Αναλυτικότερα, η τράπεζα αναφέρει πως «η αξιολόγηση της εφαρμογής του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας έχει ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα. Υπενθυμίζουμε ότι θετική αξιολόγηση της εφαρμογής του προγράμματος από την τρόικα θα επιτρέψει την αποδέσμευση συνολικά €8,8 δισ. (2,8+6) μέχρι το τέλος Απριλίου 2013.
Η πρόοδος της αξιολόγησης μέχρι στιγμής δεν είναι σημαντική εξαιτίας των προβλημάτων που εμφανίζονται στην εφαρμογή του προγράμματος «κινητικότητας» των δημοσίων υπαλλήλων και της αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος (αναμόρφωση φοροεισπρακτικού μηχανισμού, αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των ακινήτων, αλλαγή κλίμακας ΦΠΑ στην εστίαση, κτλ) καθώς και στα κενά που εμφανίζει η δημοσιονομική απεικόνιση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ΕΟΠΥΥ.
Οι μέχρι τώρα επαφές ανάμεσα στην τρόικα και στους Υπουργούς δεν έχουν αποδώσει συγκεκριμένα αποτελέσματα. Δεν αναμένουμε κάποιες δυσάρεστες εκπλήξεις από την σημερινή συνάντηση του Πρωθυπουργού με την τρόικα. Αντίθετα, αναμένουμε ότι ο Πρωθυπουργός Α. Σαμαράς θα φθάσει στο Συμβούλιο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης την Πέμπτη 14 Μαρτίου έχοντας ολοκληρώσει θετικά τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα.
Θεωρούμε ότι η θετική αξιολόγηση από την τρόικα αποτελεί μονόδρομο για την κυβέρνηση και τη χώρα και αναγκαία προϋπόθεση για την βελτίωση της αξιοπιστίας της χώρας. Η προσπάθεια αναβολής λήψης ακόμη και δυσάρεστων (αλλά αναγκαίων) αποφάσεων δε θα βελτιώσει την κατάσταση αλλά θα απαιτήσει την λήψη επιπρόσθετων μέτρων στο μέλλον. Τα περιθώρια αποδόσεων των 10-ετών ελληνικών ομολόγων έναντι των αντίστοιχων γερμανικών τίτλων έχουν ανακόψει την πτωτική τους πορεία την τελευταία περίοδο.
Αν και μέρος αυτής της τάσης μπορεί να αποδοθεί στο αποτέλεσμα των Ιταλικών εκλογών και την αδυναμία συμφωνίας όσον αφορά την Κύπρο, η μη-ολοκλήρωση της αξιολόγησης από την τρόικα μέσα στις επόμενες ημέρες μπορεί να καταστήσει την Ελλάδα πάλι «ειδική περίπτωση» και να επαναφέρει στο προσκήνιο τις συζητήσεις για έξοδο από το ευρώ κτλ. Το αρνητικό παράδειγμα του 2012 δεν πρέπει να επαναληφθεί».
Η αύξηση των αποθεμάτων περιορίζει τα περιθώρια αισιοδοξίας
Η μείωση του ΑΕΠ κατά -5,7% το 4ο τρίμηνο του 2012 δεν αποτέλεσε έκπληξη αλλά η αύξηση των αποθεμάτων περιορίζει τα περιθώρια αισιοδοξίας για το 2013, υπογραμμίζει αναφορικά με την πορεία του ΑΕΠ.
Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώθηκαν κατά -10,3% του ΑΕΠ το 4ο τρίμηνο του 2012 αν και ο ρυθμός μείωσης των επενδύσεων επιβραδύνθηκε σημαντικά. Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου παραμένουν σε σημαντικά αρνητικό επίπεδο για 20 συνεχόμενα τρίμηνα. Η συγκεκριμένη εξέλιξη δείχνει το αρνητικό επιχειρηματικό κλίμα στην ελληνική οικονομία.
Οι Ακαθάριστες Επενδύσεις κεφαλαίου (ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου + αποθέματα) είναι αυξημένες κατά 4,9% σε ετήσια βάση εξαιτίας της αύξησης των αποθεμάτων των επιχειρήσεων. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να μεταφραστεί είτε ως θετικές προσδοκίες των επιχειρήσεων για βελτίωση της οικονομικής δραστηριότητας και αύξησης της ζήτησης των προϊόντων τους, είτε ως λανθασμένη επιλογή των επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου του 2012 που οδήγησε στην αύξηση των αποθεμάτων τους και που αναμένεται να οδηγήσει σε αντίστοιχη περικοπή κατά τη διάρκεια του 2013.
Αν και η μικρή βελτίωση των δεικτών εμπιστοσύνης τους τελευταίους μήνες αφήνει κάποια περιθώρια αισιοδοξίας και υποστηρίζει την πρώτη άποψη, υπάρχουν σημαντικά επιχειρήματα για την στήριξη και της δεύτερης άποψης.
Ο ρυθμός μεταβολής των Τελικών Πωλήσεων (ΑΕΠ χωρίς τα αποθέματα) ακολουθεί πτωτική πορεία τα τελευταία τρίμηνα επιβεβαιώνοντας την άποψη ότι τα αποθέματα οφείλονται σε χαμηλή ζήτηση (εσωτερική και εξωτερική) στο τέταρτο τρίμηνο και όχι σε προσδοκίες για βελτίωση της οικονομικής δραστηριότητας.
Με άλλα λόγια, το ΑΕΠ το 4ο τρίμηνο του 2012 αυξήθηκε σημαντικά εξαιτίας της αύξησης των αποθεμάτων. Η επακόλουθη μείωση των αποθεμάτων αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά το ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ στο επόμενο τρίμηνο.
Η Εurobank σημειώνει ότι η κυβέρνηση είναι αναγκαίο να ολοκληρώσει τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και συνεπώς να δημιουργήσει εκείνες τις προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν το 2013 να είναι η τελευταία χρονιά με αρνητικό πρόσημο στο ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ.
Σήμα κινδύνου για τα έσοδα
Η σημαντική υστέρηση στα έσοδα απαιτεί την αναδιάταξη του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Σύμφωνα με το ΜΠΔΣ 2013-16 έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης (κατά ESA95) του 2013 εκτιμάται στο -4,3% του ΑΕΠ ενώ το πρωτογενές έλλειμμα εκτιμάται στο 0,3% του ΑΕΠ. Όπως σημειώνει η Eurobank η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόσφατη έκθεσή της εκτιμά ότι ο ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ για το 2013 θα είναι -4,4% ενώ το πρωτογενές έλλειμμα εκτιμάται στο 0,0%.
"Θεωρούμε όποια πρόβλεψη σχετικά με την επίτευξη των στόχων του 2013 ως παρακινδυνευμένη με βάση μόνο τα διαθέσιμα στοιχεία της περιόδου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2013. Το κρίσιμο μέγεθος όμως για την επόμενη περίοδο είναι τα έσοδα του προϋπολογισμού. Αν η μείωση συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες τότε η επίτευξη των στόχων θα τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο.Οποιαδήποτε τεχνική μείωση του ελλείμματος από μήνα σε μήνα δε θα μπορέσει να αποκρύψει την υστέρηση των εσόδων.
Επίσης, η υστέρηση των εσόδων δεν μπορεί να καλυφθεί με την επιβολή νέων φορολογικών μέτρων αφού η φοροδοτική ικανότητα του πολίτη έχει πλέον εξαντληθεί. Αντίθετα μια τέτοια πρακτική θα μειώσει ακόμη περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα και συνεπώς και την οικονομική δραστηριότητα.
Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν την αναδιάταξη του φοροεισπρακτικού μηχανισμού αποτελούν έναν από τους βασικούς τομείς υστέρησης σε σχέση με τους στόχους του επικαιροποιημένου 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (Ιανουάριος 2013). Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα στρέψει το ενδιαφέρον της στην αύξηση των φορολογικών εσόδων μέσω της βελτίωσης του φοροεισπρακτικού και ελεγκτικού μηχανισμού", καταλήγει η Eurobank.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr