Το νομοσχέδιο βρίσκεται στην τελική ευθεία και εμπεριέχει αρκετές αλλαγές σε σχέση με το κείμενο που είχε υποβληθεί προς δημόσια διαβούλευση πριν από περίπου ενάμισι μήνα, όπως είχε γράψει το «R» (25/3/2010). Ανάμεσα σε αυτές, είναι ότι στο εξής άδεια παραγωγής δεν θα χρειάζεται για φωτοβολταϊκά ισχύος μέχρι 1 ΜW, όταν σήμερα απαλλάσσονται από την υποχρέωση αυτή φωτοβολταϊκά μόνο ως 150 kW. Η αλλαγή αυτή αναμένεται ότι θα επιταχύνει τις διαδικασίες εγκατάστασης με ταχύ ρυθμό δεκάδων επενδύσεων σε φωτοβολταικά. Στις κυριότερες ρυθμίσεις του ν/σχεδίου προβλέπονται τα εξής :
- Για κάθε μορφής ΑΠΕ, στο εξής αν εντός 30 μηνών από τη χορήγηση της άδειας παραγωγής ο επενδυτής δεν έχει πάρει και την άδεια εγκατάστασης, η πρώτη θα επιστρέφεται στη ΡΑΕ. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση να οφείλεται η καθυστέρηση σε λόγους που δεν αφορούν τον κάτοχο της άδειας. Η ρύθμιση αποσκοπεί στο να περιορίσει το «παρεμπόριο αδειών» και να απελευθερώσει πολύτιμο δυναμικό ΑΠΕ που σήμερα παραμένει αναξιοποίητο.
- Καταργείται η προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση αξιολόγησης ώστε να μην αναγκάζονται οι επενδυτές να επισκέπτονται τρεις φορές την ίδια υπηρεσία. Στο εξής την άδεια παραγωγής θα την εκδίδει η ΡΑΕ, όχι το υπουργείο, γεγονός που μεταφράζεται σε κέρδος μηνών για τους επενδυτές. Μέγιστος χρόνος έκδοσης της άδειας αυτής είναι δύο μήνες.
- Σχετικά με την άδεια εγκατάστασης, στο εξής θα έχει ισχύ δύο χρόνων, αλλά αν στη διετία δεν έχει εκτελεσθεί το 50% του έργου, τότε δεν θα ανανεώνεται.
- Επιπλέον μία σειρά διαδικασιών θα γίνονται πλέον παράλληλα για να κερδηθεί χρόνος: έγκριση περιβαλλοντικών όρων, έγκριση επέμβασης και προσφορά σύνδεσης στο ΔΕΣΜΗΕ. Μάλιστα η τελευταία θα καθίσταται δεσμευτική και οριστική μόνο μετά την έγκριση περιβαλλοντικών όρων, που σημαίνει ότι ο ηλεκτρικός χώρος θα δεσμεύεται στο εξής μόνο από ώριμα έργα.
Τι ισχύει για ΣΗΑΘ - offshore
Για τους σταθμούς συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΑΘ), η άδεια θα χορηγείται από τη ΡΑΕ για χρονικό διάστημα μέχρι 25 χρόνια και μπορεί να ανανεώνεται για επιπλέον 25 χρόνια.
Σχετικά με την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών, το ΥΠΕΚΑ αποφάσισε να αναλάβει η πολιτεία την διεξαγωγή των ερευνών και στη συνέχεια τη δημοπράτηση των σχετικών αδειών. Αλλά κάποιες επιχειρήσεις του κλάδου έχουν καταθέσει τα προηγούμενα χρόνια αιτήσεις για τουλάχιστον 4 επενδυτικά σχέδια στη ΡΑΕ, και προειδοποιούν ότι το να προκηρύξει διαγωνισμούς το Δημόσιο, στην ουσία ακυρώνει τα σχέδιά τους. Φέρνουν δε σαν παράδειγμα την Βρετανία, όπου η αντίστοιχη διαδικασία χρειάστηκε εκ μέρους του Δημοσίου 7-8 χρόνια πριν να ξεκινήσουν τα πρώτα έργα. Σημειωτέον ότι τα υπάρχοντα σχέδια στα υπεράκτια αιολικά έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς αφορούν πολύ υψηλή εγκατεστημένη ισχύ, η οποία θα μπορούσε να συμβάλει καθοριστικά στην επίτευξη του εθνικού στόχου για τις ΑΠΕ ως το 2020.
Τέλος, μένει να δούμε αν έχει αλλάξει η ρύθμιση για τη συμμετοχή των φωτοβολταικών στο τελικό μείγμα των ΑΠΕ ως το 2020. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) είχε εκφράσει την αγανάκτησή του για το χαμηλό ποσοστό συμμετοχής που προβλέπει η κυβέρνηση για τα φωτοβολταϊκά. Ο ΣΕΦ ζητά συμμετοχή τους σε ποσοστό 12% στην ηλεκτροπαραγωγή, τη στιγμή που το ΥΠΕΚΑ προβλέπει αδειοδότηση σχεδίων, τα οποία θα αντιστοιχούν μόλις στο 2,3%, όπως τονίζει ο Σύνδεσμος.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr