Του Νίκου Λιβανού
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Magazine Δεκεμβρίου
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανεβάζουν τον πήχη , με τρεις βασικούς πυλώνες να είναι σε φάση εξέλιξης και να απασχολούν τα αφεντικά των μεγαλύτερων φιρμών.
Ο πρώτος είναι η ταχεία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, σε κάθε μοντέλο τους, σε κάθε κατηγορία αυτοκινήτων. Επιθυμούν και έχουν βάλει στόχο έως το 2025, σχεδόν οι μισές και πλέον πωλήσεις των οχημάτων τους να προέρχεται από τα ηλεκτρικά ή τα υβριδικά plug – in οχήματα.
O δεύτερος πυλώνας αφορά την αυτόνομη οδήγηση, σε συνάρτηση με τα συστήματα υποβοήθησης, που βρίσκονται σε πολύ υψηλό επίπεδο και παίρνουν θέση πίσω από το τιμόνι.
Και ο τρίτος πυλώνας αφορά την συνδεσιμότητα των οχημάτων, με αυτοκίνητα πιο «έξυπνα» και εφαρμογές που θα κάνουν την αυτοκινούμενη ζωή πιο εύκολη. Και υπάρχει και μια εξίσου σημαντική υποκατηγορία, που αφορά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αυτοκινήτων.
Ηλεκτροκίνηση: Υψηλοί στόχοι, υψηλές τάσεις
Η ηλεκτροκίνηση τρέχει με χίλια, τα Plug – in είναι μονόδρομος στα περισσότερα μοντέλα, αφού από το 2021, η ΕΕ ετοιμάζεται για την επιβολή των αυστηρότερων κανονισμών για τα νέα πρότυπα εκπομπών Euro 6 που θα πρέπει να πληρούν όλα τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα, τα νέα πρότυπα εκπομπών θα εφαρμοστούν, όπως ήταν εξαρχής προγραμματισμένα, από την 1η Ιανουαρίου του 2021.
Έτσι, τα ηλεκτρικά μοντέλα δείχνουν να οδηγούν το μέλλον, με πολλές φίρμες να κερδίζουν έδαφος, με μοντέλα που θα μας συναρπάσουν και θα εισέλθουν στην αυτοκινούμενη ζωή μας, σύντομα. Το 2021, θα είναι η χρονιά – έκπληξη, όπου θα δούμε το μεγαλύτερο εύρος ηλεκτρικών προτάσεων να φιγουράρουν στις βιτρίνες των αντιπροσωπειών.
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια κατά 110% , μια κατηγορία που κερδίζει σε όλο τον κόσμο έδαφος, αλλά πολύ περισσότερο στην Ευρώπη, που υπόσχεται ότι θα ανεβάζει και άλλο την τάση τα επόμενα χρόνια.
Το 2021 θα είναι επίσης η χρονιά των εκπλήξεων σε επίπεδο λανσαρίσματος ηλεκτρικών μοντέλων, με προτάσεις που θα κονταροχτυπηθούν με τα καθιερωμένα μοντέλα βενζίνης. Η νέα χρονιά επιφυλάσσει πολύ περισσότερα νέα ηλεκτρικά οχήματα, με τις εκδόσεις τους να καθορίζονται από την απόδοση και την αυτονομία που θα προσφέρουν. Ο μέσος όρος αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων είναι πλέον στα 200 – 250 χιλιόμετρα, όμως, η επόμενη χρονιά θα φέρει ακόμη περισσότερα ηλεκτροκίνητα μοντέλα με αυτονομίες από 300 έως και 500 χιλιόμετρα.
Ο ρόλος της Κίνας
Καθοριστικός στην υλοποίηση των σχεδίων των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι ο ρόλος της Κίνας, με συμμαχίες που αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες σπεύδουν να ισχυροποιήσουν την θέση τους, με συνεργασίες, που θα συμβάλλουν στην ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι μπαταρίες είναι ο κοινός παρονομαστής και για αυτό το λόγο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες προχωρούν σε αποφασιστικά βήματα στο χώρο της ηλεκτροκίνησης και ενδυναμώνουν τις υπάρχουσες επιχειρηματικές σχέσεις του με κατασκευαστές κυψελών μπαταριών από την Κίνα, όπως την Samsung κ.α. Μέχρι σήμερα, οι μπαταρίες υψηλής τάσης για τα τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα κατασκευάζονται σε εργοστάσια παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη, την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Ανακύκλωση: Πολύ κοντά στον στόχο
Στον τομέα της ανακύκλωσης, τα νέα μοντέλα φέρουν ανακυκλωμένα υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται σχεδόν στο μεγαλύτερο τμήμα των ανταλλακτικών, από τα καθίσματα έως τα ταμπλό και από τους προφυλακτήρες έως και τα τάσια. Από ανακυκλωμένα πλαστικά έως και φυτά από τροπικά μέρη έχουν πάρει θέση στα καθίσματα, τα ταμπλό κ.α. Στόχος των εταιρειών, στο μέλλον τα αυτοκίνητα να είναι 100% βιοδιασπώμενα. Η FIAT έκανε γνωστό ότι το νέο Fiat 500 φέρει στις επενδύσεις των καθισμάτων του ένα συνθετικό ύφασμα που κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο πλαστικό και το οποίο προέρχεται κατά 10% από τη θάλασσα και 90% από τη στεριά. Η Mercedes-Benz στο κόνσεπτ μοντέλο της, το VISION AVTR, χρησιμοποιεί μια επαναστατική τεχνολογία μπαταριών βασισμένη στη χημεία οργανικών κυττάρων γραφένιου, τα υλικά της οποίας μπορούν να κομποστοποιηθούν και επομένως είναι πλήρως ανακυκλώσιμα. Αλλά και η παραγωγή των ηλεκτρικών μοντέλων πραγματοποιείται από εργοστάσια με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα. Όπως η παραγωγή του ηλεκτρικού ID3, όπου η Volkswagen χρησιμοποιεί 100% πράσινη ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται εξωτερικά. Σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές φίρμες εργάζονται συστηματικά για την περαιτέρω ελαχιστοποίηση των εκπομπών άνθρακα σε όλη την αλυσίδα κατασκευής.
Λανσαρίσματα, εταιρείες, ηλεκτρισμός
FCA: Ο όμιλος FCA κερδίζει τους τελευταίους μήνες έδαφος με το ηλεκτρικό Fiat 500 και τα Plug-in Hybrid Jeep 4xe. Με την παρουσίαση τόσο του νέου αμιγώς ηλεκτρικού Fiat 500, όσο και των νέων plug-in hybrid Jeep Renegade 4xe και Compass 4xe, ο Όμιλος FCA, παράλληλα με την ανάπτυξη της εξηλεκτρισμένης γκάμας μοντέλων, αναπτύσσει και μια σειρά πρωτοβουλιών που θα κάνουν πιο πρακτική και προσιτή την ηλεκτροκίνηση. Σαφώς στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται το νέο ηλεκτρικό FIAT 500. Το νέο μοντέλο είναι το μοναδικό ηλεκτρικό μοντέλο πόλης το οποίο είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις hatchback και cabrio. Η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα της έκδοσης Action είναι 95 ίπποι (70kW) και έχει εξαιρετικά καλές επιδόσεις . H έκδοση Action με την μπαταρία των 23,8kWh αποτελεί την ιδανική επιλογή με περισσότερα από 180 χλμ. αυτονομίας στον κύκλο WLTP και προηγμένο σύστημα συνδεσιμότητας που επιτρέπει την εύκολη εναλλαγή από χρήστη σε χρήστη. Οι υπόλοιπες τρεις εκδόσεις, Passion, Icon και η συλλεκτική La Prima, εφοδιάζονται με μπαταρία 42kWh που εξασφαλίζει αυτονομία άνω των 320 χλμ.. H απόδοση του ηλεκτροκινητήρα είναι 118 ίπποι (87kW). Οι τιμές του νέου ηλεκτρικού Fiat 500 στην Ελλάδα ξεκινούν κάτω από το όριο των 20.000 ευρώ.
BMW: Ένας από τους ηγέτες της ηλεκτροκίνησης, η BMW, αναφέρει ότι έως το 2023 θα έχει 25 ηλεκτροκίνητα μοντέλα στη γκάμα της, κάτι το οποίο υποστηρίζεται από ευέλικτες αρχιτεκτονικές οχημάτων για πλήρως ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά.
H Mercedes-Benz πατάει γκάζι με ηλεκτρικά και plug – in υβριδικά οχήματα σε όλα τα μοντέλα της. Η VW ετοιμάζει μια ευρεία γκάμα σε ηλεκτρικά οχήματα, αναφέροντας ότι έως το 2025 , θα έχει λανσάρει άλλα 25 νέα ηλεκτρικά οχήματα την ώρα που στην αγορά υπάρχει ήδη το ID3 και το ID4.
Σε ηλεκτρικά μονοπάτια βαδίζει και ο γαλλικός όμιλος PSA έχοντας δύο εκπροσώπους το e-208 και το e-2008 ενώ από τους χρόνους και έως το 2023 η γκάμα της Peugeot θα εξηλεκτρίζεται συνεχώς. Το ίδιο ισχύει και για τις θυγατρικές της Opel και Citroen.
Στην Renault το Zoe κλέβει την παράσταση, όμως, η φίρμα από το Παρίσι θα κάνει ηλεκτρική εισβολή και το 2021 με μοντέλα που θα κερδίσουν τους μελλοντικούς αγοραστές. Παράλληλα, προωθεί ήδη την υβριδική τεχνολογία της σε αρκετά δημοφιλή μοντέλα.
Η Nissan έχει ήδη έναν δυναμικό εκπρόσωπο της στα ηλεκτρικά, το νέο Leaf και αναμένεται να εμπλουτίσει τη γκάμα της με το νέο ηλεκτρικό Ariya που θα προσφέρεται σε πέντε εκδόσεις. Το αμιγώς ηλεκτρικό coupé crossover που θα ταιριάξει απόλυτα στις ανάγκες του υποψήφιου Ευρωπαίου αγοραστή θα είναι διαθέσιμο στο δεύτερο εξάμηνο του 2021. Με ηλεκτρικά μοντέλα θα μπει μπροστά η Seat, όπως το CUPRA El-Born κ.α.
Η Volvo Cars ποντάρει στο αμιγώς ηλεκτρικό, το τετρακίνητο XC40 Recharge P8 που προσφέρει αυτονομία πάνω από 400 χιλιόμετρα και αποδίδει ισχύ 408 ίππων. Στόχος των Σουηδών, έως το 2025, το 50% των παγκόσμιων πωλήσεών τους να προέρχεται από αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενώ το υπόλοιπο 50% από υβριδικά.
Και το 2021, η Ford «τρέχει» το πρόγραμμα εξηλεκτρισμού της, με ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα , με την παλέτα των μοντέλων της να περιλαμβάνει ήπια υβριδικές, υβριδικές, Plug-Ιn υβριδικές και πλήρως ηλεκτρικές τεχνολογίες. Και όλα αυτά χωρίς κανένα συμβιβασμό στους τομείς της οδηγικής απόλαυσης, της πρακτικότητας και της αξιοπιστίας.
Δηλώσεις στελεχών για μοντέλα και το μέλλον στην αυτοκινητοβιομηχανία
Luca Napolitano, Επικεφαλής των Fiat, Lancia & Abarth για τα μοντέλα της φίρμας
«Οι νέες εκδόσεις συνεχίζουν τη στρατηγική μας να προσφέρουμε λύσεις αυτοκίνησης για όλους, τόσο για τις αστικές, όσο και τις εκτός πόλης μετακινήσεις, οι οποίες είναι όλο και πιο φιλικές προς το περιβάλλον, με προηγμένες λύσεις συνδεσιμότητας και δίνουν απαντήσεις στα θέλω των πελατών μας. Από την μια πλευρά η γκάμα της οικογένειας του θρυλικού 500 και από την άλλη η γκάμα των επιτυχημένων χρηστικών Panda και Tipo, συνθέτουν τη δισυπόστατη φύση της Fiat. Τα Panda και Tipo αποτελούν σήμερα μια οικογένεια εκδόσεων που φέρνουν νέα προηγμένα χαρακτηριστικά χωρίς να θυσιάζουν στο ελάχιστο την πρακτικότητα τους. Άλλωστε αυτό είναι ένα από τα βασικά συστατικά της επιτυχίας τους με τις πωλήσεις των δύο μοντέλων να αντιστοιχούν στο 58% των συνολικών πωλήσεων της Fiat».
Luca Napolitano
Andreas Sieben, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του BMW Group Hellas για την ηλεκτροκίνηση
«Το BMW Group διαθέτει την πιο ολοκληρωμένη γκάμα ηλεκτροκίνητων μοντέλων BMW και ΜΙΝΙ παγκοσμίως και μέχρι το 2023 θα διαθέτουμε 25 ηλεκτρικά/plug-in υβριδικά μοντέλα σε πελάτες μας. Εκτός όμως από το χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα που διαθέτουν τα οχήματά μας προσφέρουν και ασυναγώνιστη οδηγική αίσθηση και τεχνολογία τελευταίας γενιάς που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος».
Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service, Ford Ευρώπης
«Η Mustang Mach-E είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά αυτοκίνητα που έχει λανσάρει ποτέ η Ford. Το πλήρως ηλεκτρικό αυτό όχημα είναι μοναδικό και αναμφισβήτητα πρόκειται για μία πραγματική Mustang. Με κορυφαία αυτονομία 610 χλμ. έρχεται ακριβώς την κατάλληλη στιγμή για τους πελάτες στην Ευρώπη».
Roelant de Waard
Xavier Duchemin, Διευθύνων Σύμβουλος Μάρκετινγκ, Πωλήσεων & Aftersales στην Opel για τη νέα εταιρική ταυτότητα
«Έχουμε αυτοπεποίθηση, νεανική διάθεση και ανοιχτό πνεύμα. Σε αυτή τη νέα εποχή η Opel εμπνέεται από την προοδευτική ‘cold to cool’ γερμανική κουλτούρα και μέσα από αυτή την επιρροή αναδύεται τολμηρή, γνήσια και σύγχρονη. Αυτή είναι η έκφραση της νέας ταυτότητας της μάρκας μας και αντιπροσωπεύει απόλυτα τα νέα συναρπαστικά προϊόντα μας».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr