Του Νίκου Λιβανού
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Magazine Ιουλίου.
Τα εργοστάσια ανοίγουν, οι καθυστερημένες παραδόσεις αυτοκινήτων έχουν δρομολογηθεί, τα λανσαρίσματα νέων μοντέλων μπαίνουν και πάλι στο προσκήνιο και τα ηλεκτρικά βρήκαν την ευκαιρία να αναδείξουν το εμπορικό τους …ταλέντο!
Η πανδημία δοκίμασε – και δοκιμάζει – τις αντοχές των μηχανών της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας, παγκοσμίως. Για πρώτη φορά, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι γραμμές παραγωγής έσβησαν τις μηχανές, με τους μεγαλύτερους Ομίλους απλά, να ανακοινώνουν, ότι αναστέλλουν την παραγωγή ακόμη και των πιο εμπορικών μοντέλων τους. Στις αρχές Μαρτίου και μέσα σε λίγες ημέρες, περισσότερα από 50 -60 εργοστάσια στην Ευρώπη κατέβασαν τα ρολά. Ο όμιλος PSA, VW, BMW, Μercedes-Benz κ.α. έβαλαν λουκέτο στην παραγωγή τους. Λίγες γραμμές παραγωγής μένουν ανοιχτές για το καλό της υγείας: Αρκετά εργοστάσια, μεταξύ αυτών και της FIAT μένουν ανοιχτά για να παρασκευάσουν αναπνευστήρες και άλλα αναλώσιμα υλικά, που θα βοηθούσαν στην πανστρατιά , ενάντια στην πανδημία.
Τα σημάδια της Πανδημίας έχουν ήδη αποτυπωθεί και σε νούμερα:
Ο κορωνοϊός και το lockdown που εφάρμοσαν σχεδόν όλες οι χώρες της Ευρώπης, είχε ως αποτέλεσμα η ευρωπαϊκή παραγωγή αυτοκινήτων να έχει απωλέσει ήδη σχεδόν 2,2 εκατομμύρια οχήματα. Επίσης, το «καυτό» τρίμηνο της πανδημίας στην Ευρώπη, οι περισσότερες χώρες είδαν τις πωλήσεις τους να καταβαραθρώνονται– κατά μέσο όρο οι πωλήσεις μειώθηκαν από 60 – 80% ανάλογα με την χώρα. Πάντως, υπήρξαν και θετικές εξελίξεις. Όπως, ότι, το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων την περίοδο της καραντίνας αυξήθηκε στο 6,8%, όταν το πρώτο τρίμηνο του 2019 καταλάμβανε μόλις το 2,5%. Ουσιαστικά, ο κορωνοϊός έδωσε – και δίνει – μια σημαντική αφορμή ώστε , οι καταναλωτές να γνωρίζουν και να στραφούν εν τέλει σε ένα σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που όπως φαίνεται θα γκαζώσει τους επόμενους μήνες με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς. Αντίθετα, η ζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα μειώθηκε σημαντικά: τα ντίζελ αυτοκίνητα είδαν το μερίδιο τους να μειώνεται στο 30%, όταν το 2019, ήταν στο 33% ( και δύο χρόνια νωρίτερα ξεπερνούσε το 40%). Επίσης, το πρώτο τρίμηνο του 2020, στην ΕΕ πρωτοκυκλοφόρησαν μόλις 1,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, όταν πέρσι, ήταν στα 2 εκατομμύρια μονάδες.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, οι απώλειες παραγωγής οχημάτων σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω του κλεισίματος των εργοστασίων, ανέρχονται σε τουλάχιστον 2.195.430 οχήματα μέχρι στιγμής. Στο νούμερο αυτό περιλαμβάνονται επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία.
Την περίοδο της καραντίνας, τα εργοστάσια κλείνουν κατά μέσο 28 εργάσιμες ημέρες. Αυτά, πριν από τρεις μήνες, μιας και ήδη οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, θέτουν, σταδιακά ξανά σε λειτουργία τα περισσότερα από τα εργοστάσιά τους στη Γηραιά Ήπειρο.
Η Κίνα ανάβει το πράσινο φως
Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων στην Κίνα δείχνουν θετικό πρόσημο. Τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται στην μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς. Να σημειωθεί, ότι στην Κίνα, οι πωλήσεις οχημάτων μειώθηκαν κατά 80% την περίοδο που η πανδημία ήταν σε έξαρση. Και η αγορά της Κίνας – λόγω του πολυσχιδούς ρόλου της στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης – δίνει τον ρυθμό και σε άλλες χώρες, ηπείρους, αυτοκινητοβιομηχανίες.
Αγορά on line
Μεγάλη ζήτηση έχουν αυτό το διάστημα ειδικά στα καινούργια αυτοκίνητα και η αγορά αυτοκινήτων μέσω διαδικτύου. Σε πολλές χώρες η αγορά αυτοκινήτου – και η ολοκλήρωση των διαδικασιών (επιλογή, αποστολή εγγράφων κ.α.) ιντερνετικά έχει αυξηθεί από 30 -40%. H πανδημία έδωσε αφορμή ώστε και στην Ελλάδα, οι αντιπροσωπείες να επιταχύνουν και να προσφέρουν την οn – line αγορά αυτοκινήτου. Ειδικότερα, το διαδίκτυο και οι online υπηρεσίες αναδεικνύονται ολοένα και περισσότερο ως ισχυρά εργαλεία επικοινωνίας και ενημέρωσης για κάθε υποψήφιο αγοραστή, όπως στην περίπτωση του αυτοκινήτου που μέχρι πρότινος γινόταν μόνο από τους πωλητές στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων. Σήμερα, μιας σειρά από νέα μοντέλα προσφέρονται μέσω της οn – line αγοράς, όπως είναι η Τoyota, η Ford, η Volvo, η VW, Skoda, Audi κ.α.
Στην συγκεκριμένη επιλογή της διαδικτυακής αγοράς καθοριστικό ρόλο παίζει ο εικονικός διαμορφωτής, που ουσιαστικά αντικαθιστά τον πωλητή. Η διαδικασία της εικονικής διαμόρφωσης, η οποία περιλαμβάνει μία διαισθητική ψηφιακή περιήγηση 360o γύρω από το αυτοκίνητο, ξεκινά με την επιλογή του μοντέλου και χωρίζεται σε διάφορα τμήματα ανάλογα με το μοντέλο, την έκδοση κ.α. Για παράδειγμα, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, στην Ford η οn – line πλατφόρμα εκδίδει αυτόματα ένα μοναδικό κωδικό , όπου ο αγοραστής μπορεί να αποστείλει στον αντιπρόσωπο και ο τελευταίος να του προσφέρει επιπλέον πληροφορίες όπως για τη διαθεσιμότητα του μοντέλου κ.α. Η Volvo Online Ordering, είναι η πρωτοποριακή πλατφόρμα στην οποία ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να έχει μια περιεκτική πληροφόρηση για το νέο μοντέλο, τις χρηματοδοτήσεις κ.α.
Τα μοντέλα που «σώζουν» την παρτίδα
H πανδημία κατάφερε να αναδείξει και τα μοντέλα που έσωσαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες από την πρωτόγνωρη κατάσταση στην οποία βρέθηκαν αιφνιδίως. Έτσι, η πιο δημοφιλής κατηγορία αυτοκινήτων, τα SUV και τα Crossovers συνεχίζουν να διατηρούν την πρωτοκαθεδρία τους στην αγορά αυτοκινήτου, όντας η πρώτη επιλογή για τέσσερις στους δέκα αγοραστές καινούργιου αυτοκινήτου. Ιδιαίτερα, τα μικρά crossovers είναι τα μοντέλα που γίνονται ανάρπαστα, ενώ, αναμένεται να αυξήσουν ακόμη πιο πολύ τα μερίδια τους – και τις πωλήσεις τους – έως τα τέλη του 2020 και το 2021 – με τον εμπλουτισμό των συγκεκριμένων μοντέλων με τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδοχές τους, τις υβριδικές προτάσεις και τις plug – in εκδόσεις.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στα υβριδικά αυτοκίνητα, που είτε με την ήπια υβριδική τεχνολογία, είτε ως Plug – in υβριδικά κατάφεραν να αυξήσουν σημαντικά τα μερίδια τους. Πλέον, τα υβριδικά μοντέλα ( που ξεκίνησαν να παρουσιάζονται στην αγορά πριν από 20 και πλέον χρόνια με πρωτοπόρο την Toyota), αντιπροσωπεύουν το 10% της ευρωπαϊκής αγοράς, ενώ, το πρώτο τρίμηνο του 2020 σημείωσαν αύξηση κατά 45% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2019
Επανεκκίνηση και στην ελληνική αγορά
Στην χώρα μας, η πανδημία του κορωνοϊού οδήγησε σε «καθίζηση» την αγορά αυτοκινήτου: Συνολικά, τόσο στα καινούργια όσο και στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα η πτώση το δίμηνο Μάρτιο – Απρίλιος ξεπέρασε το 70%. Tις τελευταίες εβδομάδες οι πωλήσεις αυτοκινήτων δείχνουν να επανέρχονται σε κανονικούς ρυθμούς, με τους υποψήφιους αγοραστές να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα μοντέλα της μικρής και μικρομεσαίας κατηγορίας, ενώ, τη μερίδα του λέοντος την έχουν τα SUV. «Περιμένουμε φέτος, εφόσον δεν υπάρξει ένα δεύτερο lockdown, η αγορά αυτοκινήτου να κινηθεί κάτι παραπάνω από τα 75 χιλιάδες αυτοκίνητα» αναφέρει ο Μάριος Μπαρκής εμπορικός διευθυντής στην Nissan Nικ.Ι. Θεοχαράκης. Όπως αναφέρει, η αγορά αυτή την περίοδο κινείται από την λιανική αγορά, αντιθέτως οι εταιρικές πωλήσεις κινούνται με χαμηλούς ρυθμούς, μιας και οι περισσότεροι επιχειρηματικές, ελεύθεροι επαγγελματίες κ.α. που έχουν ένα εταιρικό αυτοκίνητο έχουν αναβάλει την αγορά, λόγω της απρόβλεπτης κατάσταση που επικρατεί ακόμη στην αγορά, από την πανδημία. «Η ηλεκτροκίνηση και συγκεκριμένα τα πρόσφατα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην χώρα μας, θα φέρει μόνο θετικά αποτελέσματα. Σημαντικό, είναι ότι από τα πρόσθετα οφέλη της ηλεκτροκίνησης και των κινήτρων που υποστηρίζονται θα δούμε μεγάλο ενδιαφέρον και στα επαγγελματικά, τόσο για τα ταξί, όσο και τα βαν», πρόσθεσε ο κ. Μάριος Μπαρκής.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr