Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Συγκεκριμένα με βάση έρευνα της CCC Intelligent Solutions αναφέρεται πως η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και τα συνεχιζόμενα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, έχουν δημιουργήσει σημαντικά ζητήματα τόσο στην παράδοση νέων μοντέλων, όσο και στην επισκευή τους λόγω ατυχήματος.
Αυτές οι εξελίξεις προβληματίζουν καταναλωτές και ασφαλιστικές εταιρείες.Σύμφωνα με την έρευνα, αν και ο όγκος των αξιώσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αρκετά χαμηλότερος από αυτόν των παραδοσιακών οχημάτων, τα ευρήματα δείχνουν ότι το μέσο συνολικό κόστος επισκευής ενός ηλεκτρικού, είναι υψηλότερο ακόμη κι από πολυτελών μοντέλων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όπως ανέφερε η Senior Director of Insights and Analytics της CCC Intelligent Solutions κυρία Gotsch, «από την άποψη των αξιώσεων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μόνο μία από τις νέες τεχνολογίες που θα απαιτήσουν από τις ασφαλιστικές εταιρείες και τους αναλογιστές, να ρυθμίσουν ανάλογα τις υπηρεσίες τους».
Η έκθεση της CCC ανέλυσε δύο υποσύνολα οχημάτων για να συγκρίνει το κόστος επισκευής των ηλεκτρικών μοντέλων και αυτοκινήτων με συμβατικό κινητήρα. Οι μετρήσεις στην ανάλυση περιλάμβαναν τη χρήση ανταλλακτικών του κατασκευαστή, την επισκευή ή την αντικατάσταση εξαρτημάτων, τη διάρκεια του χρόνου επισκευής, την παραγωγικότητα του επισκευαστή και το συνολικό κόστος. Τα δεδομένα αξίωσης συγκρίθηκαν για ατυχήματα μετωπικής σύγκρουσης.
Το πρώτο υποσύνολο περιλάμβανε μικρά, μη πολυτελή οχήματα που είναι διαθέσιμα και ως ηλεκτρικά, καθώς και μοντέλων που διατίθενται αποκλειστικά ως EV. Το δεύτερο υποσύνολο αποτελούνται από μεσαίου μεγέθους πολυτελή SUV. Τα δεδομένα από την ανάλυση δείχνουν ότι, συνολικά, τα ηλεκτρικά μοντέλα έχουν υψηλότερο μέσο κόστος επισκευής, μεγαλύτερους χρόνους επισκευής και χαμηλότερη παραγωγικότητα επισκευαστή, συγκριτικά με οχήματα κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Αργοί οι χρόνοι επισκευής
Σύμφωνα με την έρευνα, οι μεγαλύτεροι χρόνοι επισκευής και η χαμηλότερη παραγωγικότητα του επισκευαστή, οφείλονται στην έλλειψη εμπειρίας και γνώσης των επισκευαστών.
«Κάθε φορά που εισάγεται νέα τεχνολογία, χρειάζεται χρόνος για τους επισκευαστές να φτάσουν στην ταχύτητα που είχαν και να έχουν πλήρες εκπαιδευμένο προσωπικό. Αντίστοιχα πρέπει να αλλάξουν και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν», εξηγεί η κυρία Gotsch.
Εκτιμάται ότι το υψηλότερο κόστος επισκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων οφείλεται κατά πολύ στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) που διαθέτουν. Τα συστήματα αυτά πέρα από τα πολλά και διαφορετικά εξαρτήματα που ενσωματώνουν, κατά την επισκευή απαιτούνται και αρκετές εργατοώρες βαθμονόμησης των συστημάτων αυτών. Εξίσου δαπανηρές είναι κι οι μπαταρίες που δίνουν ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα, εξαιτίας του λιθίου που χρησιμοποιούν, μιας και το λίθιο είναι ακριβό, δυσεύρετο και με μεγάλη ζήτηση.
Σύμφωνα με την κυρία Gotsch, προβλέπονται αυξημένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που θα επιφέρει και την αντίστοιχη προσαρμογή στους επισκευαστές, αλλά, θα πρέπει να γίνουν αρκετές επενδύσεις, τόσο σε υλικοτεχνική υποδομή, όσο και στην κατάλληλη εκπαίδευση του προσωπικού.
Οι επιδοτήσεις
Στο μεταξύ σήμερα, Πέμπτη 28 Ιουλίου, ανοίγει η πλατφόρμα για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», που είναι το νέο πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών, όπως ανακοίνωσαν ο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, και η γ.γ. Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου. Η επιδότηση για τα φυσικά πρόσωπα φθάνει έως το 30% επί της λιανικής τιμής προ φόρων ή έως 8.000 ευρώ, ενώ έξτρα επιδότηση προβλέπεται για την αγορά οικιακού φορτιστή, όπως επίσης και αν αποσυρθεί παράλληλα το παλιό αυτοκίνητο. Διευκρινίζεται πως η επιδότηση δεν αφορά υβριδικά οχήματα, κάτι που συναντά την κριτική, ενώ είναι επιλέξιμες και αιτήσεις για αγορές που έγιναν από την 1η Δεκεμβρίου 2021 και μετά.
Σε ό,τι αφορά τα φυσικά πρόσωπα οι επιδοτήσεις είναι:
Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς, με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ.
Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 500 ευρώ.
Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ, για αγορά αυτοκινήτου σε ΑμεΑ.
Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα (1.000 ευρώ για 3 εξαρτώμενα τέκνα και επιπλέον 1.000 ευρώ. ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4.000 ευρώ).
Επιπλέον 1.000 ευρώ, για την αγορά αυτοκινήτου και μικροαυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.
Δυνατότητα εκχώρησης δικαιώματος είσπραξης επιδότησης στην εταιρεία πώλησης. Επιδότηση έως 40% και με μέγιστο ποσό τις 3.000 για την αγορά δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως L7e (επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα και τα μικροαυτοκίνητα).
Eπιδότηση ηλεκτρικών δικύκλων κατηγορίας L1e έως L4e έως 20% και με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ.
Επιδότηση 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ. Οι επιδοτήσεις για τις εταιρείες Για τις εταιρείες προβλέπονται οι ακόλουθες επιδοτήσεις:
30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ, από 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ από 21 οχήματα και πάνω.
Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ ανά όχημα και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 400 ευρώ ανά σημείο επαναφόρτισης.
Επιδότηση σε εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες για την αγορά έως και 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ, για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς για 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση και έως 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και πάνω, αντίστοιχα.
Επιπλέον 4.000 ευρώ, ανά αυτοκίνητο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.
Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ, για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) από 1 μέχρι 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και άνω, αντίστοιχα.
Γιώργος Αλεξάκης