Μέχρι στιγμής υπάρχουν προτάσεις όπως:
α) ο δανεισμός της Ελλάδας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) και η επαναγορά του χρέους από τη δευτερογενή αγορά,
β) η αγορά από τον ESM των ελληνικών ομολόγων που έχει στην κατοχή της η ΕΚΤ και η απομείωση τους (κούρεμα) στη συνέχεια,
γ) η μείωση των επιτοκίων στα υπάρχοντα διμερή δάνεια μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ και
δ) η επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, δείχνουν ότι υπάρχει διάλογος για το θέμα στο παρασκήνιο.
Όπως αναφέρεται πρόσφατη μελέτη του Οικονομικού Ινστιτούτου Bruegel δείχνει πως μόνο με ένα συνδυασμό των παραπάνω μέτρων το ελληνικό χρέος μπορεί να οδηγηθεί στο επίπεδο του 127,0% του ΑΕΠ το 2020. Σύμφωνα με την συγκεκριμένη μελέτη για την επιστροφή του ελληνικού δημοσίου χρέους σε βιώσιμα επίπεδα (χρέος <120% του ΑΕΠ) απαιτείται η απομείωση (κούρεμα) των δανείων του επίσημου τομέα (διμερών δανείων).
Κάτι τέτοιο φυσικά συνεπάγεται σημαντικές απώλειες για τους δανειστές της Ελλάδας και θα συναντήσει σημαντικές δυσκολίες κατά την ψήφιση του στα κοινοβούλια των χωρών-μελών της Ευρωζώνης. Ας μην ξεχνάμε ότι οι εκλογές στην Γερμανία, το βασικό δανειστή μας, θα πραγματοποιηθούν τον Σεπτέμβρη του 2013. Οποιαδήποτε απόφαση σχετικά με την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους δε θα πρέπει να μειώνει τις πιθανότητες επανεκλογής της A. Merkel.
Οι αποφάσεις για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους και τη χρηματοδότηση της διετούς παράτασης της Ευρωζώνης αφορούν τους δανειστές μας (τις χώρες της Ευρωζώνης, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ), τονίζει η Eurobank. Οι καθυστερήσεις της ελληνικής κυβέρνησης χρησιμοποιήθηκαν μέχρι στιγμής ως πρόφαση για να μη ληφθούν οι συγκεκριμένες αποφάσεις.
Πλέον όμως ο χρόνος μετράει αντίστροφα.
Στην ίδια έκθεση αναφέρεται πως η τελική απόφαση για την εκταμίευση της δόσης των €31,3 δισ. (σύμφωνα και με τις δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα) αναμένεται να ληφθεί στο έκτακτο Eurogroup στις 20 Νοεμβρίου 2012.
Η κυβέρνηση έχει ήδη θέσει το θέμα της ταυτόχρονης εκταμίευσης των δόσεων του Σεπτεμβρίου (€5,1 δισ.) και του Δεκεμβρίου (€8,3 δισ.) και απομένει η απόφαση των δανειστών. Δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι δανειστές να επιμείνουν σε τμηματική καταβολή μέρους της δόσης (πέρα από τα €25 δισ. για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και των κεφαλαίων που απαιτούνται για την αποπληρωμή ομολόγων.
Η Eurobank εκτιμά πάντως ότι είναι αναγκαίο να αποφευχθεί η τμηματική καταβολή της δόσης αφού κάτι τέτοιο δε θα έλυνε το πρόβλημα ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας. Η καταβολή του συνολικού ποσού των €44,7 δισ. (31,3+5,1+8,3) θα αποτελούσε μια σημαντική οδό διαφυγής από το πρόβλημα ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι τι θα απαιτούσαν οι δανειστές σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Σίγουρα η πλήρης εφαρμογή του συνόλου των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα ήταν το ελάχιστο προαπαιτούμενο.
Η ελληνική κυβέρνηση σε αυτό το σημείο είναι αναγκαίο να αυξήσει την αποτελεσματικότητα της και να δείξει ότι είναι αποφασισμένη να ολοκληρώσει τα ανοικτά θέματα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα παρουσιάσει σύντομα ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενίσχυσης της ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας που να μην επικεντρώνεται μόνο στην πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου αλλά:
α) να ενεργοποιήσει τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ και τους σχετικούς επενδυτικούς νόμους,
β) να επιταχύνει την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων που έχουν διακοπεί λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης και
γ) να επιταχύνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Σημειώνουμε εδώ ότι στο προσχέδιο της 1ης Αξιολόγησης του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης αναφέρεται ότι η Ελλάδα έχει καθυστερήσει σημαντικά όσον αφορά το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων. Αποκλίσεις από τους στόχους του προγράμματος στο μέλλον θα πρέπει να εξαλειφθούν με τη λήψη νέων μέτρων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr