Αιτία, τόσο στη μία όσο και στην άλλη περίπτωση η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην οικονομία της, και ειδικότερα στις μεταφορές, στην ηλεκτροπαραγωγή και στις κατασκευές, μέσα στα επόμενα είκοσι χρόνια.
Τα παραπάνω αναφέρει σε μελέτη που διεξήγαγε η Πανευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργατικών Συνδικάτων (ETUC) για τις επιπτώσεις που θα φέρει στην απασχόληση η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό κατά 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030.
Οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν ότι αν και σε κάποιους σημαντικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας καταβάλλονται αξιόλογες προσπάθειες για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής (όπως π.χ. στη διύλιση πετρελαιοειδών προϊόντων), ωστόσο σε άλλους, όπως π.χ. στη χαλυβουργία, υπάρχει διάχυτη η πεποίθηση ανάμεσα στις βιομηχανίες, ότι δεν πρόκειται να αλλάξει και κάτι τόσο δραματικά. Έτσι, ελάχιστα μέτρα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λαμβάνονται.
Στην περίπτωση των διυλιστηρίων από τους 120.000 σημερινούς απασχολούμενους (ΕΕ- 25), εκτιμάται ότι μέχρι το 2030 οι 20.000 θα έχουν χάσει τη δουλειά τους. Όσον αφορά στη χαλυβουργία, από τις 350.000 θέσεις εργασίας σήμερα σε όλη την Ευρώπη, εκτιμάται ότι σε είκοσι χρόνια θα έχουν χαθεί οι 50.000.
Αιολικά Πάρκα, φωτοβολταικά, βιομάζα
Εκεί όπου αντίθετα εκτιμάται ότι θα δουλέψουν στο φουλ οι «γεννήτριες» της πράσινης απασχόλησης είναι, σύμφωνα με την έκθεση, στον τομέα των εναλλακτικών μορφών ηλεκτρισμού. Στον χώρο αυτό, θα υπάρξει σταδιακά τα επόμενα χρόνια μια σημαντική «εισροή» εργαζομένων από τους παραδοσιακούς τομείς της ηλεκτροπαραγωγής. Για παράδειγμα, μια μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κατά 16% μέχρι το 2030, χάρη στα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας που θα ληφθούν, θα έχει σαν αποτέλεσμα να χαθούν 160.000 θέσεις σε σύνολο 800.000 που απασχολούνται σήμερα στον ηλεκτρισμό. Πολλοί από αυτούς όμως, θα στραφούν σε εναλλακτικούς τομείς όπως οι τεχνολογίες των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στις οποίες η απασχόληση υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί τουλάχιστον κατά 50%. Στους 200.000 που είναι σήμερα οι εργαζόμενοι στον τομέα αυτό, εκτιμάται ότι μέχρι το 2030 θα έχουν προστεθεί άλλοι 100.000.
Οικοδομή
Όπως και στον ηλεκτρισμό, έτσι και στον κτιριακό τομέα, θα παρατηρηθεί σε σημαντικό βαθμό «εσωτερική μετανάστευση» εργαζόμενων. Αρκετοί από τους σημερινούς απασχολούμενους στην οικοδομή, θα δραστηριοποιηθούν μελλοντικά σε επαγγέλματα που σχετίζονται με τεχνικές εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια : «Πράσινοι» υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι και τεχνίτες, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, και επιθεωρητές ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, είναι μερικά μόνο από αυτά. Η έκθεση μιλάει μάλιστα για τη δημιουργία μέχρι και 90.000 τέτοιων νέων θέσεων στην Ευρώπη των 15, μαζί με άλλες 90.000 στα νέα κράτη- μέλη.
Τραμ, προαστιακός, μετρό, θα έχουν την τιμητική τους
Αλλά εκεί όπου θα γίνει πραγματική «έκρηξη» στην απασχόληση μέσα στα προσεχή 20 χρόνια, είναι στον τομέα των μεταφορών. Για να επιτευχθεί ο στόχος που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή ως το 2030 οι εκπομπές CO2 στις μεταφορές να έχουν διατηρηθεί στα επίπεδα του 1990, πρέπει να ληφθούν μια σειρά μέτρων περιορισμού της χρήσης των αυτοκινήτων (διόδια για είσοδο στο κέντρο της πόλης, υψηλά τέλη κυκλοφορίας για τα ρυπογόνα οχήματα, κ.ά). Τα μέτρα αυτά αναγκαστικά θα οδηγήσουν στο περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου, το οποίο και θα υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό το μέσο σταθερής τροχιάς, που εκτιμάται ότι θα γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη. Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων θα μπορούσε να φέρει μία αύξηση κατά 20% των θέσεων εργασίας στις μεταφορές ως το 2030 κυρίως στα μέσα μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς. Ποσοστό που μεταφράζεται σε 3 εκατομμύρια νέες θέσεις, αφού σήμερα στις μεταφορές απασχολούνται πανευρωπαϊκά περί τα 15 εκατομμύρια εργαζόμενοι.
Ο Ενεργειακός
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr