Του Νίκου Λιβανού
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Δεκεμβρίου 2021
Plug in υβριδικά, ήρθαν και θα μείνουν
Την στιγμή που η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται ραγδαία, οι περισσότεροι ευρωπαίοι κατασκευαστές τάσσονται συνειδητά υπέρ των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων και της plug-in υβριδικής τεχνολογίας. Και επειδή, το μεγαλύτερο μερίδιο των εξηλεκτρισμενών μοντέλων το λαμβάνουν τα plug-in υβριδικά οχήματα, το μεγάλο ατού αυτών των οχημάτων αφορά τη δυνατότητα τους, να κινούνται αμιγώς ηλεκτρικά για 50 -100 χιλιόμετρα, ανάλογα με το μοντέλο. Και επιτυγχάνουν κάτι σπουδαίο: Oι καθημερινές αποστάσεις να καλύπτονται με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτό περιλαμβάνει εκατομμύρια καθημερινές διαδρομές στην Ευρώπη, και στα αστικά κέντρα με υψηλό όγκο κυκλοφορίας τα plug-in υβριδικά οχήματα συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO2. Η χρήση αυτής της τεχνολογίας περιορίζει επίσης την ατμοσφαιρική μόλυνση και την ηχορύπανση, βελτιώνοντας επομένως την ποιότητα ζωής στις πόλεις. Σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής, τα plug-in υβριδικά οχήματα έχουν ένα αισθητά χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 συγκριτικά με τα αντίστοιχα με συμβατικό σύστημα κίνησης, ακόμα και όταν φορτίζονται με ηλεκτρικό ρεύμα το οποίο δεν είναι πράσινο.
Εργοστάσια μπαταριών
Για αυτό και αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνουν με τον δικό τους τρόπο τις δραστηριότητές τους, στην ανάπτυξη μπαταριών και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας υψηλής τάσης. Πρόκειται για το πιο σημαντικό βήμα των φιρμών, για την πλήρη υλοποίηση της ηλεκτροκίνησης. Παράλληλα, σε πολλά εργοστάσια έχουν ήδη ξεκινήσει μετεκπαιδεύσεις μέρους του εργατικού δυναμικού στις νέες τεχνολογίες που αφορούν την ηλεκτροκίνηση. Αρκετές γερμανικές φίρμες κατασκευάζουν ήδη μπαταρίες υψηλής τάσης για plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV) ενώ, σε αρκετά εργοστάσια, από το 2023, θα παράγεται πλήρης γκάμα μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Φορτιστές μέσω συμμαχιών
Σήμερα, η IONITY αποτελεί την σανίδα σωτηρία για την ανάπτυξη φορτιστών στην Ευρώπη. Είναι ουσιαστικά, η πιο πρωτοπόρος κοινοπραξία που έχουν ιδρύσει μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες για ταχεία ανάπτυξη υποδομών δημόσιας φόρτισης στην Ευρώπη, ανεβάζει ρυθμούς. Συγκεκριμένα, η IONITY θα επενδύσει περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ για να εγκαταστήσει περισσότερες από 5.000 επιπλέον θέσεις ταχυφόρτισης στους ευρωπαϊκούς δρόμους, έως το 2025. Ανάμεσά τους, περισσότερες από 1.000 θέσεις για γρήγορη φόρτιση έως και 350 kW! Και επειδή, το πιο σοβαρό πρόβλημα αφορά τους ταχυφορτιστές στους αυτοκινητοδρόμους, στόχος αυτών των κοινοπραξιών είναι να κατασκευάσουν ταχυφορτιστές κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων αλλά και κοντά σε μεγάλες πόλεις και κατά μήκος των πολυσύχναστων κεντρικών δρόμων. Και επειδή, η φόρτιση μπορεί να διαρκεί από 20 λεπτά έως και μία ώρα, το μεγάλο νέο είναι ότι η συγκεκριμένη κοινοπραξία θα επενδύσει και στην αγορά γης ώστε δίπλα στους μελλοντικούς σταθμούς ταχυφόρτισης ο κάτοχος ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα βρίσκει πρόσθετες υπηρεσίες (εστιατόρια, εμπορικά κέντρα κλπ.) που θα κάνουν τη συνολική εμπειρία πιο ευχάριστη!
Κινήσου έξυπνα με ηλεκτρικό
Οι πόλεις γίνονται “έξυπνες” και αναγνωρίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και το ίδιο ισχύει και για τα τελευταία, τα οποία όταν εισέρχονται στις επονομαζόμενες eDrive Zones- κάτι σαν πράσινους δακτύλιους – αμέσως τα εξηλεκτρισμένα plug in αυτοκίνητα θα μεταβαίνουν σε αμιγώς ηλεκτροκίνητη λειτουργία. Ήδη αυτό εφαρμόζεται σε 20 Ευρωπαϊκές πόλεις, μεταξύ των οποίων η Κοπεγχάγη, η Βερόνα και η Τουλούζη. Στην πράξη, συνολικά 138 πόλεις στην Ευρώπη επωφελούνται τώρα από αυτή την πρωτοποριακή τεχνολογία. Η υπηρεσία αναμένεται να λανσαριστεί του χρόνου σε τουλάχιστον 30 πόλεις ακόμα σε όλο τον κόσμο. Επίσης, μεταξύ των προνομίων, είναι ότι στην αυτοματοποιημένη ηλεκτρική λειτουργία και σε ορισμένες γερμανικές φίρμες, οι οδηγοί ανταμείβονται με πόντους επιβράβευσης (bonus points) για κάθε χιλιόμετρο που διανύουν αμιγώς με ηλεκτροκίνηση – και με διπλάσιους πόντους σε περιοχή eDrive Zone – που μπορούν να εξαργυρώνονται ως πίστωση φόρτισης.
Και φόντο το υδρογόνο
Το υδρογόνο έρχεται, αναφέρουν οι μάνατζερ των εταιρειών. Είναι η επόμενη λύση, για την κίνηση των αυτοκινήτων του μέλλοντος, ενώ, θα δώσει λύσεις και στην κίνηση των φορτηγών. Υπό τις κατάλληλες συνθήκες η τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου μπορεί να γίνει ένας ακόμα πυλώνας στο portfolio συστημάτων κίνησης μηδενικών εκπομπών CO2. Αρκεί το υδρογόνο να παράγεται μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ η τεχνολογία αυτή μπορεί να συμπληρώσει τη γκάμα εξηλεκτρισμένων συστημάτων κίνησης και να ικανοποιήσει τις ανάγκες των πελατών που δεν έχουν δική τους πρόσβαση σε ηλεκτρική υποδομή φόρτισης και διανύουν συχνά μεγάλες αποστάσεις ή επιθυμούν έναν υψηλό βαθμό ευελιξίας. Στην πράξη και σε ένα υδρογονοκίνητο μοντέλο, το υδρογόνο που είναι απαραίτητο για την τροφοδοσία της κυψέλης καυσίμου αποθηκεύεται σε δύο ρεζερβουάρ 700 bar ενώ, η πλήρωση των ρεζερβουάρ υδρογόνου διαρκεί μόνο τρία έως τέσσερα λεπτά.
Μικρο-τσιπ: Πότε θα ομαλοποιηθούν οι παραδόσεις αυτοκινήτων
Από 3 έως και 12 μήνες πρέπει να αναμένουν το νέο μοντέλο οι αγοραστές καινούργιων μοντέλων, εξαιτίας της έλλειψης των μικροτσιπ, που αναγκάζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώνουν την παραγωγή των οχημάτων τους. Το πρόβλημα προέκυψε πριν από ένα περίπου χρόνο, εξαιτίας των μεγάλων κολοσσών τεχνολογίας, που άφησαν ...στεγνές τις αυτοκινητοβιομηχανίες από αυτό το πολύτιμο ηλεκτρονικό εξάρτημα. Σήμερα, τα νέα μοντέλα αποτελούν είδος προς εξαφάνιση, αφού, οι περισσότερες αντιπροσωπείες σε όλο τον κόσμο έχουν λίστες αναμονής για τις παραδόσεις των αυτοκινήτων. Πάντως, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν ότι, το σοβαρό αυτό πρόβλημα των καθυστερημένων παραδόσεων - που έχει επιφέρει και μεγάλη πτώση στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη και άλλες περιοχές του πλανήτη - αναμένεται να ομαλοποιηθεί σταδιακά, μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
Αφίξεις νέων μοντέλων
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου αναμένεται να εμπλουτιστεί μέσα στο 2022 με πλειάδα νέων μοντέλων, ως επί το πλείστον μοντέλα με εξηλεκτρισμένες τεχνολογίες, είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε plug - in εκδόσεις. Ειδικότερα, η Mercedes-Benz θα εμπλουτίσει ακόμη περισσότερο την οικογένεια «EQ» , όπως τη νέα EQB που ήδη λανσάρεται στην χώρα μας, την EQG, EQGLE , τη νέα EQT κ.α.
Εξηλεκτρισμένο είναι και το μέλλον της BMW, με τον βαυαρικό όμιλο να επιταχύνει το ηλεκτρικό της πλάνο με μοντέλα που θα προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία. O Όμιλος Stellantis θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση στα μοντέλα με plug - in υβριδικά στοιχεία, αλλά και στις αμιγώς ηλεκτρικές προτάσεις που είναι προ των πυλών. Η νέα γενιά του Astra αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον με την Opel αφού θα πατάει στην ίδια πλατφόρμα με εκείνη που χρησιμοποιεί το νέο Peugeot 308,και θα προσφέρεται σε εκδόσεις βενζίνης, πετρελαίου, αλλά και υβριδικές εκδόσεις - στο μέλλον και ηλεκτρική εκδοχή. Συνολικά, στην ελληνική αγορά αναμένονται πάνω από 30 νέα μοντέλα μέσα στο 2022.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr