Το βαρέλι της κατάρρευσης του οργανωμένου εμπορίου δε φαίνεται να έχει πάτο, καθώς τα στοιχεία που έφερε στο φως η νέα έκθεση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου αποτυπώνουν ανάγλυφα το δυσμενές οικονομικό κλίμα:
Σε όλους ανεξαιρέτως τους εμπορικούς δρόμους που εξέτασε η έρευνα, η κατάσταση είναι δυσμενέστερη σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή έρευνα του Αυγούστου του 2010. Ακόμα και η περίοδος των γενναίων φετινών εκπτώσεων, που φτάνουν σε πολλές περιπτώσεις το 70%, δε φάνηκε αρκετή για να αναστρέψει την κατάσταση.
Τα αλλεπάλληλα μέτρα έχουν πονέσει την τσέπη του Έλληνα και τον έχουν αναγκάσει να κυκλοφορεί "με το ίδιο μακό" περιορίζοντας τις δαπάνες του για ένδυση και υπόδηση. Οι αγοραστές έχουν σφίξει για τα καλά "το ζωνάρι", σκέπτονται δύο και τρεις φορές πριν τη κάθε τους αγορά, αγοράζουν με μετρητά και όχι με πιστωτικές κάρτες, γεγονός που τους καθιστά πιο συνετούς και "σφιχτούς", ενώ αυτό που κοιτούν πρώτα από όλα να καλύψουν είναι οι βασικές τους ανάγκες.
Ο τζίρος τις πρώτες είκοσι ημέρες των θερινών εκπτώσεων είναι, μεσοσταθμικά, τουλάχιστον 25% χαμηλότερος από πέρυσι, μείωση που αποτελεί τη μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας, όπως προκύπτει από τα πρώτα στοιχεία δειγματοληπτικών ερευνών των Εμπορικών Συλλόγων όλης της χώρας, που συγκέντρωσε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ). Όπως προκύπτει από τα στοιχεία των τοπικών συλλόγων, 8 στους 10 εμπόρους επιβεβαιώνουν την πτωτική πορεία του τζίρου τους, 2 στους 10 δηλώνουν ότι ο τζίρος τους κινείται στα ίδια, εξίσου χαμηλά περσινά επίπεδα, ενώ υπάρχουν εμπορικοί σύλλογοι που αναφέρουν πτώση του τζίρου μέχρι και 60%.
Ειδικότερα, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου αναφέρει ότι οι αρχικές εκτιμήσεις δείχνουν στην ένδυση - υπόδηση μια μείωση τζίρου κατά 22-25%, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα 20-23%, στα βιβλία - χαρτικά και δώρα 20-22%. Τα πολυκαταστήματα, επίσης, παρουσιάζουν μια σημαντική μείωση των πωλήσεών τους στα επίπεδα του 7-10%.
Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, πολλοί καταστηματάρχες κοιτάνε μέσω των εκπτώσεων να ξεπουλήσουν συγκεντρώνοντας όσο γίνεται ρευστό για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους και να βάλουν μόλις φθινοπωριάσει λουκέτο ρίχνοντας μαύρη πέτρα πίσω τους. Τάση η οποία δυστυχώς προμηνύει μια νέα "βροχή λουκέτων" από Σεπτέμβριο.
Οι νέες τάσεις στα λουκέτα
Η έρευνα του ΕΣΕΕ κατέγραψε δύο ανησυχητικές τάσεις.
Πρώτα απ' όλα, "γονατισμένα" δεν είναι μόνο τα μικρά μαγαζιά. Με τα σημερινά δεδομένα, κανείς δεν κοιμάται ήσυχος, καθώς ακόμη και ονόματα-κολοσσοί του χώρου προσαρμόζονται στα σημερινά δυσμενή δεδομένα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η "αμυντική" πολιτική μεγάλων ομίλων όπως οι Βάρδας, Καρούζος και Χαραλάς που περιορίζουν τα δίκτυα τους προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες.
Δεύτερον στοιχείο ανησυχίας, το γεγονός ότι άπαξ και μπει λουκέτο σε μία επιχείρηση, αυτή σπάνια αντικαθίσταται λόγω υψηλών ενοικίων και χαμηλού ρίσκου, ενώ ο ιός του "λουκέτου" διασπείρεται και σε κοντινές επιχειρήσεις με αποτέλεσμα οι εμπορικές στοές, επί παραδείγματι, να περιλαμβάνουν επαγγελματικούς χώρους οι οποίοι παραμένουν αναξιοποίητοι για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ο χάρτης του μαρασμού
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ στο κέντρο της Αθήνας τα κλειστά καταστήματα αποτελούν το 23,4% (όπως και τον Φεβρουάριο, όταν είχε επικαιροποιηθεί για πρώτη φορά η έρευνα της ΕΣΕΕ, η οποία ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2010) έναντι 17,1% τον περσινό Αύγουστο.
Από τους βασικούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας αύξηση κλειστών καταστημάτων σε σχέση με τον Φεβρουάριο εμφανίζει η οδός Ακαδημίας, στο 26% από 24,6%, η οδός Ερμού, στο 25% από 24,3%, ενώ την πλέον μεγάλη αύξηση κλειστών καταστημάτων εμφανίζει η οδός Πατησίων. Στον συγκεκριμένο δρόμο, τον Αύγουστο του 2010 τα κλειστά καταστήματα αποτελούσαν το 14,8% του συνόλου, τον Φεβρουάριο ανήλθαν σε 20,7%, ενώ τα τελευταία στοιχεία δείχνουν αύξηση του ποσοστού στο 26%. Σε ορισμένα τετράγωνα της Πατησίων το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων φτάνει ακόμη και στο 30% του συνόλου, ενώ "πρωταθλήτρια" στα λουκέτα αναδεικνύεται η Σταδίου με 34%. .
Δυσμενέστερη σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2011 είναι η εικόνα στην αγορά της Κηφισιάς, καθώς το σχετικό ποσοστό αυξήθηκε από 21% σε 24%, ενώ πριν από ένα χρόνο ήταν στο 12%. Στην Καλλιθέα και συγκεκριμένα στη Θησέως, το ποσοστό κλειστών καταστημάτων είναι 18% έναντι 16,8% τον Φεβρουάριο και 13,5% πέρυσι τον Αύγουστο. Κλειστά είναι πλέον 1 στα 5 καταστήματα στον Πειραιά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό τον Φεβρουάριο ήταν 16,2%.
Επιπτώσεις
Ο μαρασμός της αγοράς εισάγει την οικονομία σε ένα φαύλο κύκλο αλυσιδωτών αντιδράσεων από τον οποίο είναι δύσκολο να βγει.
Η εκτίναξη της ανεργίας, η οποία ήδη ανέρχεται στο 16% και ουδείς μπορεί να κάνει κάποια ασφαλή εκτίμηση του πού θα φτάσει όταν διακυβεύονται, σύμφωνα με προηγούμενη έρευνα της ΕΣΕΕ 100.000 θέσεις εργασίας.
Παράλληλα, από την εμπορική καταβαράθρωση σοβαρά δοκιμάζεται η αξία της κατοικίας, λόγω της υποβάθμισης ακόμα και ιστορικών δρόμων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Πατησίων, και η εξέλιξη της τα τελευταία χρόνια... Σοβαρό πρόβλημα παράλληλα αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων που βλέπουν το εισόδημα τους να συρρικνώνεται σημαντικά και τις ιδιοκτησίες τους να παραμένουν αναξιοποίητες.
Όπως επίσης επισημαίνει η έκθεση της ΕΣΕΕ, η αποκλειστική συγκέντρωση και εγκατάσταση σε συγκεκριμένους χώρους αναμένεται να προκαλέσει αύξηση του κόστους και των τιμών.
Δημήτρης Κώτσος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr