Σύμφωνα με την έρευνα, παρατηρείται αύξηση των λαθραίων τσιγάρων και σημαντική στροφή των καπνιστών στα φτηνότερα τσιγάρα και τα στριφτά. «Αυτό αποδεικνύει», όπως σχολίασε ο Πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Καπνοπωλών Περιπτερούχων τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης, κ. Ιωάννης Πλακόπουλος, «την αναποτελεσματικότητα των τελευταίων απανωτών και παράλογων αυξήσεων στα τσιγάρα, αφού οι καταναλωτές δεν σταματούν το κάπνισμα, αλλά στρέφονται σε φθηνότερα τσιγάρα, στριφτά ή και λαθραία, με αποτέλεσμα και το κράτος να χάνει έσοδα, και οι καπνιστές να συνεχίζουν να καπνίζουν, αλλά και το λιανεμπόριο και ο ευρύτερος κλάδος του καπνού να απειλούνται με αφανισμό, αφού έχει ήδη εκμηδενιστεί το περιθώριο κέρδους τους».
Επιπλέον, οι περιπτερούχοι δε φαίνονται ικανοποιημένοι από τη διαβούλευση με τα Υπουργεία Οικονομικών και Υγείας, ενώ απαντούν ότι έχει επηρεαστεί αρνητικά η γνώμη τους για την Κυβέρνηση, λόγω των αυξήσεων στη φορολογία των καπνικών από το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά και της πρόθεσης του Υπουργείο Υγείας να απαγορεύσει τη διαφήμιση και τις προωθητικές ενέργειες καπνικών προϊόντων σε ενήλικες καπνιστές στα περίπτερα, εξ’αιτίας της οποίας θα χάσουν ένα σημαντικό ποσό για την αντικατάσταση παλαιών κουβουκλίων των περιπτέρων τους και ένα ετήσιο έσοδο που τους καταβάλλουν, και στις δύο αυτές περιπτώσεις, οι καπνοβιομηχανίες.
Γενικότερα, η έρευνα έδειξε ότι πάνω από 7 στους 10 ερωτηθέντες πολίτες επιθυμούν να υπάρχουν ξεχωριστοί χώροι καπνιστές στα εστιατόρια, καφέ κ.λπ., καθώς και στους χώρους εργασίας, υποστηρίζοντας παράλληλα μια γενικότερη πολιτική περιορισμού του καπνίσματος, ενώ μόλις 4,7% και 1,7% αντίστοιχα δηλώνουν ότι η απαγόρευση του καπνίσματος στα εστιατόρια κ.λπ. και η απαγόρευση της διαφήμισης καπνικών προϊόντων στα σημεία πώλησης θα ήταν λόγοι για να κόψουν το κάπνισμα.
Ο κ. Πλακόπουλος επισήμανε ότι ο κλάδος τους θέλει να συμβάλλει στη γενικότερη προσπάθεια του Υπουργείου Οικονομικών για βελτίωση των εσόδων, όπως και στηρίζει κάθε προσπάθεια του Υπουργείου Υγείας για περιορισμό του καπνίσματος, αρκεί όμως οι πολιτικές αυτές να είναι ορθολογικές, με θετικά αποτελέσματα, και όχι να οδηγούν στην εξαφάνιση ενός κλάδου που αποτελείται από 100.000 οικογένειες, χωρίς ταυτόχρονα να πετυχαίνει και η Κυβέρνηση τους στόχους της, όπως έχει αποδείξει ήδη η πραγματικότητα της αγοράς, αλλά και η διεθνής εμπειρία σε αυτά τα θέματα.
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Πλακόπουλος δήλωσε ότι «απευθύνει υστάτη έκκληση στα Υπουργεία Οικονομικών και Υγείας να ξαναμελετήσουν τις συγκεκριμένες αυτές πολιτικές τους, να αφουγκραστούν πραγματικά τις ανάγκες και τις αγωνίες των ανθρώπων του μόχθου και της βιοπάλης και να στραφούν σε πολιτικές που πραγματικά διασφαλίζουν τα έσοδα του κράτους, την προστασία της υγείας, αλλά και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς».
ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
- 1 στους 5 καπνιστές μετακινήθηκαν στα φτηνά ή τα στριφτά τσιγάρα λόγω των πρόσφατων αυξήσεων στη φορολογία καπνικών προϊόντων.
- 75 % των ερωτηθέντων συμφωνούν με το να διατηρηθούν ξεχωριστοί και ειδικά διαμορφωμένοι χώροι για καπνιστές σε καφέ, εστιατόρια κ.λπ.
- 8 στους 10 ερωτηθέντες συμφωνούν με το να διατηρηθούν ξεχωριστοί και ειδικά διαμορφωμένοι χώροι για καπνιστές σε επιχειρήσεις/χώρους εργασίας.
- Στην ερώτηση «ποιοι είναι οι κυριότεροι λόγοι που θα ωθούσασταν να διακόψετε το κάπνισμα/ που μπορούν να ωθήσουν κάποιον στο να διακόψει το κάπνισμα», 81% αναφέρουν λόγους υγείας, 32% την τιμή των καπνικών προϊόντων, ενώ μόνον 4,7% αναφέρουν την απαγόρευση του καπνίσματος στα εστιατόρια κ.λπ. και μόλις 1,7 την απαγόρευση της διαφήμισης και των προωθητικών ενεργειών καπνικών προϊόντων στα σημεία πώλησης.
- 28% των ερωτηθέντων καπνιστών δηλώνουν ότι, αν αυξηθούν και άλλο οι τιμές των τσιγάρων, θα στραφούν στα φτηνά και τα στριφτά τσιγάρα.
- 48 % των ερωτηθέντων συμφωνούν με την άποψη ότι «όπως για όλα τα νόμιμα καταναλωτικά προϊόντα μπορεί να υπάρχει η δυνατότητα διαφήμισης και ενημερωτικών ενεργειών για τιμές, προσφορές κ.λπ. στα σημεία πώλησης, το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και με τις αντίστοιχες ενέργειες για τα καπνικά προϊόντα στα σημεία πώλησης, άρα και στα περίπτερα, οι οποίες να απευθύνονται αποκλειστικά και μόνον στους ενήλικους καπνιστές», ενώ 45% διαφωνούν με την άποψη αυτή.
- 1 στους δύο καπνιστές απαντούν ότι θα ήθελαν να συνεχίσουν να ενημερώνονται στα περίπτερα από τις καπνοβιομηχανίες για νέα σήματα τσιγάρων, ειδικές τιμές προσφορών ή κάθε άλλη σχετική πληροφορία.
- 1 στους 3 καπνιστές απαντά ότι, αν απαγορευθεί πλήρως το κάπνισμα στα εστιατόρια κ.λπ., θα βγαίνει λιγότερο σε αυτά τα μαγαζιά.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr