Ξεκινώντας από την παραγωγή ραπτομηχανών το 1862, η Opel έγινε στη συνέχεια ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ποδηλάτων στον κόσμο και, τελικά, μια διεθνούς φήμης μάρκα αυτοκινήτων. Η αποστολή της Opel να καθιστά τις καινοτομίες προσιτές σε όλους παραμένει ίδια μέχρι σήμερα. Η Opel είναι πλήρως εστιασμένη στην ηλεκτροκίνηση και προσφέρει στους πελάτες της μια ευρεία γκάμα ηλεκτροκίνητων μοντέλων.
1862: Το ξεκίνημα
Ως ο μεγαλύτερος γιος του Philipp Wilhelm Opel – κλειδαρά και αυθεντία στο είδος του – ο Adam είχε προδιαγεγραμμένη πορεία, αφού μια μέρα επρόκειτο να αναλάβει και να συνεχίσει την επιχείρηση του πατέρα του. Ο Adam όμως είχε άλλα σχέδια, καθώς το μεγάλο του όνειρο ήταν το Παρίσι. Έχοντας ζήσει στη Λιέγη, τις Βρυξέλες και το Λονδίνο, τελικά έφτασε στον πολυπόθητο προορισμό του, όπου και πήρε την απόφαση να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο των ραπτομηχανών. Στα τέλη Αυγούστου του 1862, σε ηλικία 25 ετών, επέστρεψε στον τόπο καταγωγής του το Rüsselsheim και δημιούργησε το λιτό εργαστήριό του στο σπίτι των γονιών του – ενάντια στις τότε επιθυμίες του πατέρα του, ο οποίος δεν είχε κανένα πραγματικό ενδιαφέρον για τις ραπτομηχανές. Έχοντας ζήσει σε κοσμοπολίτικες πόλεις, η επιστροφή του στο μέρος όπου γεννήθηκε ήταν μεγάλη αλλαγή για τον νεαρό ταξιδευτή. Όμως εκεί, στο Rüsselsheim των 2.000 κατοίκων, ο Adam έθεσε τις βάσεις για την παγκόσμια εταιρεία Opel.
Η διαδικασία συναρμολόγησης της πρώτης ραπτομηχανής κράτησε μήνες. Μετά την ολοκλήρωσή της, ο δεξιοτέχνης ράφτης Hummel από το Rüsselsheim την αγόρασε και τη χρησιμοποίησε επί 40 χρόνια. Ακόμα και τότε το μότο ήταν: “Opel, η αξιόπιστη”. Το 1863, ο Adam Opel έστησε τη δική του μονάδα παραγωγής σε ένα αχρησιμοποίητο βουστάσιο του θείου του. Από το Παρίσι, ο αδερφός του, Georg, προμήθευε τον Adam με χάλυβα, σαΐτες, βελόνες και ολοκληρωμένες ραπτομηχανές για μεταπώληση. Μια πρώτη αγγελία έκανε την εμφάνισή της, με τον Adam να προσλαμβάνει τον πρώτο του υπάλληλο. Ο Opel όχι μόνο κατασκεύαζε ραπτομηχανές, αλλά και τις εμπορευόταν με μεγάλη επιτυχία.
Τα χρόνια που ακολούθησαν η επιχείρηση ραπτομηχανών άνθισε και ο Opel άνοιξε κι άλλο τα φτερά του. Το 1868 έχτισε ένα νέο εργοστάσιο με διώροφη αίθουσα παραγωγής, ατμομηχανή και ένα παρακείμενο κτίριο κατοικιών και γραφείων. Αφότου μεταφέρθηκε εκεί, 40 άτομα εργάζονταν για τη νεοσύστατη εταιρεία. Την ίδια χρονιά, παντρεύτηκε τη Sophie, η οποία ανέλαβε την τήρηση των βιβλίων στην εταιρείας. Οι αριθμοί παραγωγής αυξήθηκαν γρήγορα, κυρίως επειδή η Opel σχεδίαζε ειδικές ραπτομηχανές για να ανταποκριθεί σε συγκεκριμένες απαιτήσεις μεμονωμένων. Το 1886, κατασκευάστηκαν 18.000 μηχανές. Η εταιρεία έγινε ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ραπτομηχανών στη Γερμανία, με εξαγωγές σε όλη την Ευρώπη.
1887: Από τις ραπτομηχανές στα ποδήλατα
Η εκβιομηχάνιση προσέφερε στην οικογένεια Opel περαιτέρω επιχειρηματικές ευκαιρίες τη δεκαετία του 1880. Σε ένα ταξίδι στο Παρίσι το 1884, ο Adam Opel γνώρισε το penny-farthing, ένα ποδήλατο με τεράστια μπροστινή ρόδα (στη Γαλλική πρωτεύουσα, τα ποδήλατα ήταν ήδη ένα συνηθισμένο μέσο μεταφοράς). Ο επιχειρηματίας αποφάσισε να αγοράσει ένα, ωστόσο πέρασαν αρκετοί μήνες πριν το πρώτο από τα δικά του μοντέλα βγει από το εργοστάσιο του Rüsselsheim το 1886. Το φθινόπωρο του 1887, ένας εικονογραφημένος τιμοκατάλογος σηματοδότησε την επίσημη έναρξη μιας σημαντικής περιόδου στην ιστορία της εταιρείας.
Όπως συνέβη πρωτύτερα με τις ραπτομηχανές, η Opel γρήγορα υιοθέτησε σύγχρονες τεχνολογίες για τα ποδήλατά της. Το 1888, το penny-farthing, που σηματοδότησε την έναρξη της παραγωγής ποδηλάτων στο Rüsselsheim, αντικαταστάθηκε από το σύγχρονο ποδήλατο με χαμηλούς τροχούς. Μέχρι το 1890, είχαν πουληθεί 2.200 δίτροχα. Οι πέντε γιοι του Adam και της Sophie ήταν οι καλύτεροι πρεσβευτές της εταιρείας με περισσότερες από 550 νίκες σε αγώνες ποδηλάτων. Τη δεκαετία του 1920, η Opel έγινε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ποδηλάτων στον κόσμο, με 15.000 εμπόρους να πουλούν τα ποδήλατα από το Rüsselsheim. Με την εισαγωγή της γραμμής συναρμολόγησης το 1923, ένα ποδήλατο έβγαινε από τη γραμμή παραγωγής κάθε επτά δευτερόλεπτα.
1899: Η Opel αρχίζει να κατασκευάζει αυτοκίνητα
Το αποφασιστικό βήμα στην ιστορία της εταιρείας – το οποίο προώθησαν οι πέντε γιοι του Adam Opel μετά το θάνατό του το 1895 – ήταν η έναρξη παραγωγής αυτοκινήτων το 1899. Επομένως, η Opel είναι από τους πρωτοπόρους σε αυτό τον κλάδο και ένας από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με την πιο πλούσια παράδοση στον κόσμο. Στις 21 Ιανουαρίου 1899, η Opel απέκτησε την “Anhaltische Motorwagenfabrik” από τον Friedrich Lutzmann από το Dessau. Την ίδια χρονιά, ξεκίνησε η παραγωγή αυτοκινήτων στο Rüsselsheim με το Opel “Patent-Motorwagen System Lutzmann”. Το 1906 κατασκευάστηκε το 1.000ο όχημα. Το αποκορύφωμα ήρθε την επόμενη χρονιά όταν ο κατασκευαστής αυτοκινήτων από το Rüsselsheim διορίστηκε προμηθευτής της αυτοκρατορικής αυλής. Ωστόσο, η Opel συνέχισε να υπηρετεί τον εκδημοκρατισμό της αυτοκίνησης, όπως για παράδειγμα με το μικρό 4/8 hp “Doktorwagen” το 1909.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr