Χαρακτηριστικά παραδείγματα οι όμιλοι Fourlis και Jumbo, οι οποίοι, αν και σε διαφορετικό αντικείμενο, «δεσπόζουν» στο λιανεμπόριο. Την περασμένη εβδομάδα η Jumbo ανακοίνωσε αύξηση της κερδοφορίας της για το πρώτο εξάμηνο, παρόλο που η ίδια είχε προβλέψει μειωμένα οικονομικά μεγέθη για το εν λόγω χρονικό διάστημα. Ωστόσο, παρόλο που ο όμιλος εμφάνισε αύξηση κερδών, αιφνιδιάζοντας τους αναλυτές, οι οποίοι ανέμεναν χαμηλότερα κέρδη, οι εκτιμήσεις για το 2011 δεν είναι και ιδιαίτερα αισιόδοξες. Στον αντίποδα, είναι αισθητά συγκρατημένες. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Jumbo ολοκλήρωσε με ενισχυμένη κερδοφορία κατά 9,25% το πρώτο εξάμηνο έως τα τέλη Δεκεμβρίου του 2010.
Ειδικότερα, η εταιρεία ανακοίνωσε καθαρά κέρδη ύψους 54 εκατ. ευρώ από κέρδη ποσού 49,4 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2009, που επιβαρύνθηκε από έκτακτη εισφορά 9,8 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις ωστόσο υποχώρησαν κατά 0,65% στα 290 εκατ. ευρώ, λόγω των διαδοχικών αυξήσεων του ΦΠΑ και της οικονομικής κρίσης στη χώρα.«Η μείωση στο μικτό περιθώριο είναι μικρότερη από αυτή που η διοίκηση είχε αρχικά εκτιμήσει για την τρέχουσα χρήση 2010/2011, καθώς υπήρξαν παράγοντεςπου επέδρασαν εξισορροπητικά, όπως η ισοτιμία του ευρώ έναντι του
δολαρίου και το μικρότερο κόστος μεταφοράς», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της. Σημειώνεται ότι η διοίκηση του ομίλου έκανε λόγο για πτώση της τάξεως του 18-24% των καθαρών κερδών για το 12μηνο έως τα τέλη Ιουνίου φέτος στα 60-65 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ, χρηματιστηριακές επικαλούμενες το υψηλό ακαθάριστο περιθώριο, χαρακτήρισαν «καλύτερα» των αναμενομένων τα αποτελέσματα της εταιρείας. Όπως ανέφερε η Euroxx Χρηματιστηριακή σε ανάλυσή της, πρόκειται για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο υπεραπόδοσης για την Jumbo,
καθώς η κερδοφορία συνεχίζει να κινείται υψηλότερα των προσδοκιών και της αρχικής εκτίμησης της διοίκησης, εξισορροπώντας τις τάσεις από τις
χαμηλές πωλήσεις. Η ίδια δεν αναμένει να ενταθούν οι πιέσεις στην κερδοφορία προς το τέλος του έτους, ωστόσο επεσήμανε ότι οι εγχώριες οικονομικές συνθήκες συνεχίζουν να επιδεινώνονται και το επίκεντρο τώρα αναμένεται να στραφεί προς τις τάσεις στις πωλήσεις. Από την πλευρά της η HSBC Pantelakis, τόνισε ότι το β΄ τρίμηνο ήταν «καλό» σε όλα τα επίπεδα, παρά την επιδείνωση των τάσεων κατανάλωσης στην Ελλάδα.
Πάντως οι προβλέψεις του ίδιου του ομίλου βασίζονται στην πτωτική, στάσιμη ή ανοδική πορεία που θα ακολουθήσει από δω και στο εξής η ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με πληροφορίες ο όμιλος προς το παρόν αρκείται στο πρόγραμμα επέκτασης και δραστηριοποίησής του στο εξωτερικό. Να σημειωθεί ότι το δίκτυο του ομίλου αποτελείται σήμερα από 50 καταστήματα, εκ των οποίων τα 43 είναι στην Ελλάδα, τα 3 στην Κύπρο και τα 4 στη Βουλγαρία. Για την επόμενη οικονομική χρήση (Ιούλιος 2011 - Ιούνιος 2012) θα συνεχίσει τη διεύρυνση του δικτύου με
τη δημιουργία έξι ακόμη νέων καταστημάτων, μειώνοντας ωστόσο την επενδυτική δαπάνη στα 40 - 45 εκατ. ευρώ.
Fourlis: "Δυσοίωνες" οι εκτιμήσεις για το 2011
Τα μειωμένα οικονομικά μεγέθη του ομίλου Fourlis όσον αφορά στο σύνολο της ετήσιας χρήσης 2010 «αντανακλούν» τη σοβαρή κρίση που αντιμετωπίζει αυτή την περίοδο ο κλάδος του λιανεμπορίου, ενώ η εταιρεία ανήκει στις «τολμηρές» του κλάδου, αφού υπό «καθεστώς» έντονης αβεβαιότητας στην ελληνική αγορά, αποφάσισε να επεκταθεί και στη γειτονική χώρα. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Fourlis ολοκλήρωσε με μειωμένη κερδοφορία το σύνολο του 2010. Ειδικότερα, τα καθαρά κέρδη κατήλθαν στα 20,5 εκατ. ευρώ έναντι 27,5 εκατ. ευρώ το 2009, ενώ συμπεριλαμβανομένης και της έκτακτης εισφοράς ύψους 5,4 εκατ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν στα 15,1 εκατ. ευρώ. Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας ανήλθαν στα 28,2 εκατ. ευρώ έναντι 53,3 εκατ. ευρώ το 2009. Οι πωλήσεις του ομίλου έφτασαν τα 435 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 3,2% σε σχέση με το 2009. Συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της χονδρικής ηλεκτρικών στη Ρουμανία και των κινητών τηλεφώνων Samsung στην Ελλάδα, οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 638,1 εκατ. ευρώ.
Οι αναλυτές σχολιάζοντας με μία πρώτη ματιά τα μεγέθη του ομίλου και λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική συγκυρία υποβαθμίζουν περαιτέρω τις
εκτιμήσεις τους για τα καθαρά κέρδη της Fourlis το 2011, ενσωματώνοντας την επίδραση της οικονομικής ύφεσης αλλά και την ασθενέστερη της αναμενόμενης απόδοση της θυγατρικής Intersport, ενώ αναπροσαρμόζουν ελαφρώς και τις προβλέψεις τους για τα έσοδα.
Να σημειωθεί ότι η εταιρεία στις 17 Φεβρουαρίου γνωστοποίησε και το νέο της «άνοιγμα» στην Τουρκία, ύστερα από την υπογραφή συμφωνίας για την απόκτηση του franchise και του δικτύου λιανικών πωλήσεων Intersport στην Τουρκία, κίνηση την οποία παράγοντες της αγοράς είδαν με ιδιαίτερα θετικό «μάτι» και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είχαν εκφράσει και την αισιοδοξία τους για το αντίκτυπο που θα έχει στη
μελλοντική πορεία του ομίλου .
Συγκεκριμένα, λίγες μετά την παραπάνω ανακοίνωσης της εταιρείας, η Proton Bank ανέφερε σε έκθεσή της ότι η Fourlis "βάζει ουσαστικά πόδι" στην Τουρκία, λόγω του μεγέθους αυτής της αγοράς,των ευνοϊκών δημογραφικών στοιχείων και των
μακροοικονομικών της χώρας που βρίσκονται σε άνθηση. Σημειώνεται ότι η χρηματιστηριακή έκανε λόγο για νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες για τον
όμιλο στη γειτονική χώρα, ενώ ταυτόχρονα δήλωνε και θετική ως προς τις μακροπρόθεσμες προοπτικές που δημιουργεί η συμφωνία αυτή.
«Βυθίστηκαν» οι λιανικές πωλήσεις
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο δείκτης Κύκλου Εργασιών, με τα καύσιμα, κατά το μήνα Δεκέμβριο 2010, σε σύγκριση με το δείκτη του Δεκεμβρίου 2009, σημείωσε μείωση 13,2%, έναντι αύξησης 2,6%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008. Ο Δείκτης Όγκου, χωρίς τα καύσιμα, κατά το μήνα Δεκέμβριο 2010, σε σύγκριση με το δείκτη του Δεκεμβρίου 2009, σημείωσε μείωση 19,9%, έναντι μείωσης 0,5%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008. Ο Δείκτης Όγκου, με τα καύσιμα, κατά το μήνα Δεκέμβριο 2010, σε σύγκριση με το δείκτη του Δεκεμβρίου 2009, σημείωσε μείωση 19,2%, έναντι μείωσης 0,2%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008.
Η παραπάνω «κατρακύλα» ήταν αναμενόμενη, καθώς πληροφορίες θέλουν 65.000 εμπορικά καταστήματα να έχουν κατεβάσει οριστικά τα «ρολά» τους κατά τη διάρκεια των τελευταίων 13 μηνών, ενώ παράλληλα 100.000 θέσεις εργασίας έχουν αδειάσει εντός του ιδίου χρονικού διαστήματος. Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών το 25% από αυτά που έχουν κλείσει βρίσκονταν στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της πρωτεύουσας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Ατλάντικ, η οποία προχωρά σχεδόν καθημερινά στην πώληση καταστημάτων ή εξοπλισμού, ενώ πριν από ένα μήνα σχετικό ρεπορτάζ του «R» αποκάλυψε ότι το επικείμενο τρίμηνο θα κρίνει την επιβίωση ή το «λουκέτο» της εταιρείας.
Πάντως κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι τουλάχιστον προς το παρόν δεν διαφαίνεται «φως» στην άκρη του «τούνελ», ενώ όσο η κατανάλωση
παραμένει στα ίδια χαμηλά επίπεδα ή ακόμη χειρότερα και χαμηλότερα, δεν αναμένεται αναστροφή του ήδη αρνητικού κλίματος.
Σταυρούλα Μαλαίνου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr