Πιο αναλυτικά, με το ν/σ «μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση» θεσπίζεται η διαδικασία χρηματοδότησης επενδύσεων εξοικονόμησης ενέργειας από τρίτους και η αποπληρωμή του κόστους επένδυσης με την εκχώρηση μέρους του οφέλους που προκύπτει από τη μείωση των λογαριασμών.
Ακόμη, οι ρυθμίσεις του ν/σ παραπέμπουν στην δημιουργία της αγοράς των ESCO’s (Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών) και του εργαλείου της χρηματοδότησής τους από τρίτους, ενώ ρυθμίζονται θέματα που άπτονται της ενεργειακής επιθεώρησης, της εγκατάστασης ψηφιακών μετρητών και της υποχρεωτικής χρήσης “πράσινων” οχημάτων στο Δημόσιο, με στόχο πάντα την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.
Παροχή ενεργειακών υπηρεσιών με το κλειδί στο χέρι
Με βάση την λογική του νομοσχεδίου, θα δραστηριοποιούνται εταιρείες που αναλαμβάνουν ολοκληρωμένα έργα ενεργειακών υπηρεσιών, από την προμήθεια του εξοπλισμού και την εγκατάσταση, ως τη χρηματοδότηση της δαπάνης και τη διαχείριση του συστήματος.
Ο ρόλος αυτών των επιχειρήσεων είναι η παροχή φθηνότερων ενεργειακών υπηρεσιών εφαρμόζοντας μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στις εγκαταστάσεις ή το οίκημα ενός καταναλωτή. Η πληρωμή των παρεχομένων υπηρεσιών βασίζεται στην επίτευξη των βελτιώσεων της ενεργειακής απόδοσης. Η υλοποίηση αυτών των έργων μπορεί να γίνεται και μέσω της Χρηματοδότησης από Τρίτους (ΧΑΤ). Η ΧΑΤ λογίζεται ως ένας εναλλακτικός τρόπος για την πραγματοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων εξοικονόμησης ενέργειας, εκεί που δεν υπάρχουν ίδια κεφάλαια.
Οι “έξυπνοι” ψηφιακοί μετρητές
Στο ίδιο σχέδιο νόμου προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι φορείς που έχουν την ευθύνη εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, τηλεθέρμανσης, τηλεψύξης και ζεστού νερού χρήσης για οικιακή κατανάλωση, παρέχουν στους τελικούς καταναλωτές ατομικούς μετρητές που αντικατοπτρίζουν την πραγματική ενεργειακή τους κατανάλωση και παρέχουν πληροφορίες για τον πραγματικό χρόνο χρήσης, όταν αυτό είναι τεχνικώς εφικτό, οικονομικώς εύλογο και ανάλογο προς τη δυνητική εξοικονόμηση ενέργειας και σύμφωνα με τις εκάστοτε διαθέσιμες τεχνολογικές δυνατότητες στον τομέα της μέτρησης.
Οι συγκεκριμένοι φορείς, ωστόσο, υποχρεούνται να διαθέτουν σε ανταγωνιστική τιμή τέτοιους ατομικούς μετρητές στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) σε κάθε νέα σύνδεση τελικού καταναλωτή με τα αντίστοιχα δίκτυα, κατά την κατασκευή νέων κτιρίων ή τη ριζική ανακαίνιση υφιστάμενων κτιρίων, κατά την έννοια του άρθρου 5 του ν.3661/2008 και β) κατά την αντικατάσταση υφιστάμενου μετρητή, εκτός εάν αυτό δεν είναι τεχνικώς δυνατό ή δεν είναι οικονομικώς αποδοτικό σε σχέση με τις εκτιμώμενες δυνατότητες μακροπρόθεσμης εξοικονόμησης ενέργειας.
Τι θα μετρούν
Αυτοί οι μετρητές θα έχουν την δυνατότητα να μετρούν τις καταναλώσεις σε συγκεκριμένες ώρες στην διάρκεια της ημέρας και να πληροφορούν, βεβαίως, τους καταναλωτές με στοιχεία, να συγκρίνουν αντίστοιχες καταναλώσεις παλαιότερων ετών κλπ. ώστε να φτιάχνουν το προφίλ του κάθε καταναλωτή, προκειμένου αυτός να μπορεί να εξοικονομεί ενέργεια και αν διαχειρίζεται πιο ορθολογικά από ενεργειακής πλευράς την κατοικία του και τις συκευές του.
Οι δε κάτοχοι άδειας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, οι επιχειρήσεις φυσικού αερίου που ασκούν δραστηριότητα προμήθειας φυσικού αερίου καθώς και οι κάτοχοι άδειας διανομής θερμικής ενέργειας υποχρεούνται, εντός ενός έτους, να περιλαμβάνουν στους λογαριασμούς τους προς τελικούς καταναλωτές, τα ακόλουθα στοιχεία:
α) την πραγματική κατανάλωση ενέργειας και την αντίστοιχη πραγματική τιμή,
β) συγκριτικά στοιχεία της κατανάλωσης του πελάτη κατά τη χρονική περίοδο που αφορά ο λογαριασμός σε σχέση με την κατανάλωσή του κατά την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους,
γ) συγκριτικά στοιχεία κατανάλωσης του πελάτη σε σχέση με έναν τυπικό καταναλωτή της ίδιας κατηγορίας, εφόσον αυτό είναι δυνατό και
δ) στοιχεία επικοινωνίας οργανώσεων καταναλωτών, φορέων και οργανισμών καθώς και διευθύνσεις διαδικτυακών τόπων, μέσω των οποίων οι τελικοί καταναλωτές δύνανται να πληροφορούνται σχετικά με διαθέσιμα μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, τυπικά χαρακτηριστικά ενεργειακής κατανάλωσης ή/και αντικειμενικές τεχνικές προδιαγραφές για ενεργειακό εξοπλισμό.
Πόσο κοστίζουν
Πιλοτικά προγράμματα εγκατάστασης ψηφιακών μετρητών στους οικιακούς καταναλωτές έχουν εφαρμοστεί από την ΔΕΗ σε αρκετές περιοχές της χώρας, ενώ ακόμη πιο διαδεδομένη είναι η χρήση τους στην μέση τάση – εξ ου και η απόκτηση εμπορικών πελατών από ιδιωτικές εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.Το δε κόστος τοποθέτησής τους είναι, κατά προσέγγιση, στα 25 ευρώ στον εξωτερικό χώρο (“ρολόι”) και στα 90 ευρώ στον πίνακα μιας κατοικίας.
Τέλος στο ενεργοβόρο Δημόσιο
Στο σχέδιο νόμου ορίζεται ότι, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για σταδιακή υποχρεωτική εφαρμογή συστήματος ενεργειακής διαχείρισης σε όλους τους οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα, ώστε να επιτυγχάνεται συστηματική και συνεχής βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης. Οι αρχές, απαιτήσεις και κατευθυντήριες οδηγίες του συστήματος ενεργειακής διαχείρισης καθορίζονται βάσει αντίστοιχου Ευρωπαϊκού προτύπου.Με όμοια απόφαση λαμβάνονται μέτρα βελτίωσης και τίθενται οι ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τις προμήθειες του Δημοσίου και των φορέων του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, χρησιμοποιώντας, κατά περίπτωση, τη μεθοδολογία ελαχιστοποίησης του κόστους κύκλου ζωής των προμηθευομένων ειδών ή συναφείς μεθόδους, ώστε να διασφαλίζεται η οικονομική αποτελεσματικότητά του.
Οι ανωτέρω απαιτήσεις αφορούν τουλάχιστον:
i) στην αγορά νέου εξοπλισμού με αποδοτική κατανάλωση ενέργειας σε όλες τις καταστάσεις λειτουργίας, καθώς και στην κατάσταση αναμονής,
ii) στην αντικατάσταση ή αναβάθμιση υφιστάμενου εξοπλισμού, κατά τα οριζόμενα στο στοιχείο i).Με την απόφαση αυτή ρυθμίζονται επίσης οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την υποχρεωτική αντικατάσταση ή αναβάθμιση μη ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού σε λειτουργία και η προληπτική συντήρηση υφιστάμενου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Οι αντίστοιχες προμήθειες εξοπλισμού που δεν συμφωνούν με τις προδιαγραφές και τα πρότυπα που εξειδικεύονται με την ανωτέρω απόφαση, δεν θεωρούνται δημόσια δαπάνη, δεν εκκαθαρίζονται και δεν ενταλματοποιούνται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου.
Επίσης, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται, σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες διατάξεις του ν.3661/2008 και των εκτελεστικών αυτού κανονιστικών πράξεων, μέτρα μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων του δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα.
Ειδικότερα, ρυθμίζονται οι απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κατά την αγορά, εκμίσθωση ή ανέγερση κτιρίων ή τμημάτων τους, η υποχρεωτική χρήση φυσικού αερίου, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα δικτύου, η υποχρεωτική σταδιακή εγκατάσταση κεντρικών θερμικών ηλιακών συστημάτων ή άλλων τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η εγκατάσταση συστημάτων μετρήσεως της κατανάλωσης ενέργειας, καθώς και η χρήση ενεργειακά αποδοτικών συστημάτων φωτισμού.“
Πράσινα” οχήματα στο Δημόσιο
Επιπλέον, με υπουργική απόφαση ορίζονται επίσης: α) η διαδικασία για την υποχρεωτική ποσόστωση καθαρών οχημάτων, όπως ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου, βιοκαυσίμου, υδρογόνου στις δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς,β) η διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών μεσαίων και βαρέων οχημάτων δημοσίας χρήσης άνω των 3,5 τόνων και άνω δεκαετίας,γ) η ενεργειακή σήμανση των οχημάτων,δ) οι όροι και τα κριτήρια εφαρμογής εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την προώθηση των αρχών της οικονομικής οικολογικής και ασφαλούς οδήγησης προς τους οδηγούς στόλων οχημάτων στους οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα.
Οι ενεργειακές επιθεωρήσεις
Σε σχέση τέλος με τις ενεργειακές επιθεωρήσεις ορίζεται ότι αυτές διεξάγονται από πιστοποιημένους ή και διαπιστευμένους ενεργειακούς επιθεωρητές, ώστε να επιτυγχάνονται αποτελεσματικές και υψηλής ποιότητας ενεργειακές επιθεωρήσεις, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στην κοινή Υπουργική Απόφαση Δ6/Β/ΥΚ/11038/8-7-1999 (ΦΕΚ Β’ 1526). Ειδικότερα για τη διαδικασία των ενεργειακών επιθεωρήσεων στον κτιριακό τομέα εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 3661/2008.
Με διάταγμα που εκδίδεται κατόπιν πρότασης των Υπουργών Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται τα προσόντα των ενεργειακών επιθεωρητών, οι κανόνες και οι αρχές που διέπουν την εκτέλεση του έργου τους, η διαδικασία πιστοποίησης ή/και διαπίστευσής τους και χορήγησης αντίστοιχης άδειας, οι ιδιότητες που είναι ασυμβίβαστες με το έργο τους, τα ζητήματα που αφορούν στην εγγραφή τους σε αντίστοιχα μητρώα, η αμοιβή τους και ο τρόπος καθορισμού της, οι εις βάρος τους διοικητικές κυρώσεις, τα όργανα που επιβάλλουν αυτές, οι διοικητικές προσφυγές κατά των κυρώσεων, οι προθεσμίες άσκησής τους, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα ή αναγκαία λεπτομέρεια.
Με το ίδιο διάταγμα μπορεί να προβλέπεται η συγκρότηση επιτροπής, η οποία γνωμοδοτεί για τα ζητήματα που αφορούν στη χορήγηση ή αφαίρεση άδειας ενεργειακού επιθεωρητή και εισηγείται προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κάθε αναγκαία πράξη ή ρύθμιση σχετική με τους ενεργειακούς επιθεωρητές και το αντικείμενο των ενεργειακών επιθεωρήσεων.Με την έκδοση του διατάγματος της προηγούμενης παραγράφου, καταργείται η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.3661/2008, καθώς και οποιαδήποτε κανονιστική πράξη έχει εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση αυτής.
Τα τμήματα της αγοράς με υψηλό κόστος συναλλαγών, ιδίως αυτά που αφορούν τους μικρούς οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές και τους μικρομεσαίους καταναλωτές του βιομηχανικού τομέα, είναι δυνατόν να προσεγγίζονται και με άλλα μέτρα, όπως ερωτηματολόγια και ηλεκτρονικά προγράμματα, που διατίθενται μέσω του διαδικτύου ή αποστέλλονται ταχυδρομικά στον τελικό καταναλωτή.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr