Αναμφισβήτητα, δεν πρόκειται για τη μοναδική επιχείρηση στον κόσμο που αναλαμβάνει τέτοιες πρωτοβουλίες. Υπάρχουν και άλλες, όπως η Timberland , η Patagonia, η Heineken κλπ. που εφαρμόζουν ένα αντίστοιχο φιλόδοξο σχέδιο συνεργασίας με τους προμηθευτές τους διεθνώς. Και ειδικότερα με αυτούς των αναπτυσσόμενων χωρών, επιχειρώντας, με τον τρόπο αυτό, να τις εκπαιδεύσουν και να τις βοηθήσουν να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα μιας κοινής προσπάθειας στην κατεύθυνση βελτίωσης των συνθηκών ζωής στον πλανήτη.
Με ένα σημαντικό επικοινωνιακό σχέδιο, η Wal-Mart, ανήγγειλε τις τελευταίες πρωτοβουλίες που έλαβε, οι οποίες στοχεύουν στην μέτρηση βιωσιμότητας των προμηθευτών της. Δηλαδή, ζήτησε από τους προμηθευτές της να απαντήσουν σε 15 ερωτήσεις που αφορούν θέματα – κλειδιά, όπως η ενέργεια και το κλίμα, η αποδοτικότητα των υλικών, οι φυσικές πηγές, οι άνθρωποι και οι κοινωνίες τους κλπ. Μερικές από αυτές τις ερωτήσεις ήταν:
· Έχετε μετρήσει τις εκπομπές αερίου στο περιβάλλον που λειτουργεί η επιχείρηση σας;
· Παρακαλούμε, αναφέρετε τις ποσότητες νερού που χρησιμοποιούνται στο σύνολο των προϊόντων της παραγωγής σας.
· Γνωρίζετε 100% τις περιοχές που παράγουν τα προϊόντα σας;
Οπωσδήποτε, οι ερωτήσεις αυτές λειτουργούν προσωρινά ως βάση συλλογής πληροφοριών. Ταυτόχρονα όμως, όπως αναφέρει ο Antony Winston, σε άρθρο του που δημοσιεύτηκε στο Harvard Business Review, αποτελούν και ένα βήμα μπροστά, όσον αφορά: (α) συγκριτικά στοιχεία των προμηθευτών στην απόδοση βιωσιμότητας των προμηθευτικών επιχειρήσεων και (β), δημιουργούν ένα ρεαλιστικό δείκτη, τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν οι καταναλωτές για να συγκρίνουν τα προϊόντα.
Σύμφωνα με τον Matt Kistler, ένα από τα κορυφαία στελέχη για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Wal-Mart, «είμαστε περίπου πέντε χρόνια μακριά από την εποχή που οι πελάτες μας θα απολαμβάνουν τέτοιου επιπέδου πληροφόρηση και επικοινωνία». Η λογική πίσω από αυτή την πρωτοβουλία είναι απλή, υποστηρίζει το ίδιο στέλεχος: «θέλουμε να βρούμε προμηθευτές, οι όποιοι κάνουν το καλύτερο που μπορούν για τη μείωση του περιβαλλοντικού αντίκτυπου που έχουν τα προϊόντα τους. Με τον τρόπο αυτό η εταιρία θα γνωρίζει που ξοδεύει την ενέργεια και τον χρόνο της». Και καταλήγει, χρησιμοποιώντας το παράδειγμα ενός προμηθευτή ξινής κρέμας, ο οποίος χρησιμοποιεί δημιουργικούς τρόπους για τη μείωση της συσκευασίας και κατά συνέπεια της χρήσης ενέργειας: «Μπορεί να αναγνωρίσουμε τις καλύτερες πρακτικές, στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων, έτσι ώστε να επικεντρώσουμε την ενέργεια και τις πηγές μας και σε άλλα παρόμοια προϊόντα. Όσο περισσότερο μας βοηθήσουν οι προμηθευτές, τόσο περισσότερο η εταιρία θα γλυτώνει πόρους, τους οποίους μπορεί να μεταφέρει στους πελάτες της».
Όπως πιστεύει ο Antony Winston*, η συλλογή τέτοιων πληροφοριών, είναι καλή και για τους προμηθευτές της Wal-Mart. Οι επιχειρήσεις, που θα κατανοήσουν καλυτέρα το αποτύπωμά τους, περιβαλλοντικό, κοινωνικό κλπ., θα είναι σε θέση να βρουν δικούς τους τρόπους να εξοικονομήσουν χρήματα, να αναγνωρίσουν ευκαιρίες για να καινοτομήσουν, να εντοπίσουν τα ρίσκα στις δικές τους αλυσίδες προμηθευτών, πριν στερέψουν από προϊόντα και κέρδη. Και φυσικά θα μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις πελατών τους, όπως αυτές της Wal-Mart. Πριν βρεθούν εκτός της λίστας των προμηθευτών τους.
Όσο πιο έξυπνος περιβαλλοντικά γίνεσαι, τόσο περισσότερο όφελος φαίνεται πως έχεις. Όπως για παράδειγμα έκανε η Heineken, η οποία δημοσιεύοντας πληροφορίες για την ενέργεια και τη χρήση νερού που κατανάλωναν 119 ζυθοποιεία της, εξοικονόμησε χρήματα μειώνοντας το αποτύπωμά της. Συγκεντρώνοντας στοιχεία και πληροφορίες με εσωτερική διαφάνεια, υποκίνησε έναν άγριο ανταγωνισμό μεταξύ των ζυθοποιείων της, αυξάνοντας έτσι την τελική της απόδοση.
Η πρόσφατη πρωτοβουλία της Wal-Mart, αποτελεί συνέχεια της γενικότερης στρατηγικής της εταιρίας, που στοχεύει στην εξέλιξη της βιωσιμότητας των προμηθευτών της.
Δύο χρόνια πριν, η γιγαντιαία αλυσίδα λιανεμπορίου, ζήτησε από μερικούς προμηθευτές της, να υπολογίσουν το ποσοστό άνθρακα, που περιέχουν τα προϊόντα τους (διαδικασία η οποία είναι πολύ πιο σύνθετη σε σχέση με τις 15 ερωτήσεις που αναφέραμε παραπάνω). Επίσης, η εταιρία κάλεσε τους κυριότερους προμηθευτές της από την Κίνα και την Βραζιλία, σε διασκέψεις βιωσιμότητας, έτσι ώστε να εφαρμόσουν νέα και σκληρότερα περιβαλλοντικά και κοινωνικά πρότυπα. Η πρόσφατη λοιπόν ανακοίνωση της Wal-Mart, αποτελεί την φυσική εξέλιξη στη σχετική πίεση που ασκεί στους προμηθευτές της. Εμφυτεύει, επίσης, τους σπόρους μια νέας επικοινωνίας με τους καταναλωτές μεταφέροντάς τους περιβαλλοντικές πληροφορίες.
Κάτι, που αποτελεί μία μεγάλη τάση, στον ορίζοντα. Ο συνδυασμός της τεχνολογίας και οι αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών, δημιουργούν μια ισχυρή κίνηση για μεγαλύτερη διαφάνεια στην παραγωγή προϊόντων, όσον αφορά την προέλευση τους, την ενέργεια που αναλώνουν, κλπ.
Έτσι λοιπόν, η Wal-Mart, συνεχίζει και διευρύνει μια συζήτηση που ξεκίνησε από μερικούς leaders της αγοράς, όπως η Patagonia με την online «footprint chronicles», η οποία αποτέλεσε την έμπνευση για τη Wal-Mart, και την Timberland τρία χρόνια πριν. Αλλά, όπως είναι λογικό όταν αποφάσισε να εμπλακεί στη συζήτηση η Wal-Mart, τα πάντα έγιναν σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα.
Ας ευχηθούμε η τάση να γενικευθεί και το παράδειγμα της Wal-Mart να φωτίσει και άλλες μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, που μπορούν να ασκήσουν πίεση στους προμηθευτές τους παγκοσμίως, για ένα καλύτερο κοινωνικό ή οικολογικό περιβάλλον. Και βεβαίως, είθε να φωτίσει και τις ελληνικές επιχειρήσεις για χρόνια πολλά, καλά και «πράσινα» για όλους!
*Ο Andrew Winston είναι από τους συγγραφείς του best-seller Green to Gold και συγγραφέας του Green Recovery
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr