*Της Πέγκυς Βελλιώτου, Γενική Διευθύντρια, Τμήμα Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού, KPMG
Ένα έργο επιλογής στελέχους είχε ορίζοντα ζωής κατά μέσο όρο 2 μήνες, σήμερα όμως ξεπερνάμε τους 4 μήνες στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Σε άλλες γεωγραφικές περιοχές ο χρόνος είναι ακόμη περισσότερος.
Μας λείπουν τα ικανά στελέχη; Απουσιάζουν οι σωστές δεξιότητες; Αποφεύγονται οι αλλαγές από στελέχη και εργοδότες; Μας λείπει η πραγματική ανάγκη; Έχουμε χάσει το ενδιαφέρον μας; Νομίζουμε πως μπορούμε να προσελκύσουμε τον «καλύτερο» επειδή η αγορά είναι πια κλειστή; Περιμένουμε εξελίξεις στην αγορά μας που καθυστερούν; Όλα τα παραπάνω ή τίποτα από αυτά;
Η απάντηση δεν είναι εύκολη ούτε μονοσήμαντη και σίγουρα αφορά κατά περίπτωση και στις δύο πλευρές, εργοδότη και εργαζόμενο.
Είναι πολλά και όχι πάντα εύκολα και προφανή τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν και από τους δύο για μία απόφαση πρόσληψης ή μετακίνησης, σε πολλές περιπτώσεις και για στελέχη που είναι εκτός αγοράς εργασίας και τα οποία επίσης οφείλουν επαγγελματικά να διαπραγματευτούν την επόμενη τους τοποθέτηση.
Από την πλευρά των στελεχών, εντός ή εκτός εργασίας, υπάρχει η ανάγκη να είναι
- σε μία εταιρεία με όραμα,
- με αναπτυξιακά πλάνα – έστω και μακροπρόθεσμα ,
- με ένα περιβάλλον στο οποίο να έχει περιθώριο να προσθέσει αξία το στέλεχος,
- να κάνει αλλαγές με πλάνο αλλά και ευελιξία,
- και βέβαια σε μία εταιρεία με διοίκηση που διαθέτει ωριμότητα και διαχειρίζεται τις «αναταράξεις» χωρίς πανικό.
Ο πανικός και η αστάθεια είναι χαρακτηριστικά που εντοπίζουμε στην αγορά τα τελευταία χρόνια.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον ο ρόλος του επιλογέα, είτε μέσα στην εταιρεία είτε εκτός, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, και πιθανά λάθη μπορεί να κοστίσουν και στις δύο πλευρές πολύ περισσότερο από αντίστοιχες αστοχίες του παρελθόντος. Έτσι οφείλουμε σε αυτή τη διαδικασία να δώσουμε τη βαρύτητα που της αρμόζει, ώστε να καταλήξουμε στη σωστή πρόσληψη.
Ως επιλογέας μπορώ να αναγνωρίσω στη σημερινή δύσκολη και «ταλαιπωρημένη» αγορά εργασίας, επαγγελματίες με πολύ ισχυρή ταυτότητα, με προσωπικό κίνητρο να πετύχουν και με όρεξη να κάνουν τη διαφορά, ωστόσο η δουλειά να τα διαγνώσεις όλα αυτά τα χαρακτηριστικά έχει δυσκολέψει σημαντικά γιατί η αγωνία για το ρίσκο της μετακίνησης δεν αφήνει τους υποψήφιους να αναδείξουν τις δεξιότητες τους σε αυτό το στάδιο.
Το θέμα του «ρίσκου» της μετακίνησης μπορεί να μειωθεί με τη σωστή ενημέρωση προς τους υποψηφίους αλλά και τη δική τους έρευνα στην αγορά. Ειδικότερα σε μια μικρή αγορά όπως είναι η Ελλάδα, θέματα οικονομικά, κουλτούρας και επιχειρησιακών πλάνων μπορούν σε ένα βαθμό να γίνουν γνωστά, περισσότερο από ότι στο παρελθόν. Χρειάζεται εμπεριστατωμένη έρευνα και χρήση όλων των διαθέσιμων έγκυρων πηγών προκειμένου να έχει το στέλεχος μία καλύτερη εικόνα για τον μελλοντικό εργοδότη. Εδώ ο ρόλος τους επιλογέα (εξωτερικού – εσωτερικού) έχει ειδική βαρύτητα και ευθύνη. Η δική μου εμπειρία σε αυτή τη διαδικασία ενημέρωσης είναι πως 3 στους 4 υποψηφίους έρχονται σαφώς πιο προετοιμασμένοι σε σχέση με το παρελθόν σε μία διερεύνηση της αγοράς – κλάδου που πρόκειται να συζητήσουμε.
Από την άλλη πλευρά διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν εργοδότες με όραμα και με το βλέμμα στο μέλλον, παράλληλα με τις αγωνίες που όλοι ξέρουμε, αλλά με ουσιαστική διάθεση για να δουν το επόμενο βήμα εξέλιξης του οργανισμού τους.
Οι απαιτήσεις τους από τα στελέχη τους σαφώς έχουν αυξηθεί και αυτό τους δημιουργεί ένα μεγαλύτερο άγχος για το εάν κάποιο νέο στέλεχος από την αγορά μπορεί με ευκολία να ανταποκριθεί σε διευρυμένο ρόλο. Ωστόσο κάθε θέση εργασίας έχει το κατάλληλο στέλεχος στην αγορά , η διαδικασία ανεύρεσης θέλει καλό σχεδιασμό, καλή ανάλυση των απαιτήσεων, προτεραιότητα σε αυτές και κάποιες βασικές μη διαπραγματεύσιμες αρχές και χαρακτηριστικά από τα οποία δεν πρέπει να παρεκκλίνει ο εργοδότης. Από την πλευρά των εργοδοτών σήμερα βλέπουμε πολύ πιο ενδελεχείς περιγραφές θέσεων, μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη εμπλοκή και συνεργασία της Διοίκησης και της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού.
Η συνθήκη «επαγγελματίας με ταυτότητα και εργοδότης με όραμα» ικανοποιείται στην αγορά και με ταχύτητα και επιτυχία, αρκεί τα επιμέρους βήματα να έχουν γίνει σωστά. Σε αυτή τη συνθήκη η εμπλοκή ενός έμπειρού συμβούλου μπορεί να σφραγίσει μία επαγγελματική νέα συνεργασία με μεγάλη επιτυχία, ειδικά στις συνθήκες της αγοράς.
KPMG ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ Α.Ε
Στρατηγού Τόμπρα 3, Αγία Παρασκευή
Τηλ. 210 6062100
E-mailinfo@kpmg.gr
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ KPMG
Η KPMG αποτελεί το παγκόσμιο δίκτυο ανεξάρτητων εταιρειών παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών-μελών συνδεδεμένων με την KPMG International, ενός Ελβετικού Συνεταιρισμού. Οι εταιρείες-μέλη της KPMG παρέχουν ελεγκτικές, φορολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες. Λειτουργούμε σε 155 χώρες με προσωπικό περίπου 155 000 ατόμων παγκοσμίως. Κάθε εταιρεία KPMG αποτελεί μια νομικά ξεχωριστή οντότητα. Στη χώρα μας, η KPMG παρέχει, τα τελευταία 40 χρόνια, ολοκληρωμένες ελεγκτικές, συμβουλευτικές, λογιστικές, φορολογικές υπηρεσίες σε ελληνικές και διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.kpmg.com/gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr