Οχτώ προγράμματα για την ενίσχυση της απασχόλησης
Σε συνέντευξη Τύπου χθες, ο διοικητής του ΟΑΕΔ, κ. Ηλίας Κικίλιας, παρουσίασε τις οχτώ κατευθύνσεις μέτρων ενεργητικής πολιτικής του ΟΑΕΔ, με σημαντικότερα τα προγράμματα επιδότησης των εισφορών για νέους ανέργους – που απευθύνεται κυρίως σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις - και τα προγράμματα κατάρτισης των εργαζομένων, με στόχο την αποφυγή απολύσεων.
1. Προγράμματα τετραετούς επιδότησης του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών μέχρι του ύψους του βασικού μισθού με κλιμακωτή μείωση της επιδότησης. Δηλαδή τον πρώτο χρόνο θα καλύπτεται το 100% των εισφορών, και το τέταρτο έτος η επιδότηση θα φτάσει το 25%. Το πρόγραμμα στοχεύει στους ανέργους νεανικής ηλικίας και τις μικρές επιχειρήσεις, ενώ αυτοί που ωφελούνται σε πρώτη φάση υπολογίζονται σε 60 χιλ., που σε βάθος τετραετίας θα φτάσουν τους 240 χιλ., τη στιγμή που ο προϋπολογισμός για τα 4 έτη είναι 750 εκατ. ευρώ.
2. Προγράμματα κατάρτισης εργαζομένων για την αποτροπή απολύσεων. Αυτό το μέτρο στοχεύει στην ενίσχυση της προσαρμοστικότητας των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα σημαντικά οικονομικά προβλήματα , όπως τεχνολογικού εκσυγχρονισμού. Με βάση την υποβολή τεκμηριωμένου επιχειρησιακού σχεδίου και με ταυτόχρονη δέσμευση αναστολής απολύσεων, η επιχείρηση ή ομάδες επιχειρήσεων, θα καταρτίζουν σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ προγράμματα ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Οι ωφελούμενοι της πρώτης φάσης εκτιμώνται σε 75.000 άτομα, ενώ ο προϋπολογισμός αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ.
3. Προγράμματα Κοινωνικής / Κοινωφελούς Εργασίας, με έμφαση στις ομάδες ανέργων με ιδιαίτερες δυσκολίες ένταξης στην αγορά εργασίας (μακροχρόνια άνεργοι, γυναίκες αρχηγοί μονογονεϊκών οικογενειών, ανειδίκευτοι και ημι-ειδικευμένοι άνεργοι μεγαλύτερης ηλικίας, κλπ.) καθώς και τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
4. Προγράμματα μετατροπής του επιδόματος ανεργίας σε επίδομα απασχόλησης, με έμφαση και ειδικά κίνητρα για τους ανέργους μεγαλύτερης ηλικίας, ιδιαίτερα όσους είναι πλησίον της συνταξιοδότησης.
5. Ειδικά κλαδικά προγράμματα μετατροπής του επιδόματος εποχικής ανεργίας σε επίδομα απασχόλησης, με έμφαση σε κίνητρα για την διεύρυνση της περιόδου λειτουργίας των επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα.
6. Ολοκληρωμένα Τοπικά Σχέδια Απασχόλησης για περιοχές σε κρίση, με έμφαση στις περιφέρειες με ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα ανεργίας, βασισμένα σε τοπικά δίκτυα υποστήριξης αποτελούμενα από φορείς των κοινωνικών εταίρων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, του τρίτου τομέα της οικονομίας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
7. Προγράμματα εναλλασσόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και στη συνέχεια επιδοτούμενης απασχόλησης για τους τομείς της πράσινης ανάπτυξης, με έμφαση στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους σχετικούς κλάδους οικονομικής δραστηριότητας (πχ. περιβάλλον, ΑΠΕ, διαχείριση απορριμμάτων, κλπ.).
8. Καινοτόμα προγράμματα για την ενίσχυση της αυτοαπασχόλησης, με έμφαση στους νέους και τις γυναίκες και στους τομείς της πράσινης και της καινοτόμου επιχειρηματικότητας.
Η κατάσταση του ΟΑΕΔ σε αριθμούς
‘Οπως ενημέρωσε χθες ο διοικητής του ΟΑΕΔ, την 1η Σεπτεμβρίου 2009 ο – ενιαίος πλέον – λογαριασμός του ΟΑΕΔ στην Τράπεζα της Ελλάδας διέθετε 406 εκατ, από τα οποία τα 305 εκατ. ήταν αποθεματικά του ΛΑΕΚ. Το τετράμηνο Σεπτέμβριος - Δεκέμβριος 2009 τα έσοδα του οργανισμού ήταν περίπου 900 εκατ., ενώ οι δαπάνες του ανήλθαν σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ. Η συνέπεια του γεγονότος αυτού ήταν να μειωθούν τα αποθεματικά κατά 300 εκατ. και να φτάσουν τα 115 εκατ. στις 31 /12 / 2009. Να σημειωθεί ότι μόνο τον Δεκέμβριο οι δαπάνες του οργανισμού ανήλθαν σε 520 εκατ. ευρώ.
Το ΙΚΑ αποδίδει στον ΟΑΕΔ σχεδόν το 68% των προϋπολογιζόμενων ποσών (1,7 δις ή 145 εκατ. το μήνα). Για το λόγο αυτό το χρέος του ΙΚΑ προς τον ΟΑΕΔ (εισφορές που έχουν παρακρατηθεί αλλά δεν έχουν αποδοθεί) εκτιμάται ότι έχει υπερβεί τα 6 δισ. ευρώ το 2009, ένα τεράστιο ποσό που αντιστοιχεί στο 2,5% του ΑΕΠ της χώρας. Να σημειωθεί ότι στα τέλη του 2003 το χρέος αυτό ήταν σχεδόν 2 δις., δηλαδή τριπλασιάστηκε μέσα στα τελευταία 6 χρόνια.
1+2 λόγοι για την κατάσταση του ΟΑΕΔ
Όπως σημείωνε χτες ο κ. Κικίλιας, ένας και δύο λόγοι φταίνε για την τραγική κατάσταση του Οργανισμού.
Ο ουσιαστικός λόγος είναι ότι υλοποιήθηκαν προγράμματα χωρίς την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι τα προγράμματα stage που κόστισαν στον ΟΑΕΔ περί τα 250 εκατ. ευρώ, το επίδομα της μητρότητας που στοιχίζει ετησίως 150 εκατ. ευρώ, αλλά και η ρύθμιση του 2008 για την Ολυμπιακή, όπου επίσης δεν προβλέπονται οι αναγκαίοι πόροι για την ειδική επιδότηση ανεργίας που εκτιμάται ότι θα απαιτήσει 80-100 εκατ. ευρώ εντός του 2010.
‘Ενας ακόμη λόγος είναι, σύμφωνα με τον διοικητή του ΟΑΕΔ, ότι δεν υπήρξε στο παρελθόν καμία πρόνοια και κανένας σχεδιασμός για το κύμα της αυξανόμενης ανεργίας στη σημερινή κρίση. Οι 250-60 χιλ. αυτή τη στιγμή επιδοτούμενοι άνεργοι κοστίζουν στον Οργανισμό περί τα 140-150 εκατ. ευρώ το μήνα. Ας σημειωθεί πως η αύξηση των επιδοτούμενων ανέργων αγγίζει το 20-30% σε μηνιαία βάση.
Επιπλέον, υπήρξε μεγάλη αμέλεια και καθυστέρηση για την διεκδίκηση πόρων ύψους 220 εκατ. ευρώ για προγράμματα του Γ’ ΚΠΣ που έχουν υλοποιηθεί και έχουν αποπληρωθεί από τα διαθέσιμα του ΟΑΕΔ, αλλά δεν έχουν εισρεύσει οι αντίστοιχοι πόροι . Στην ίδια ενότητα εντάσσεται και προγράμματα προυπολογισμού περίπου 450 εκατ. τα οποία υλοποιούνται, καταβάλλονται οι σχετικές δαπάνες αλλά δεν είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Μια από τις επιπτώσεις είναι ότι το ΕΣΠΑ του Υπ. Εργασίας παρουσιάζει μια απορρόφηση τα τρία τελευταία χρόνια που κυμαίνεται από 1-3 τοις χιλίοις, με άμεσο κίνδυνο να χαθούν περίπου 300 εκατ. από τους διαθέσιμους κοινοτικούς πόρους, λόγω των σχετικών κοινοτικών κανονισμών.
Φωτεινή Πούλη
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr