Κατ΄ αρχήν, όλοι όσοι έχουν καταφέρει ως τώρα να κρατήσουν τα επαγγέλματά τους κλειστά πιέζοντας με διάφορους τρόπους τις εκάστοτε κυβερνήσεις, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι κάποια στιγμή θα χάσουν τα προνόμιά τους. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς ποια θα είναι αυτή η στιγμή, αλλά δεν πρέπει να αργεί και πολύ. Και φυσικά αυτό θεωρητικά θα είναι προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, αν και στην Ελλάδα είναι γνωστό ότι οι νόμοι της αγοράς δεν ισχύουν, όπως πολύ καλά γνωρίζουν οι καταναλωτές.
Εκείνο όμως που θα αναμένεται να κάνει τη διαφορά στη ζωή μα, όπως την έχουμε διαμορφώσει είναι ότι η αλματώδης αύξηση της τιμής του πετρελαίου και της βενζίνης θα περιορίσει τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Πόσοι θα μπορούν να αντέξουν την συνεχή χρησιμοποίηση του «αγίου» ΙΧ -ή των δυο ΙΧσε πάρα πολλές περιπτώσεις -, αν και όταν η τιμή του πετρελαίου σκαρφαλώσει στα 150 δολάρια το βαρέλι ή και τα ξεπεράσει. Σ΄ αυτή την περίπτωση θα αλλάξει πιθανότητα και ο ρόλος του ταξί ως «παρασυγκοινωνιακού» μέσου, με την έννοια ότι δεν θα μπορεί πλέον να λειτουργεί ως υποκατάστατο των δημοσίων μέσων μεταφοράς, αφού πλέον το κόμιστρο θα ακριβήνει σημαντικά.
Αλλά και τα μέτρα που μελετά το ΥΠΕΧΩΔΕ για την μείωση των ρύπων στην ατμόσφαιρα αναμένεται να συμβάλουν στον περιορισμό της χρησιμοποίησης του ΙΧ. Όπως έγινε γνωστό χθες, τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας θα διαφοροποιούνται ανάλογα με την ρύπανση που προκαλεί το κάθε αυτοκίνητο και όχι ανάλογα με τον κυβισμό του, όπως ισχύει σήμερα. Το πώς θα μετριέται η ρύπανση ο υπογράφων δεν το γνωρίζει, αλλά φαντάζεται ότι το υπουργείο θα έχει βρει τον τρόπο. Αντίστοιχα, στη βάση της ρύπανσης που προκαλούν θα επιτρέπεται και η πρόσβαση των τροχοφόρων στο κέντρο των μεγάλων πόλεων. Σκέψη βέβαια γίνεται και για να δοθούν κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, αλλά με τα προβλήματα της οικονομίας και την ύφεση προ των πυλών, οι πιθανότητες δεν είναι και πολύ μεγάλες.
Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε τον ...ανίκητο έλληνα που δεν το βάζει με τίποτα κάτω, ειδικά όταν πρόκειται για το αυτοκίνητό του και το αποδεικνύει με κάθε ευκαιρία. Οι προοπτικές πάντως δεν είναι και πολύ καλές σε κάθε περίπτωση. Και οι τιμές των καυσίμων να μην φτάσουν στα ουράνια, το πήξιμο και η κυκλοφοριακή συμφόρηση που έρχονται με μαθηματική βεβαιότητα, θα ακινητοποιήσουν τα αυτοκίνητα στις μεγάλες πόλεις μας σε μερικά χρόνια. Το λένε και οι συγκοινωνιολόγοι!
Αγγελος Στάγκος
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr