Κι ενώ η χώρα κυβερνείται θεωρητικά από μια κυβέρνηση με ενδεχόμενη συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης, εύκολα μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι αν επρόκειτο για κάποια άλλη χώρα, η παρατεταμένη κατάσταση πολιτικής κρίσης θα είχε οδηγήσει σε πολύ χειρότερες εξελίξεις. Καθώς όμως μιλάμε για ένα κράτος όπου οι παραδοσιακοί στυλοβάτες του συστήματος, το στρατιωτικό και δικαστικό κατεστημένο εν προκειμένω, παραμένουν οι ισχυροί πόλοι, με λαϊκό έρεισμα, τότε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί παρά τις σημαντικότατες και -ίσως- καθοριστικές για το μέλλον της χώρας, εξελίξεις, στην Τουρκία ..."its business as usual" όπως θα έλεγαν και οι αγγλοσάξονες.
Ας ρίξουμε όμως μια πιο προσεκτική ματιά στις εξελίξεις κι ας αναλύσουμε τα πιθανά σενάρια, καθώς και τις επιπτώσεις τους στην πολιτική κατάσταση στη γείτονα.
Το Ανώτατο Δικαστήριο ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει τις ακροάσεις του για το θέμα στις 28 Ιουλίου. Στο παρελθόν, σε ορισμένες σημαντικές αποφάσεις, το Δικαστήριο έβγαλε την απόφασή του εντός της ημέρας. Με βάση όμως δηλώσεις μελών του Ανωτάτου Δικαστηρίου στον τουρκικό τύπο, η απόφαση αναμένεται να βγει 7 με 10 ημέρες από την έναρξη των ακροάσεων.
Για το «συνταγματικό» αυτό πραξικόπημα, χρειάζεται να συναινέσουν κατ ελάχιστον 7 από τα 11 μέλη του Δικαστηρίου. Να σημειωθεί ότι ο σύμβουλος του Δικαστηρίου Οσμάν Τζαν γνωμοδότησε να μην κλείσει το ΑΚΡ και να μην αρθούν τα πολιτικά δικαιώματα του Ερντογάν, του Προέδρου Γκιουλ και πλειάδας ακόμη κυβερνητικών βουλευτών. Η εισήγησή του όμως δεν είναι δεσμευτική για το Δικαστήριο, που σε πολλές παρελθούσες περιπτώσεις δεν την έλαβε υπόψη του. Τελευταίο παράδειγμα η κήρυξη του νόμου που επέτρεπε την ισλαμική μαντίλα στα πανεπιστήμια ως αντισυνταγματικό, παρά την αντίθετη γνώμη του συμβούλου.
Τα πιθανά σενάρια, τα οποία λαμβάνουμε ως υπόθεση εργασίας είναι τα εξής:
- Το Δικαστήριο αποφασίζει το κλείσιμο του ΑΚΡ και την απαγόρευση πολιτικής δράσης σε 71 πολιτικούς, συμπεριλαμβανομένου του Ερντογάν και σε 38 ακόμη μέλη του κόμματος.
- Το ΑΚΡ κλείνεται και επιβάλλεται απαγόρευση πολιτικής δραστηριότητας σε πολλούς πολιτικούς, όχι όμως στον ίδιο τον Ερντογάν.
- Το δικαστήριο αποφασίζει να μην κλείσει το κόμμα
- Το δικαστήριο κρίνει ότι η κατηγορίες έχουν βάση αλλά δεν δικαιολογούν το κλείσιμο του κόμματος. Οπότε αποφασίζει να επιβάλει την περικοπή της κρατικής χρηματοδότησης προς το κόμμα.
- Οι πλειονότητα των δικαστών (6) ψηφίζουν υπερ του κλεισίματος αλλά δεν επιτυγχάνουν την απαραίτητη πλειοψηφία, οπότε το ΑΚΡ επιβιώνει από τη δοκιμασία.
Παρά τα διαφορετικά σενάρια, πηγές και αναλυτές από την Τουρκία μας αναφέρουν ότι το πρώτο σενάριο- δηλαδή το κλείσιμο- παραμένει το επικρατέστερο, δεδομένης της πόλωσης μεταξύ ισλαμιστών και κεμαλιστών το τελευταίο χρονικό διάστημα. Το σενάριο αυτό, θα ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου, καθώς η χώρα θα βρεθεί ξαφνικά χωρίς την πολιτική σταθερότητα που η κυβέρνηση του ΑΚΡ έχει δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια και με την σύγκρουση ισλαμιστών και κεμαλιστών να υποβόσκει.
Υπάρχει όμως κι ένα παραθυράκι στο ενδεχόμενο πολιτικής αστάθειας: Το παραθυράκι αυτό έγκειται στο νόμο περί «απαγόρευσης πολιτικής δράσης» που ενδέχεται να επιβάλει το ανώτατο δικαστήριο στο ΑΚΡ. Ο νόμος αυτός απαγορεύει να ιδρύσει κάποιος πολιτικό κόμμα ή να συμμετέχει σε ένα κόμμα. Δεν απαγορεύει όμως να συμμετέχει στα πολιτικά δρώμενα ως ανεξάρτητος. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη κι αν τους επιβληθεί η προαναφερθείσα ποινή, οι βουλευτές του κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης και ο ίδιος ο Ερντογάν μπορούν να συμμετέχουν ως ανεξάρτητοι στις επόμενες εκλογές. Έτσι, θεωρητικά, ο Ερντογάν μπορεί να λάβει μέρος στην εκλογική διαδικασία και να κερδίσει τις εκλογές ως ανεξάρτητος.
Ακόμη όμως και σε αυτή την περίπτωση οι κεμαλικοί έχουν έναν άσο στο μανίκι τους, καθώς αν το Δικαστήριο αποφασίσει να αφαιρέσει την βουλευτική ιδιότητα του Ερντογάν- και συνεπώς και η βουλευτική του ασυλία- τότε θα είναι υποχρεωμένος να εμφανιστεί ενώπιον δικαστηρίου για κάποιες κατηγορίες απάτης από την εποχή που ήτα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr