Αναλυτικά:
Α΄ Έργα Συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση
1) Το ΥΠΕΧΩΔΕ υλοποιεί δράσεις ύψους 11,8 δισ. ευρώ δημόσιας δαπάνης στα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση Έργα, που αντιστοιχούν στο 1/3 συνολικά του Γ΄ ΚΠΣ και χρηματοδοτούνται είτε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), είτε από το Ταμείο Συνοχής ΙΙ. Σε αυτές τις δράσεις περιλαμβάνονται και έργα που είναι ενταγμένα στα ΠΕΠ των Περιφερειών και στο Interreg, τα οποία τα κατασκευάζει μεν το ΥΠΕΧΩΔΕ, όμως δεν φαίνονται ως δαπάνες του Υπουργείου αλλά των Περιφερειών και του ΥΠΟΙΟ. Έτσι, βοηθάμε τις Περιφέρειες να αντιμετωπίσουν τον περιορισμό του ν+2 και να επιτύχουν την πλήρη απορρόφηση των κονδυλίων.
2) Στα παραπάνω 11,8 δισ. ευρώ δημόσιας δαπάνης, προστίθενται και άλλα 6,5 δισ. ευρώ ιδιωτικών πόρων για τα έξι μεγάλα έργα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων που υλοποιούνται από το ΥΠΕΧΩΔΕ με συμβάσεις παραχώρησης και συγχρηματοδοτούνται από το ΕΤΠΑ.
3) Στο σύνολο των προαναφερόμενων 11,8 δισ. ευρώ Δημόσιας Δαπάνης, περιλαμβάνονται:
Έργα με προϋπολογισμό ύψους 6,3 δισ. ευρώ του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Οδικοί ’ξονες, Λιμάνια και Αστική Ανάπτυξη» (ΕΠ-ΟΑΛΑΑ), το οποίο είναι το μεγαλύτερο σε οικονομικό αντικείμενο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Γ΄ ΚΠΣ και βρίσκεται μεταξύ των Προγραμμάτων που προηγούνται σε απορρόφηση των Κοινοτικών πόρων. Υπενθυμίζεται ότι λόγω της ικανότητας του ΥΠΕΧΩΔΕ για την υλοποίηση και διαχείριση έργων και της συνακόλουθης καλής πορείας και δυναμικής του Προγράμματος ο αρχικός προϋπολογισμός του αυξήθηκε κατά 422 εκατ. ευρώ.
Έργα ύψους 3,3 δισ. ευρώ από το ταμείο συνοχής για έργα μεταφορών και περιβάλλοντος.
Έργα ύψους 522 εκατ. ευρώ από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον».
Έργα ύψους 1,7 δισ. ευρώ ενταγμένα στα ΠΕΠ των Περιφερειών και στο Interreg.
Για τα παραπάνω προγράμματα, από τα διαθέσιμα στο Ο.Π.Σ. στοιχεία προόδου στις 31.12.2007, προκύπτουν τα εξής:
4) Αποτελέσματα του ΕΠ-ΟΑΛΑΑ
Η πραγματοποιηθείσα δημόσια δαπάνη μέχρι 31/12/2007 για συγχρηματοδοτούμενα έργα του ΕΠ- ΟΑΛΑΑ ανέρχεται σε 4,72 δισ. ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο από την πραγματοποιηθείσα δημόσια δαπάνη του αμέσως επόμενου σε μέγεθος επιχειρησιακού προγράμματος του Γ΄ ΚΠΣ.
Υπογραμμίζουμε ότι η καθαρή εισροή κοινοτικών πόρων στη χώρα μας από το ΕΠ-ΟΑΛΑΑ μέχρι σήμερα είναι 2,63 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε απορρόφηση ύψους 80,3% ως προς το αρχικό πρόγραμμα.
Ειδικότερα για το έτος 2007, επιτεύχθηκε ρεκόρ απορροφήσεων, διότι καταχωρήθηκαν στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (Ο.Π.Σ.) για τα έργα του ΕΠ-ΟΑΛΑΑ δαπάνες που αντιστοιχούν σε 1.047.817.676,66 ευρώ Δημόσιας Δαπάνης, ποσό σχεδόν διπλάσιο των απορροφήσεων του 2006 (610.640.527,00 ευρώ) και του 2005 (508.381.546,00 ευρώ) αλλά και των απορροφήσεων του έτους αιχμής των Ολυμπιακών Αγώνων, του 2003 (589.376.000,00 ευρώ).
Συνακόλουθα, επιτεύχθηκε η κάλυψη και του κανόνα ν+2 για το έτος 2007. Δεδομένου ότι το ΕΠ-ΟΑΛΑΑ τεκμηριώνει πλήρως αίτημα εξαίρεσης από τον κανόνα ν+2, ύψους 535 εκατ. διότι πολλά μεγάλα έργα του καθυστερούν, όχι από υπαιτιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ, (δικαστήρια, Ευρ. Επιτροπή κ.λπ.) υπάρχει επί της ουσίας υπερκάλυψη του κανόνα ν+2 για το 2007, ύψους 528 εκατ. .
Ρεκόρ επιτεύχθηκε και σε ό,τι αφορά το ύψος των νομικών δεσμεύσεων (υπογεγραμμένων συμβάσεων) του Προγράμματος μέχρι 31/12/2007: Με τη συμβασιοποίηση και κύρωση από τη Βουλή των έξι μεγάλων έργων αυτοκινητοδρόμων με Συμβάσεις Παραχώρησης και πολλών άλλων μεγάλων οδικών αξόνων, λιμένων, αεροδρομίων και έργων Μετρό, οι νομικές δεσμεύσεις ανήλθαν σε 98% επί της τελικής Δημόσιας Δαπάνης των 6.3 δισ. του ΕΠ-ΟΑΛΑΑ και σε 105,3% επί της αρχικής Δημόσιας Δαπάνης.
5) Αποτελέσματα Επιχειρησιακού Προγράμματος-Περιβάλλον
Για το ΕΠΠΕΡ, από τα διαθέσιμα στο ΟΠΣ στοιχεία προόδου στις 31.12.07 προκύπτουν τα εξής:
Η ουσιαστική απορρόφηση μέχρι 31/12/07 ανέρχεται σε 360.009.186 ευρώ, δηλαδή φτάνει στο 69% της συνολικής Δημόσιας Δαπάνης του ΕΠΠΕΡ. Εξ αυτών, πιστοποιήθηκαν δαπάνες 28,7
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr