Και ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα για το σύστημα υγείας. Από το βήμα της Βουλής μίλησε για πιλοτική σύμπραξη τριών νοσοκομείων του ΕΣΥ με τον ιδιωτικό τομέα το 2020… αλά σουηδικά.
Ασφαλώς η αναφορά στη Σουηδία έχει κυρίως επικοινωνιακό χαρακτήρα, ώστε να «πουλήσει» καλύτερα την απόφασή του να χρησιμοποιήσει ιδιώτες στη λειτουργία των δημοσίων νοσοκομείων. Ηχεί καλύτερα στα αυτιά των πολιτών…
Αυτό που βασικά σχεδιάζεται είναι η αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα στον τομέα των διαγνωστικών εξετάσεων. Οι εξετάσεις των ασφαλισμένων θα γίνονται κανονικά στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και θα τις καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ, αλλά την ευθύνη των μηχανημάτων (συντήρηση, ανανέωση) θα την έχει ο ιδιωτικός τομέας που θα υπογράφει τη σύμβαση με το δημόσιο νοσοκομείο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως η συνεργασία θα εστιαστεί στην προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία ιατρικού εξοπλισμού, με τον οποίο θα υποβάλλονται σε εξετάσεις και θεραπεία εσωτερικοί ή εξωτερικοί ασθενείς των νοσοκομείων.
Υπάρχει η δέσμευση πως για να εφαρμοστούν τα παραπάνω δεν θα χάσει κανείς πολίτης την πρόσβαση στη δωρεάν υγεία, ενώ δεν θα επιβαρυνθεί και ο προϋπολογισμός της χώρας. Συνεπώς, δεν θα ασκήσουμε κριτική τύπου ΣΥΡΙΖΑ, που μιλά για πρόθεση της κυβέρνησης να «ξεπουλήσει» τη δημόσια υγεία.
Δεν μπορούμε, όμως και να μη διατυπώσουμε ορισμένα εύλογα ερωτήματα που μοιραία προκύπτουν. Γιατί όταν λες ότι θα φέρεις -έστω και πιλοτικά- τη Σουηδία στην Ελλάδα πρέπει να έχεις και ορισμένες προϋποθέσεις για να το κάνεις. Ο πήχης μπαίνει πολύ ψηλά και δεν είναι εύκολο να τον υπερπηδήσεις, ιδιαίτερα μετά από 10 χρόνια κρίσης, που έχουν ταλαιπωρήσει το εθνικό σύστημα υγείας.
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το κοινωνικό κράτος στη Σουηδία έχει μακρά παράδοση, ενώ η ελληνική κυβέρνηση επιλέγει να φέρει στη χώρα μας το πρόγραμμα του πανεπιστημιακού νοσοκομείου Karolinka (ιδρύθηκε το 1810), που ξεκίνησε μεν πιο πρόσφατα το 2010, αλλά είχε και πιο γερές βάσεις. Το συγκεκριμένο νοσοκομείο διαθέτει Μητρώα Ασθενών πάνω από 30 χρόνια, παρέχει ιατρική περίθαλψη με τηλεϊατρική και e-health, έχει τομέα συμβουλευτικής υποστήριξης, κάνει διεπιστημονικές συνεδρίες εξ αποστάσεως, παρέχει εκπαίδευση και ανταλλαγή τεχνογνωσίας, καθώς και προγράμματα διεπιστημονικής κλινικής έρευνας και καινοτομίας.
Σημειώστε ακόμα πως μόνο ένα 5% του προϋπολογισμού μας πάει στον τομέα Υγείας, ενώ στη Σουηδία το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 11%.
Επίσης το μέσο εισόδημα στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον 20.000 ευρώ μικρότερο από την Σουηδία ενώ η ανεργία που μαστίζει τη χώρα μας είναι λίγο κάτω από το 20% όταν στη Σουηδία είναι λίγο πάνω από το 6%.
Στην Ελλάδα οι κίνδυνοι από το κάπνισμα και την παχυσαρκία είναι ιδιαίτερα υψηλοί, όταν στη Σουηδία είναι αρκετά περιορισμένοι.
Τέλος, η γήρανση του πληθυσμού στην Ελλάδα είναι υψηλότερη από τις χώρες του Βορρά και αυξάνει τον αριθμό των επισκεπτών στις δομές υγείας.
Στα παραπάνω σημειώστε πως η ΝΔ αναφέρει πως παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ τα παρακάτω δεδομένα:
-1 στα 2 νοσοκομεία δεν έχει σύστημα διαλογής.
-3 στα 4 νοσοκομεία δεν κάνουν καταγραφή του χρόνου αναμονής για τους πολίτες που ταλαιπωρούνται.
-4 στα 10 νοσοκομεία δεν έχουν ασφαλές πρόγραμμα εφημεριών.
-1 στα 2 νοσοκομεία δεν έχει ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς.
-85 από τα 118 νοσοκομεία δεν έχουν καν ισολογισμό.
Μοιάζει λίγο δύσκολο το εγχείρημα του σουηδικού μοντέλου με ελληνικά νούμερα, δεν νομίζετε;
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr