Σύμφωνα με έρευνα της STAT BANK, εγχώριες και διεθνείς κατασκευαστικές εταιρίες, επιχειρήσεις real estate, developers, μεγάλες αλυσίδες σουπερ-μάρκετ, τράπεζες, εταιρίες θεάματος συμμετέχουν στο κυνήγι του χαμένου θησαυρού, αναζητώντας τους πολύτιμους χώρους που θα επιτρέψουν το χτίσιμο των τεράστιων νέων «ναών της κατανάλωσης».Και αυτοί δεν βολεύονται σε λίγα τετραγωνικά: τα μεσαία εμπορικά και ψυχαγωγικά κέντρα ξεκινούν από 15 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα ενώ τα μεγαλύτερα αρχίζουν από τα 35 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα. Αυτά για αρχή διότι αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται το μεγαλύτερο εμπορικό και ψυχαγωγικό πάρκο της χώρας σε έκταση 318 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων γης στη Κάντζα της Παλήνης. Αρχιτέκτονες της κολοσσιαίας αυτής μηχανής συγκέντρωσης χρήματος είναι η REDS και η La Societe Generale Immobilliere Espagne (LSGIE) .
Οι σχεδιασμοί των πρωταγωνιστών των συγκεκριμένων επιχειρηματικών κινήσεων βασίζονται σε ένα στοιχείο: η Ελλάδα κατέχει την 20ή θέση - μεταξύ 25 χωρών - σε ότι αφορά τη λειτουργία των εμπορικών κέντρων. Κι αυτό διότι ενώ ο ευρωπαϊκόςμέσος όρος σε επιφάνειες εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους είναι 200, ο αντίστοιχος ελληνικός δείκτης είναι μόλις 55. Η τεράστια διαφορά που μας χωρίζει από την υπόλοιπη Ευρώπηυποδεικνύει τα τεράστια περιθώρια ανάπτυξης στην εν λόγω αγορά.
Η υλοποίηση των παραπάνω επενδυτικών σχεδίων και η συγκέντρωση δυνάμεων θα έχει σίγουρα επιπτώσεις στο επίπεδο των τιμών των προϊόντων. Το βέβαιο επίσης είναι ότι θα επηρεάσει και την κατανομή της εμπορικής δραστηριότητας.
Ενδεικτικά, είναι τα ακόλουθα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας και της Ένωσης Ιδιοκτητών Ελλάδος,:
πρώτον, οι 10 μεγαλύτερες εμπορικές αλυσίδες ελέγχουν το 85% του λιανικού εμπορίου τροφίμων, 15 μεγάλες επιχειρήσεις ελέγχουν το 40% στον τομέα της ένδυσης και υπόδησης, στα ηλεκτρονικά είδη, 6 επιχειρήσεις ελέγχουν το 78% των πωλήσεων, ενώ γενικά 4 όμιλοι ελέγχουν το 60% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων.
Δεύτερον,Έντονο φαίνεται το πρόβλημα ύπαρξης κενών καταστημάτων στην Αττική, με ιδιαίτερα οξύ το πρόβλημα στο κέντρο της Αθήνας (τα προσφερόμενα ακίνητα αποτελούν το 13,4%) και ιδιαίτερα σε εμπορικούς δρόμους. Οι αλλοδαποί επιχειρηματίες απορροφούν έως και 50% του αποθέματος σε συγκεκριμένες περιοχές, ενώ η αξιοποίηση εμπορικών ακινήτων από αλλοδαπούς φτάνει μέχρι και το 80% στο τρίγωνο Αθηνάς, Ερμού, Πειραιώς και στον τομέα Αθηνάς, Σοφοκλέους, Πειραιώς, Ευριπίδου.
Τρίτον, το ένα πέμπτο της κατανομής αποθέματος επαγγελματικών χώρων εντοπίζεται εντός των ορίων του δήμου της Αθήνας, ενώ μεγάλα ποσοστά εμφανίζουν και παραδοσιακά εμπορικά κέντρα, όπως οι δήμοι Αμαρουσίου, Κηφισιάς, Ν. Ιωνίας, Ν. Ψυχικού και Χαλανδρίου. Όλα αυτά θα επηρεαστούν περαιτέρω αφού η υπερ-συγκέντρωση δυνάμεων - μέσω των νέων μεγάλων εμπορικών κέντρων - θα επηρεάσει ακόμη περισσότερο τις μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις.
Τα σημαντικότερα σχέδια που ευρίσκονται σε εξέλιξη πανελλαδικά σύμφωνα με τη STAT BANK είναι:
* Μετά το Mall ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα που γίνονται αυτή τη περίοδο είναι το Golden Hall. Πρόκειται για το νέο εμπορικό κέντρο της Lamda Development στη Λ. Κηφισίας, συνολικής δομημένης επιφάνειας 40 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Αυτό θα διαθέτει 140 καταστήματα, υπόγειο πάρκινγκ 1.400 θέσεων, καθώς και γραφεία 4,5 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Ήδη έχουν υπογραφεί συμβόλαια εκμίσθωσης σχεδόν για το σύνολο του χώρου. Η επένδυση υπολογίζεται να ανέλθει σε 65 εκατ. ευρώ και αναμένεται να είναι έτοιμο ως το τέλος του έτους.
* Η εταιρεία Μπ. Βωβός Διεθνής Τεχνική έχει παράλληλα ξεκινήσει τις εργασίες για τη δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου 70 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων στον Βοτανικό. Συγκεκριμένα, στον Ελαιώνα, σε οικόπεδο επί των οδών Αγίας Αννης και Αγίου Πολυκάρπου άρχισε η κατασκευή μέρους των υπογείων του κτιρίου. Στην άδεια που εκδόθηκε από την Πολεοδομία Αθηνών προβλέπεται η κατασκευή32.160 τετραγωνικών μέτρων σε τρία επίπεδα επί συνόλου 81.000 τ.μ. υπογείων, ενώ προχωρού
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr