«Σήμερα δεν δικαιολογείται καμία αύξηση τιμής πέραν της αύξησης του ΦΠΑ, δηλαδή από 2,5 έως 3 λεπτά το ευρώ», δήλωσε χθες η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Τ. Κατσέλη. Και διευκρίνισε ότι τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών μαζί με το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος έχουν ζητήσει από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) να γνωμοδοτήσει σχετικά με την ανάγκη επιβολής πλαφόν, με σκοπό- όπως είπε- «την πάταξη των αδικαιολόγητων αυξήσεων, όπου αυτές παρατηρούνται».
Πλέον, η μέση πανελλαδική τιμή της βενζίνης εκτιμάται ότι διαμορφώνεται στα 1,42- 1,43 ευρώ το λίτρο, μετά και την αύξηση κατά 2 λεπτά του ΦΠΑ (από 19% σε 21%), που συνέπεσε ωστόσο με την ανοδική πορεία των διεθνών τιμών, και κατ' επέκταση με τη μετακύλυση 2 επιπλέον λεπτών στις τιμές αντλίας, στο διάστημα από τη Παρασκευή μέχρι χθες. Τα συν 4 αυτά λεπτά, ανεβάζουν κι άλλο την Ελλάδα στην ευρωπαϊκή κατάταξη και από την 3η, "πλασάρεται" στη 2η θέση με την ακριβότερη βενζίνη ανάμεσα στους "27", πίσω μόνο από την Ολλανδία.
"Δεν μπορεί η ελληνική αγορά να είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη", δήλωσε χθες στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ ο γενικός γραμματέας του υπ. Οικονομικών, Δ. Γεωργακόπουλος, που και εκείνος μίλησε για το ενδεχόμενο επιβολής πλαφόν.
ΡΑΕ : Αποφασίζει την Πέμπτη
Για το θέμα του πλαφόν, η ολομέλεια της ΡΑΕ συνεδριάζει την Πέμπτη, και εφόσον η γνωμοδότηση της είναι θετική, σε αυτήν θα αναφέρεται η διάρκεια ισχύος του πλαφόν, σε ποια τιμή πρέπει να διαμορφωθεί, και το αν θα εφαρμοστεί σε μερικούς νομούς ή σε όλη τη χώρα. Βάσει του νόμου, πάντως δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο μήνες. Την απόφασή της πάντως η κυβέρνηση θα τη λάβει, ανεξαρτήτως του αν συμφωνεί ή όχι με τη γνωμοδότηση της Αρχής.
Νομοί - τιμή - διάρκεια
Δεν αποκλείεται το πλαφόν να διαμορφωθεί όπως συνέβη το 2008, δηλαδή με βάση τη μέση τιμή πώλησης της αμόλυβδης στην Αττική, προσαυξημένη κατά ορισμένα ευρωλεπτά για τα έξοδα μεταφοράς, αν αυτό αφορά σε νησιά και απομακρυσμένους νομούς. Αν λάβει κανείς υπόψιν του ότι η μέση τιμή της ΕΚΟ για τη Αττική είναι 1,41 ευρώ, και πως τα πρατήριά της είναι ένα ικανοποιητικό δείγμα, θα μπορούσε το πλαφόν να διαμορφωθεί σε αυτά τα επίπεδα, συν μερικά λεπτά για τα μεταφορικά.
Παραδοσιακά οι 11-12 "ύποπτοι" νομοί της χώρας - όπως προκύπτει και από τα χθεσινά στοιχεία στο Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων - είναι η Θεσπρωτία (έως 1,52 ευρώ), οι Κυκλάδες (1,62 ευρώ), το Ηράκλειο και η Ευρυτανία (ως 1,57), το Λασίθι (ως 1,56), η Κεφαλλονιά (ως 1,53), τα Χανιά (ως 1,55), η Λέσβος και το Ρέθυμνο (ως 1,55), τα Δωδεκάνησα και η Χίος (ως 1,54). Παρόμοιες τιμές με τις παραπάνω εμφανίζουν τελευταίως και νομοί που δεν είχαν "ύποπτο" παρελθόν, όπως: Πειραιώς (ως 1,65), η Λάρισα (ως 1,53), η Φθοιώτιδα, η Πιερία, η Πρέβεζα και η Αθήνα (ως 1,52) και η Βοιωτία (ως 1,50).
Στον εισαγγελέα πρατηριούχοι
Στο μεταξύ , όσοι από τους πρατηριούχους συνεχίζουν να μην αποστέλλουν τα στοιχεία με τις τιμές τους στο Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων (www.fuelprices.gr) θα παραπέμπονται στον εισαγγελέα, όπως έγραψε χθες το «R». Ήδη, σύμφωνα με την κα Κατσέλη, χθες παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα 4 πρατηριούχοι.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr