροσωπεύοντας το 13% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων.
Στο δια ταύτα η ηλεκτροκίνηση γίνεται όλο και περισσότερο αναπόσπαστο μέρος της ενεργειακής μετάβασης με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 τόσο από την κινητικότητα όσο και από τον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Με νέους στόλους ηλεκτρικών – τόσο σε επιβατικά όσο και σε επαγγελματικά οχήματα, που θα πλημμυρίσουν τους δρόμους της Ευρώπης αλλά και όλου του κόσμου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr