Σύμφωνα με την ειδική μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών και Ερευνών, που είχε καταρτιστεί πριν από την απόφαση για τον TAP, το όφελος για την ελληνική οικονομία για τα επόμενα 50 χρόνια από την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου TAP ανέρχεται στα 17 με 18 δισ. ευρώ , με τα 5 δισ. να τα «καρπώνεται» η οικονομία.
Όπως σημειώνεται στην έκθεση η επένδυση του ΤΑΡ θα δημιουργήσει 8.000 με 10.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής του και περίπου 4.300 θέσεις εργασίας κατά μέσον όρο στα επόμενα 50 χρόνια. Στο στάδιο λειτουργίας του αγωγού θα απασχοληθεί ένας αριθμός όχι πάνω από 500 άτομα, κυρίως προσωπικό ασφαλείας στους σταθμούς φύλαξης, εργαζόμενοι στους σταθμούς συμπίεσης και προσωπικό στον τομέα συντήρησης.
Το 60% θα αφορά τη Βόρεια Ελλάδα. Σε ετήσια βάση στη Βόρεια Ελλάδα ο TAP θα δημιουργεί τζίρο 180 εκατ. ευρώ κατά την κατασκευή και άνω των 210 εκατ. ευρώ κατά τη λειτουργία. Πιο ωφελημένοι θα είναι οι νομοί της Κεντρικής Μακεδονίας, λόγω κυρίως της πιο ανεπτυγμένης βιομηχανίας συγκριτικά με τις άλλες περιφέρειες. Ακολουθούν οι νομοί της Δυτικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, που θα ωφεληθούν κυρίως λόγω των τεχνικών έργων.
Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ, ο οικονομικός αντίκτυπος από την κατασκευή και τη λειτουργία του αγωγού θα απλωθεί σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού: από τα μηχανήματα και τον εξοπλισμό έως τις κατασκευές, τις μεταφορές, τις αρχιτεκτονικές και μηχανολογικές υπηρεσίες, τα καταλύματα, την εστίαση, τις νομικές και τις συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι η μελέτη του ΙΟΒΕ αναδεικνύει τη βαρύτητα των έμμεσων επιπτώσεων στην ελληνική οικονομία –και ειδικά στην τοπική– από την κατασκευή του ΤΑΡ.
Τι περιμένουν οι επιχειρήσεις και ο ιδιωτικός τομέας
Μάλιστα, το Ίδρυμα εκτιμά πως τα οφέλη θα είναι πολύ μεγαλύτερα (περίπου 1,5 δισ. ευρώ) εάν οι σωλήνες που θα χρησιμοποιηθούν για τον αγωγό παραχθούν από εγχώριες επιχειρήσεις και δεν εισαχθούν.
Είναι σαφές, ότι από το έργο θα επωφεληθεί η Σωληνουργεία Κορίνθου, δεδομένου ότι έχει μεγάλη εξειδίκευση στην κατασκευή των σωλήνων που απαιτούνται για τη δημιουργία αγωγών τύπου ΤΑΡ. Επίσης, ο κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να πάρει μια «ανάσα» στην Ελλάδα. Μετά πολλά χρόνια καθίζησης, δίνεται η ευκαιρία σε πολλές εταιρείες να συμμετάσχουν σε μεγάλο έργο. Στους κλάδους που θα μπορούσαν να αποκομίσουν κέρδη είναι κι εκείνος των μεταφορών.
Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρει η εφημερίδα «Καθημερινή» γύρω από τις περιοχές κατασκευής του αγωγού θα υπάρχουν σε πρώτη φάση 8.000 με 10.000 εργαζόμενοι και έπειτα πάνω από 4.000 εργαζόμενοι κατά μέσον όρο. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι θα δωθεί η δυνατότητα να αναπτυχθούν και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο, τα καταλύματα, τα τρόφιμα, τις υπηρεσίες υγείας κ.λπ. Σημαντική θα είναι η επίπτωση και στον κλάδο των μηχανημάτων και εξοπλισμού, με το ΙΟΒΕ να εκτιμά πως θα είναι αυτός με τη μεγαλύτερη αύξηση στην απασχόληση.
Σημαντικό κέρδος για τις τοπικές κοινωνίες
Το κέρδος για την τοπική οικονομία θα είναι πολύ μεγάλο, δεδομένου ότι το ΙΟΒΕ εκτιμά πως το 60% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (περίπου 11 δισ. ευρώ) από το έργο θα διοχετευτεί στη Β. Ελλάδα. Επιπροσθέτως, λίγο λιγότερο από τις μισές θέσεις εργασίας θα αφορούν στις 3 βορειότερες περιφέρειες της χώρας.
«Πάνω από 60% της δυνητικής επίπτωσης στην προστιθέμενη αξία, 70% στην παραγωγή και 80% στην απασχόληση εξαρτώνται από την ικανότητα των ελληνικών επιχειρήσεων να μετατρέψουν την εμπειρία τους με τον TAP σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», υποστηρίζει το ΙΟΒΕ. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι υπάρχουν ζητήματα τα οποία θα πρέπει να επιλυθούν για να μπορέσει η ελληνική οικονομία να αξιοποιήσει το σύνολο των δυνητικών ωφελειών από το έργο. Αυτά αφορούν στην εξωστρεφή επιχειρηματικότητα, δηλαδή οι ελληνικές επιχειρήσεις να είναι έτοιμες για συνέργειες με ξένες, στη νομοθεσία, που δεν θα στρεβλώνει τα κίνητρα για επενδύσεις, και στο κοινωνικοπολιτικό κλίμα.
Το ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι θα υπάρχουν μακροπρόθεσμα οφέλη, που θα προκύψουν από τη λειτουργία του αγωγού, καθώς θα ενισχύσει τις τοπικές οικονομίες και θα δημιουργήσει νέες ανάγκες και περιφερειακές εργασίες
- Οικονομικός αντίκτυπος TAP(αρχείο PDF) (623 Λήψεις)
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr