Πολλές αμερικανικές εταιρίες όταν πλέον άνοιξαν οι αγορές της Ευρώπης της Ασίας κα. Ξεκινούσαν με τη φιλοδοξία να τις κατακτήσουν καθιστώντας τα προϊόντα-υπηρεσίες τους απαραίτητα [ς]. Ο γνώμονας που επικρατούσε στην προσπάθεια τους να το κατορθώσουν ήταν «think globally act locally». Εύκολο να το λες, δύσκολο να το πράττεις. Οι παράμετροι και ο τρόπος για να το κατορθώσουν, τουλάχιστον αυτές που το θεωρούσαν απαραίτητο, απαιτούσε μια χρονοβόρα αλλά και δαπανηρή διαδικασία. Για πολλές άλλες, η υποθετική υιοθέτηση της παραπάνω νοοτροπίας φαίνεται ότι είχε μικρότερη αξία πράγμα -που αποδεικνύεται από την πορεία τους.
Ωστόσο, οι εγχώριες πολιτιστικές παγίδες που συναντούν όσες επιχειρήσεις επενδύουν στις αναπτυσσόμενες, μεγάλες αγορές της Ασίας, τους προκαλούν αγανάκτηση και αγωνία σε καθημερινή βάση, με αποτέλεσμα την κάθετη πτώση σε πάγιες στρατηγικές επίτευξης στόχων και αναγκαστικές αναθεωρήσεις τους. Ένας από τους βασικούς παράγοντες, είναι η μη χρησιμοποίηση ντόπιου, ανθρώπινου δυναμικού στο μάνατζμεντ της εταιρίας. Leading companies, όπως, η Google, αντιλήφτηκαν ότι, όσο περισσότερο κατανοείς τους πελάτες και τους συνεργάτες σου σε μια αγορά, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να προτείνεις σωστές λύσεις και επιχειρησιακά μοντέλα έτσι ώστε να τις κερδίσεις.
Με το σκεπτικό αυτό, η Google, εφήρμοσε τρεις στρατηγικές προσεγγίσεις [οι οποίες περιγράφονται, ως προχωρημένο design thinking, από το Hasso Plattner Institute of Design at Stanford]*.
Α].ενεργώντας με τέτοιο τρόπο ώστε να κατανοήσει τους πολιτιστικούς κανόνες της ντόπιας αγοράς και να καταλάβει τις ανάγκες των πελατών της.
Β].χρησιμοποιώντας αυτή την κατανόηση στην επεξεργασίασχεδιασμού της σε στρατηγικούς πειραματισμούς με χαμηλή ακρίβεια.
Γ].και τέλος, υιοθετώντας αυτά τα αποτελέσματα-συμπεράσματα χτίζοντας business models, στα οποια συμπεριλαμβάνονται: product development, marketing and branding, sales and distribution, and manufacturing.
Η Google, παλεύει καθημερινά με τέτοιες υποθέσεις ανά τον κόσμο. Έχετε φαντασθεί, πόσο δύσκολο είναι για ένα κινέζο, να αναζητεί πληροφόρηση από την Google στην Κίνα; Οπωσδήποτε, δεν είναι το ίδιο με κάποιον από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Η Google, στην Κίνα, χρησιμοποίησε εθνο-γραφικές μεθόδους για να κατανοήσει τις ανάγκες των πελατών της. Στις μεθόδους αυτές συμπεριέλαβε βιντεοσκοπήσεις ανθρώπων που έψαχναν στο διαδίκτυο. Ετσι, με την εφαρμογή των τριών παραπάνω μεθόδων, έμαθε, πόσο δύσκολο ήταν για τους κινέζους να βρίσκουν ικανοποιητικά, άμεσα και αποτελεσματικά αυτά που ζητούσαν.
Αυτή η διαπίστωση, οδήγησε τους ειδικούς της εταιρίας στο να πειραματιστούν, και με δυνητικές λύσεις έχτισαν το Google Suggest, ένα τρόπο αναζήτησης, όπου, οι χρήστες αντί να γράφουν τα αρχικά της πληροφόρησης και των πηγών που αναζητούσαν, το Google Suggest, τους έδινε τη δυνατότητα με προτάσεις πηγών ή με ερωτήσεις, όπως, «μήπως εννοείτε αυτό », να τους διευκολύνει, επισπεύδοντας το αποτέλεσμα. Ο τρόπος αυτός, εκτιμήθηκε από τους πελάτες χρήστες και πρόσθεσε αξία στην προσφορά της Google προς αυτούς.
Οι συγκεκριμένες καινοτομίες, ήταν αποτέλεσμα του σχεδιασμού της Google με το όνομα consumer observation, το οποίο της έδωσε τη δυνατότητα να προσαρμόσει τη διορατικότητα της σε μεθόδους συλλογής υλικού πληροφόρησης των αναγκών των πελατών της, και των πειραματικών μηχανισμών που εφήρμοσε προκειμένου να το επιτύχει.
*πηγή: Harvard Business Publishing
Πάνος Τσαγκαράκης
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr