«Παίγνιο» είναι η κατάσταση εκείνη κατά την οποία δύο η περισσότεροι ορθολογικοί παίκτες με αντικρουόμενους στόχους επιλέγουν τρόπους ενέργειας δημιουργώντας συνθήκες αλληλεξάρτησης. Αυτοί που συμμετέχουν σε ένα παίγνιο περισσότερων προσώπων μπορούν να σχηματίσουν κατά τη διάρκεια του παιγνίου μία συμμαχία διαρκείας ή περιορισμένου χρόνου, οπότε μεταφερόμαστε πάλι στα παίγνια δύο προσώπων. Όλα τα παίγνια περιέχουν το χαρακτηριστικό του ανταγωνισμού μεταξύ των παικτών τους και το αποτελέσμά τους οδηγεί σε παίγνια μηδενικού αθροίσματος (Zero Sum Game) όπου η ζημία του ενός είναι το κέρδος του άλλου η σε παίγνια μη μηδενικού αθροίσματος όπου η λύση επέρχεται μέσω ισορροπίας (Nash Equilibrium). Στην παρούσα φάση, δεν μπορούμε να προεξοφλήσουμε ότι οι παίκτες λειτουργούν απόλυτα ορθολογικά και σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουν διασφαλιστεί οι κατάλληλες συμμαχίες από την πλευρά της Ελλάδας ώστε να έχουμε κάποια βεβαιότητα ότι η λύση θα επέλθει μέσω ισορροπίας (Nash Equilibrium).
Την ίδια στιγμή, αισιόδοξα είναι τα μηνύματα από την Ε.Ε , καθώς για πρώτη φορά από το 2007 όλα τα κράτη μέλη της Ένωσης θα έχουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης. Η Κομισιόν αναβάθμισε την ανάπτυξη για την Ευρωζώνη στο 1,3% από 1,1% και για το 2016 στο 1,9% από 1,7% επισημαίνοντας όμως τον κίνδυνο των γεωπολιτικών εντάσεων, την απόκλιση στη νομισματική πολιτική που ακολουθούν μεγάλες οικονομίες, αλλά και την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Παράλληλα, για τρίτο διαδοχικό μήνα και με τον ταχύτερο ετήσιο ρυθμό σε διάστημα οκτώ μηνών, κατά 0,3% αυξήθηκαν οι λιανικές πωλήσεις τον Δεκέμβριο, ενώ σε ετήσιο επίπεδο αυξήθηκαν κατά 2,8%. Ταυτόχρονα, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο βρέθηκε ο συνολικός δείκτης PMI τον Ιανουάριο, στις 52,6 μονάδες όπου μεταξύ των 4 μεγαλύτερων οικονομιών, η παραγωγή επεκτάθηκε σε Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία, αλλά η πτωτική πορεία της Γαλλίας συνεχίζεται επί ένατο μήνα. Αντίστοιχα, ο PMI υπηρεσιών ενισχύθηκε στο 52,7 από 51,6 το Δεκέμβριο.
Στις ΗΠΑ, το εμπορικό έλλειμμα εκτινάχθηκε σε υψηλό 2 ετών στα $ 46,6 δισ. τον Δεκέμβριο, κυρίως λόγω των μεταβολών στις αγορές πετρελαίου, αν και ρόλο είχε και η άνοδος του δολαρίου και η μείωση της Παγκόσμιας ζήτησης. Το έλλειμμα αυξήθηκε κατά 17,1% με τις εξαγωγές να μειώνονται κατά 0,8% και τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 2,2%.
Στην Κίνα, τα στοιχεία για το Εμπορικό ισοζύγιο κατέδειξαν περαιτέρω εξαγωγική αποδυνάμωση με τις εξαγωγές να υποχωρούν 3,3% τον Ιανουάριο σε ετήσια βάση, ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν 19,9%. Την ίδια στιγμή, το Πεκίνο ανακοίνωσε νέα μείωση στο λόγο υποχρεωτικών τραπεζικών αποθεμάτων κατά 0,5% στο 19,5% με στόχο την αύξηση της ρευστότητας στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η μείωση αυτή είναι το αντίστοιχο με μείωση επιτοκίων σε οποιαδήποτε ανεπτυγμένη οικονομία. Την ίδια στιγμή, η Κίνα με $ 128 δισ. ξεπέρασε τις ΗΠΑ με $ 86 δισ. και έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο σε άμεσες ξένες επενδύσεις, ύστερα από την εφαρμογή ελκυστικών πολιτικών προς αυτό το στόχο, επιβεβαιώνοντας την νέα πολιτική προς φιλελευθεροποίηση της αγοράς.
Την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 559 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 689 μονάδες με $ 6,743 την ημέρα, BPIστις 430 μονάδες στα $ 3,430 την ημέρα, BSIστις 530 μονάδες στα $ 5,541 την
ημέρα και BHSIστις 301 μονάδες, στα $ 4,533 την ημέρα.
Στην προηγούμενη μας ανασκόπηση είχαμε επισημάνει πως είναι θέμα ημερών ο δείκτης να βρεθεί κάτω από τις 600 μονάδες και όπερ και εγένετο. Το αν θα πέσει η αγορά κάτω από τις 500 μονάδες, μόνο αντικείμενο γραφείων στοιχημάτων μπορεί να αποτελέσει και δεν είμαστε διατεθειμένοι να εμπλακούμε σε αυτή τη λογική, αν και οφείλουμε να πούμε ότι και να συμβεί κάτι τέτοιο δεν θα διαφοροποιήσει ουσιαστικά την εικόνα της αγοράς η οποία βρίσκεται ήδη σε ιδιαίτερα αρνητικά επίπεδα. Από την άλλη οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ο BDI δεν είναι χρηματιστηριακός δείκτης και όσο γρήγορα διορθώνει πτωτικά, τόσο γρήγορα μπορεί να αρχίσει να παρουσιάζει άνοδο όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν και ιδιαίτερα το 2014 όπου είχε έντονη μεταβλητότητα. Έχοντας αναφέρει τα ανωτέρω, δεν υπονοούμε ότι αναμένουμε άμεσα έντονη ανοδική αντίδραση, αλλά από τις αρχές Μαρτίου ελπίζουμε να εισέλθουμε σε ανοδική πορεία του δείκτη συγκριτικά με τα σημερινά χαμηλά.
Γεγονός είναι πάντως ότι η πορεία της ναυλαγοράς έχει δημιουργήσει έντονους προβληματισμούς στην ευρύτερη ναυτιλιακή κοινότητα αλλά από την άλλη, όπως σε κάθε περίοδο κρίσης, έχει δημιουργήσει και ευκαιρίες ιδιαίτερα στον τομέα των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων, το οποίο επιβεβαιώνεται και από την έντονη δραστηριότητα που έλαβε χώρα το 2014 καθώς στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου άλλαξαν χέρια περίπου 75 εκ. τόνοι DWT , νούμερο το οποίο συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια θεωρείται πολύ υψηλό. Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο πως υπάρχουν και αρκετοί που είναι σε στάση αναμονής, περιμένοντας ότι οι τιμές θα μειωθούν περαιτέρω.
Επιβεβαίωση της ανωτέρω αγοραστικής διάθεσης είναι και η έντονη δραστηριοποίηση των Ελλήνων πλοιοκτητών στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς το 2014 οι Έλληνες αγόρασαν σχεδόν 350 πλοία από όλους τους κλάδους εκ των οποίων σχεδόν το 50% αφορούσαν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ενώ παράλληλα πούλησαν περίπου 150 πλοία όλων των τύπων εκ των οποίων τα 60 περίπου αφορούσαν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Πάντως αν αναλύσουμε την αγοραστική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του 2014, διαπιστώνουμε ότι οι πρώτοι 6 μήνες του έτους ήταν πιο δραστήριοι συγκριτικά με το 2ο εξάμηνο. Στην παρούσα φάση σε γενικές γραμμές, παρατηρείται μία μείωση του ενδιαφέροντος για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, η οποία όμως έχει αντικατασταθεί με την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.
Πολλές συζητήσεις κάνουν επίκληση στην κυκλικότητα του κλάδου, επισημαίνοντας ότι η κυκλικότητα (BusinessCycles) της ναυτιλίας έχει διάρκεια 7 χρόνων και δεδομένου ότι βρισκόμαστε 6 χρόνια και 5 μήνες από τον Αύγουστο του 2008 όπου ξέσπασε η κρίση, θεωρητικά σε λίγους μήνες θα πρέπει να μιλάμε για «έξοδο» από την κρίση. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι, αν και ενδεχομένως το επόμενο διάστημα και ιδιαίτερα μετά τις αργίες στην Ασία να δούμε βελτίωση της αγοράς, είναι νωρίς ακόμη να μπορούμε να μιλάμε με βεβαιότητα για ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς και μάλλον ο συγκεκριμένος κύκλος της ναυτιλίας να χαρακτηριστεί από μία χρονική επιμήκυνση πέρα των 7 ετών δεδομένης της Παγκόσμιας οικονομικής αστάθειας/μεταβλητότητας και την σωρευτική υπέρ-προσφορά πλοίων της τελευταίας 5αετίας.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα Panamax, το ‘MARITIMETABONEO’ 76.302 DWT (2004 – Imabari) με Cranes 4x30, αγοράστηκε από την Cyprus Maritime στα $ 10,75 περίπου, και το ‘THALIA’ 75.120 DWT (2001 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στην Shelton Navigation στα $ 9,7 εκ.
✏Στα Supramax και στα Handysize, το ‘CMBBIWA’ 53.505 DWT (2002 – Imabari) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 9,7 εκ. και το ‘BIRCH 4’ 25.369 DWT (2000 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 5,4 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα VLCCs, το ‘GCHAIKOU’ 298.522 DWT (2000 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στην New Shipping στα $ 31 εκ.
✏Στα Products, το ‘MIDNIGHTSUN’ 45.219 DWT (1997 – Minami Nippon) πουλήθηκε στα χαμηλά $ 8 εκ
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Η προηγούμενη εβδομάδα χαρακτηρίστηκε από έντονες πιέσεις στις προσφερόμενες τιμές σε όλες τις περιοχές και είναι γεγονός ότι από τότε που η αγορά άρχισε να κατακλύζεται από τις σε χαμηλές τιμές εισαγωγές σιδήρου από την Κίνα, δηλαδή από τον Οκτώβριο του 2014, οι προσφερόμενες τιμές έχουν βρεθεί σε πτωτική πορεία. Το αξιοπερίεργο δε είναι ότι παρά το γεγονός ότι η επιβολή δασμών έχει προαναγγελθεί, κανένα μέτρο δεν έχει τεθεί ακόμη σε ισχύ. Στην παρούσα φάση, παρά το γεγονός πως υπάρχουν πλοιοκτήτες που είναι διατεθειμένοι, λόγω της χαμηλής αγοράς των ναύλων, να πουλήσουν στις τρέχουσες χαμηλές τιμές, οι EndBuyers συνεχίζουν και παραμένουν άκρως επιφυλακτικοί στο να προσφέρουν ιδιαίτερα μετά και την τελευταία διόρθωση των τιμών. Πάντως αξίζει να αναφέρουμε πως από τις αρχές του χρόνου, δηλαδή λίγο περισσότερο από ένα μήνα, έχουν κλειστεί περισσότερα Capes, περίπου 15, από το σύνολο των Capes για όλο το 2014!
Στην Ινδία, η αγορά κυριολεκτικά έχει πάρει τον κατήφορο, και αρκετοί CashBuyers έχουν βρεθεί εκτεθειμένοι καθώς η αθέτηση των συμφωνιών από τους EndBuyers είναι προ ημερησίας διατάξεως, αυξάνοντας φυσικά τις ακυρώσεις και το φαινόμενο των επαναδιαπραγματεύσεων. Δεν αποτελεί παράδοξο που μεγάλος αριθμών CashBuyers απομακρύνεται από τους Ινδούς EndBuyers και προσπαθεί να κλείσει με το Πακιστάν ή το Μπαγκλαντές.
Στο Μπαγκλαντές, οι «πρωτοκλασάτοι» αγοραστές έχουν ήδη χτίσει αποθέματα, κυρίως με τις αγορές των Capes από τις αρχές του χρόνου, και οι εναπομείναντες ενεργοί EndBuyers, δεν θεωρούνται και τόσο φερέγγυοι και σε συνδυασμό με τις πολιτικές αναταραχές και απεργίες, το περιβάλλον γίνεται ακόμη πιο αβέβαιο.
Το Πακιστάν, και αυτό κυριαρχείται από αβεβαιότητα με τους αγοραστές να παρατηρούν την αγορά υπό το φόβο πρόσθετης πτώσης των τιμών ενώ η συνεχιζόμενη προσφορά πλοίων βοηθάει τους EndBuyers που είναι διατεθειμένοι να μπουν στο παιχνίδι να προσφέρουν σε χαμηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα.
H Κίνα, συνεχίζει την γνωστή της πολιτική των κρατικών επιδοτήσεων.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 800,533 DWT, εκ των οποίων το 91% (800,533 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 9% (82,606 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 360 - $ 390 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 350 - $ 380 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 370 - $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 200 - $ 220 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks | Price US$ mil. |
MARITIME TABONEO | 76,302 2004 Imabari | B&W | 4x30 | 03/2019 01/2017 | Cyprus Maritime | Japanese | region 10,75 |
THALIA | 75,120 2001 Hitachi Zosen | B&W | - | - - | Shelton Navigation | Nedar Maritime Agency (Off-market) | 9,7 |
CMB BIWA | 53,505 2002 Imabari | MAN-B&W | 4x30 | 09/2017 07/2015 | Greek | - | 9,7 |
BIRCH 4 | 25,369 2000 Imabari | B&W | 4x30 | 02/2015 02/2016 | - | - | 5,4 |
TANKERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks | Price US$ mil. |
GC HAIKOU | 298,522 2000 Hitachi Zosen | B&W | 15 | 01/2015 01/2015 | New Shipping | GC Tankers | 31 |
MIDNIGHT SUN | 45,219 1997 Minami Nippon | B&W | 18 | 03/2017 04/2015 | Far East | Japanese | low 8 |
Πηγή: G. Moundres & Co S. A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr