Ακριβώς πριν από 50 χρόνια, το ‘σαλάχι’ παρουσιάστηκε στον παγκόσμιο Τύπο στο Timmendorfer Strand. 400 δημοσιογράφοι το οδήγησαν στις διαδρομές “Maritime” και “Switzerland”. Οι ίδιες διαδρομές, που πήραν το όνομά τους από το ξενοδοχείο της παρουσίασης και τη γραφική περιοχή Holstein Switzerland, βρέθηκαν και πάλι στο επίκεντρο, μετά από 50 χρόνια. Ο διοργανωτής Manfred Henning, ιδιοκτήτης αρκετών μοντέλων Manta A, διοργάνωσε το beach party στο Lübeck Bay. Τριάντα οκτώ Manta με τους ιδιοκτήτες τους στο τιμόνι και δύο αυθεντικά της Opel Classic οδηγήθηκαν στις διαδρομές δοκιμών και εκεί όπου πραγματοποιήθηκε η παγκόσμια πρεμιέρα. Επίτιμος προσκεκλημένος στην ακτή της Βαλτικής θάλασσας ήταν ο ‘πατέρας’ του Manta A – ο George Gallion. Και ο σχεδιαστής είχε μία μικρή έκπληξη για όλους: προσέφερε σε κάθε έναν από τους συμμετέχοντες μία από τις 50 ειδικές γκραβούρες που δημιούργησε.
Οι λάτρεις του Manta και τα πολύ ξεχωριστά μοντέλα τους
Από τα 40 Manta του Timmendorfer Strand, τέσσερα ξεχώρισαν:
Ο διοργανωτής Manfred Henning είπε χαρακτηριστικά: «Έφερα το μαύρο D.O.T. Turbo από το Broadspeed. Αυτό το όχημα κυκλοφόρησε μόνο στη Βρετανική αγορά, και κατασκευάστηκαν 28 αντίτυπα. Φημολογείται ότι έξι τέτοια οχήματα υπάρχουν σε όλο τον κόσμο, μερικά από τα οποία είναι σε άθλια κατάσταση. Το δικό μου οδηγήθηκε στο δρόμο αλλά και σε αγώνες ράλλυ το διάστημα 1975 - 1978. Στη συνέχεια, ήταν κλεισμένο σε ένα γκαράζ για δεκαετίες. Από το 2015 που τελείωσα την αποκατάστασή του, το αυτοκίνητο δείχνει σαν καινούργιο.»
Ο Jürgen Schwartz ερωτεύθηκε το Manta από την πρώτη στιγμή και δήλωσε τα εξής: «Το αυτοκίνητο είναι βαμμένο σε ειδική απόχρωση, ενώ ένα ‘σαλάχι’ στολίζει το μαύρο καπό. Αγόρασα το πρώτο μου Manta, επίσης σε citrus yellow, το 1973. Έβαψα αυτό εδώ ακριβώς στο ίδιο χρώμα το 1980 και οδηγώ το αυτοκίνητο εδώ και 40 χρόνια.»
Ο “Greenkeeper” Torsten Hack είπε χαρακτηριστικά: «Ανακαίνισα το Manta A GT/E μου πριν από μερικά χρόνια ώστε να μοιάζει πολύ με το αρχικό. Το αυτοκίνητο, βαμμένο σε signal green είναι απλά πανέμορφο. Κανείς κατασκευαστής δεν θα προσέφερε αυτό το χρωματικό συνδυασμό σήμερα.»
Ο οδηγός αγώνων Roland Barleben σχολίασε: «Το Steinmetz Manta μου έχει προτεταμένα τόξα θόλων τροχών - όπως συνηθιζόταν τη δεκαετία του 1970 - και κάποια ακόμα κλασσικά στοιχεία tuning. Στο αυτοκίνητό μου που έχω συντηρήσει με υπέρμετρη προσοχή στη λεπτομέρεια, φαίνεται καθαρά ότι το Manta προοριζόταν και για χρήση στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.»
Πώς έλαβε το όνομά του το Opel Manta
Flashback στο παρελθόν: Ένα Σάββατο πρωί, το 1969, ο Gallion ταξίδεψε αεροπορικώς για το Παρίσι. Ο Αμερικανός σχεδιαστής ο οποίος εργαζόταν στην Opel είχε κανονίσει να συναντηθεί με την ομάδα του Γάλλου ωκεανογράφου και ερευνητή Jacques Cousteau.
«Είχαμε επιλέξει το όνομα ‘Manta’. Τότε η χρήση ονομάτων ζώων ταίριαζε με το πνεύμα της εποχής, η Ford Mustang και η Corvette Stingray ήταν πολύ επιτυχημένα μοντέλα στις ΗΠΑ. Το Manta μας ήταν επίσης ένα ‘pony car’. Είχαμε στη διάθεσή μας δέκα ημέρες για να σχεδιάσουμε ένα λογότυπο, αλλά δυσκολευόμασταν να βρούμε το κατάλληλο.» δήλωσε ο Gallion, 51 χρόνια μετά την αποστολή του στο Παρίσι.
Έτσι ο Gallion επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο και μελέτησε επί ώρες τις φωτογραφίες του Cousteau στη Γαλλική πρωτεύουσα. Μέχρι που τελικά πέτυχε μία λήψη με ένα γιγάντιο σαλάχι τραβηγμένο από κάτω, με φόντο μία λαμπερή επιφάνεια. Bingo. Αυτό ήταν. Το Opel Manta είχε βρει την ταυτότητά του και από εκεί και μετά το θρυλικό χρωμιωμένο έμβλημα κοσμούσε τα εμπρός φτερά.
Το Manta έκανε το ντεμπούτο του στο Timmendorfer Strand.
Flashback: Το σπορ Manta έκανε το ντεμπούτο του το Σεπτέμβριο του 1970. Όπως το απαιτούσε η περίσταση, η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο Timmendorfer Strand στην ακτή της Βαλτικής Θάλασσας (Γερμανία). Για την Opel, το Manta ήταν ένα άνοιγμα σε μια νέα αγορά. «Αντί να εξελίξουμε ένα υπάρχον μοντέλο, το αυτοκίνητο που παρουσιάζουμε σήμερα είναι μία εντελώς νέα προσθήκη στη γκάμα μας και ικανοποιεί τις τρέχουσες απαιτήσεις της αγοράς» έλεγε το δελτίο τύπου της εποχής.
Το Manta ήταν νέο, κομψό και σπορ και κυκλοφόρησε την κατάλληλη εποχή. Τα ελκυστικά coupé που μπορούσαν να φιλοξενήσουν μέχρι τέσσερα άτομα ήταν πολύ δημοφιλή. Η εξατομίκευση ήταν της μόδας, το σχήμα και οι γραμμές του Manta ήταν αυτό που αναζητούσε η αγορά. Την πρώτη πλήρη χρονιά πωλήσεων, η Opel πούλησε 56.200 οχήματα Manta – ενώ παρήγαγε συνολικά 498.553. Το Ascona μοιραζόταν με το Manta την πλατφόρμα, την ανάρτηση και τους κινητήρες. Μία νέα προσθήκη στη γενιά των κινητήρων ήταν ο τετρακύλινδρος 1.6-L με 68hp – στην έκδοση S ακόμα και με 80 hp. Ο ισχυρότερος κινητήρας του Manta ήταν ο τετρακύλινδρος 1.9 S με 90hp, που χρησιμοποιούσε επίσης το Opel Rekord.
Η οικογένεια Manta ξεκίνησε με κινητήρα 1.2L 60hp το 1972, και το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς ακολούθησε το πλούσια εξοπλισμένο Manta Berlinetta. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλάμβανε σπορ τιμόνι, θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ, προβολείς αλογόνου, ηλεκτρικά μπεκ πλύσης παρμπρίζ και οροφή από βινύλιο. Τα πέντε χρόνια παραγωγής εμπλουτίστηκαν από πολυάριθμες ειδικές εκδόσεις – “Holiday”, “Plus”, “Swinger” και “Summer Bazar” που συνδύαζαν τον ανώτερο εξοπλισμό με προσιτές τιμές. The Manta GT/E, με κινητήρα 1.9L 105hp και ψεκασμό καυσίμου Bosch L Jetronic εμφανίστηκε το 1974. Η τάση υπέρ της χρήσης ματ αντί χρωμιωμένων στοιχείων συνεχίστηκε με το Manta GT/E. Το τελευταίο ειδικό μοντέλο αφίχθη τον Απρίλιο του 1975, λίγο πριν το ντεμπούτο του Manta B. Βασισμένο στο GT/E “Black Magic” ήταν ολόμαυρο με πορτοκαλί ρίγες στα πλευρά του.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr