Η ελλιπής απεικόνιση στο σύστημα TAXIS παλαιότερα και μέχρι το 2012 δεν είχε σοβαρές επιπτώσεις ούτε στις τραπεζικές καταθέσεις, διότι ίσχυε το τραπεζικό απόρρητο, και έτσι κανείς δεν ενδιαφερόταν για τα στοιχεία του TAXIS ώστε να δικαιολογείται το ύψος των καταθέσεων του, ούτε στην συμμετοχή κεφαλαίων για ίδρυση νέων εταιρειών ΑΕ και ΕΠΕ αλλά ούτε και στις αυξήσεις μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου υπαρχόντων ΑΕ και ΕΠΕ διότι ο νόμος έως το τέλος του 2012 όριζε ότι δεν απαιτούντο τεκμήρια για τις ως άνω περιπτώσεις.
Ενώ σχετικά με την κτηματαγορά όλοι γνωρίζουμε ότι μέχρι το 2010 οι εμπορικές τιμές των ακινήτων ήταν υψηλότερες από τις αντικειμενικές στις οποίες και γίνονταν συνήθως τα συμβόλαια. Άρα μόνο ένα μέρος από το ύψος των συμβολαίων αγοράς ενός ακινήτου έπρεπε να δικαιολογείται στο σύστημα ΤAXIS.
Σήμερα όλα τα ανωτέρω έχουν ανατραπεί πλήρως και δια τούτο αποκτά τεράστια σημασία η σωστή απεικόνιση των εισοδημάτων αλλά και του κεφαλαίου προς ανάλωση στο σύστημα TAXIS.
Εδώ θα ήθελα να αναφερθούν ορισμένες κραυγαλέες περιπτώσεις φορολογικά τακτοποιημένων κεφαλαίων που δεν απεικονίζονται σήμερα στο TAXIS.
- Ως πρώτη και πλέον σοβαρή περίπτωση είναι το γεγονός ότι δεν απεικονίζονται τα εισοδήματα προ του οικονομικού έτους 2002. Αν εδώ κάνουμε μια υπόθεση ότι κάποιος περί την ηλικία των 25 ετών ξεκινά την εργασιακή του σταδιοδρομία, αυτό σημαίνει ότι όποιος είναι σήμερα άνω των 40 ετών, δηλαδή το μεγαλύτερο και πλέον εύρωστο οικονομικά μέρος των Ελλήνων φορολογούμενων, έχει ελλιπή φορολογική καταγραφή στο σύστημα TAXIS.
- Ως δεύτερη και εξίσου σοβαρή παράλειψη είναι ότι μέχρι το έτος 2010 όπου η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου εισήγαγε την εισφορά Αλληλεγγύης Ν.3986/11, δεν ήτο υποχρεωτική αλλά προαιρετική η δήλωση εισοδημάτων που είχαν φορολογηθεί στην πηγή ήτοι:
- τόκοι τραπεζικών καταθέσεων,
- μερίσματα ΑΕ και ΕΠΕ,
- κέρδη στο χρηματιστήριο,
- κέρδη από αγοροπωλησίες ΟΕΔ, ρέπος, εντόκων γραμματίων δημοσίου, παραγώγων κλπ
Όλα αυτά επίσης δεν είναι καταγεγραμμένα στο TAXIS για κάποιους φορολογούμενους που είτε από αμέλεια είτε από εσφαλμένη νοοτροπία δεν εδήλωσαν χρηματικά ποσά για τα οποία ούτως ή άλλως δεν θα όφειλαν περαιτέρω φόρο και δια τούτο άλλωστε η δήλωση τους ητο προαιρετική.
- Τρίτη και επίσης πολύ μεγάλη παράλειψη προκύπτει από την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ 4863/2013(03/2015) η οποία αναφέρει ότι ο φορολογούμενος που ρευστοποίησε τίτλους που διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο μπορεί να επικαλεστεί και την ονομαστική αξία των τίτλων αυτών για την κάλυψη διαφοράς τεκμηρίων όταν η αγορά και η εκποίηση των τίτλων αυτών δεν έγινε στο ίδιο οικονομικό έτος.
Εδώ για να είμαστε δίκαιοι θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι η ως άνω απόφαση είναι σχετικά πρόσφατη και ως εκ τούτου είναι λογικό να μην υπάρχει καταγραφή των κεφαλαίων αυτών στο TAXIS, από την άλλη όμως δεν είναι δυνατόν όλα αυτά τα κεφάλαια να παραμένουν σε μια γκρίζα ζώνη αν και φορολογικώς είναι τακτοποιημένα.
- Τέταρτη και παντελώς αδικαιολόγητη περίπτωση μη καταγραφής είναι τα κεφάλαια που επαναπατριστήκαν ή εδηλώθησαν με βάση τον νόμο 3842/2010 άρθρο 18 ή τον Ν.3943/2011 άρθρο 21 ή τον Ν.3259/2004 άρθρο 38 ή ακόμα και τον Ν.2019 άρθρο 10 για τα οποία ενώ εισεπράτετο μέσω των τραπεζών το καθοριζόμενο τίμημα, δεν ενδιαφέρετο το ΥΠ.ΟΙΚ. να μάθει από τις τράπεζες τα στοιχεία των φορολογουμένων που τακτοποιούσαν τα αντίστοιχα κεφάλαια και να τα καταγράψει στην μερίδα τους στο TAXIS, με αποτέλεσμα και αυτά να παραμένουν στην γκρίζα ζώνη όπου ενώ είναι φορολογικώς τακτοποιημένα παραμένουν μη καταγεγραμμένα στο σύστημα TAXIS.
Ασφαλώς και θα μπορούσαν να αναφερθούν πολλές ακόμα περιπτώσεις -ειδικά από την κτηματαγορά - μη καταγραφής στο TAXIS φορολογικώς τακτοποιημένων κεφαλαίων, όμως θεωρούμε ότι με τις ανωτέρω αναφερθείσες περιπτώσεις έχει γίνει κατανοητό το πρόβλημα και δια τούτο δεν κρίνεται σκόπιμο να επεκταθούμε περαιτέρω.
Θα ήθελα όμως εδώ να κατατεθούν κάποιες προτάσεις και ιδέες για το πως θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί το ως άνω ζήτημα.
Η απλούστερη κίνηση από μεριάς του ΥΠ.ΟΙΚ. θα ήταν να ανοίξει το TAXIS κατόπιν αιτήσεως από όσους έχουν τέτοιου είδους δικαιολογητικά για να διορθώσουν οι ίδιοι το προφίλ τους στο σύστημα.
Στη συνέχεια όλα τα δικαιολογητικά να υποβληθούν για έλεγχο αρμοδίως και μετά τον έλεγχο η διόρθωση να θεωρείται οριστική.
Εξάλλου κάτι τέτοιο είχε γίνει και με την περίπτωση ελέγχου των εμβασμάτων της περιόδου 2009-2011 άρα υπάρχει η σχετική τεχνογνωσία στο ΥΠ.ΟΙΚ και βεβαίως η έκδοση μιας σχετικής εγκυκλίου που θα έδιδε οδηγίες και θα αντιμετώπιζε τα ζητήματα που θα προέκυπταν από μια τέτοια διαδικασία με πνεύμα δικαιοσύνης και σαφήνειας ακόμα καλύτερο από ότι η ΠΟΛ 1033 - η οποία σε κάποιες παραγράφους όπως οι 1,10,13,14,15 παρουσίαζε ασάφειες και μεροληψίες σε βάρος κάποιων φορολογούμενων - θα ήτο ευπρόσδεκτη και επιβεβλημένη.
Πάντως με την κατάσταση ως έχει σήμερα πολύ δύσκολα κάποιος θα επιχειρούσε μεμονωμένα να εισάγει στην οικονομική δραστηριότητα κεφάλαια μη καταγεγραμμένα στο σύστημα TAXIS και να πρέπει στη συνέχεια να περάσει από φορολογικό έλεγχο στο σημερινό μάλλον εχθρικό φοροελεκτικό περιβάλλον.
Το γεγονός λοιπόν της μη καταγραφής φορολογικα τακτοποιημένων χρηματικων ποσών στο σύστημα TAXIS καθιστά τεράστια Ελληνικά κεφάλαια αδρανή με τις συνεπακόλουθες συνέπειες για την Ελληνική οικονομία.
Εδώ να επισημανθεί ότι το Ελληνικό κράτος δεν πρόκειται να έχει κάποιο φορολογικό κέρδος από την μη υιοθέτηση αυτής της διαδικασίας διόρθωσης των στοιχειών του συστήματος TAXIS διότι τα ως άνω δικαιολογητικά εφόσον υπάρχουν θα προσκομισθούν σε τυχόν φορολογικό έλεγχο και θα δικαιολογήσουν τα αντίστοιχα ποσά.
Αντιθέτως εάν υιοθετηθεί αυτή η διαδικασία και όλα αυτά τα κεφάλαια καταγραφούν στο σύστημα TAXIS και μπορούν πλέον ελευθερα να εισέλθουν στην οικονομία θα έχει πολλά να κερδίσει η Ελληνική οικονομική δραστηριότητα.
Τέλος, επειδή συχνά αναφέρεται σε δημοσιεύματα ότι το ΥΠ.ΟΙΚ. επιθυμεί να φέρει νομοσχέδιο για την τακτοποίηση των αδήλωτων κεφαλαίων Ελλήνων φορολογουμένων αλλά προσκρούει στους θεσμούς οι οποίοι ζητούν πολύ υψηλούς φορολογικούς συντελεστές με κίνδυνο αποτυχίας του εγχειρήματος θα πρέπει να επισημανθεί ότι μια διόρθωση στοιχειών Ελλήνων φορολογουμένων στο σύστημα TAXIS όχι μόνον δεν θα προσέκρουε στους θεσμούς, με βάση την κοινή λογική, αλλά πιθανότατα και θα επιβραβεύετο ως μια πολύ καλή ιδέα η οποία θα έδιδε ώθηση στην Ελληνική οικονομία.
Ακόμα θα πρέπει να επισημανθεί ότι μια τέτοια διαδικασία θα ήτο επιβεβλημένο να προηγηθεί για ευνόητους λόγους σε περίπτωση που τελικά το ΥΠ.ΟΙΚ. αποφασίσει να εισαγάγει νομοθεσία για την φορολόγηση και τακτοποίηση αδήλωτων καταθέσεων ή επαναπατρισμό κεφαλαίων ή όπως αλλιώς ήθελε ονομασθεί για να κλείσουν οριστικά οι όποιες εκκρεμότητες του παρελθόντος και να προχωρήσει η Ελληνική οικονομική δραστηριότητα προς τα εμπρός.
Μιχάλης Στρατηγάκης, Επιχειρηματίας
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr