ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΕΕ: Εξετάζει την ένταξη μικρών πλοίων στο σύστημα MRV

10:11 - 24 Μαρ 2025 | Ναυτιλία
ΕΕ: Εξετάζει την ένταξη μικρών πλοίων στο σύστημα MRV
Την δυνητική ένταξη των μικρών πλοίων, ολικής χωρητικότητας μεταξύ 400 και 5000 κόρων, στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού της ΕΕ για την Παρακολούθηση, Αναφορά και Επαλήθευση (MRV) των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) στη ναυτιλία, μελετά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με έκθεση της Ε.Ε. περισσότερα από 5.300 μικρότερα πλοία, τα οποία εκπέμπουν περίπου 11 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως, δεν καλύπτονται επί του παρόντος από την υφιστάμενη νομοθεσία.

Η ένταξη αυτών των πλοίων θα μπορούσε να αυξήσει τις εκπομπές που καλύπτονται από τη νομοθεσία κατά περίπου 9%, ενώ ο αριθμός των ρυθμιζόμενων πλοίων θα αυξανόταν κατά περίπου 42%, ανέφερε η Επιτροπή.

Στο πλαίσιο της δέσμευσης της Επιτροπής να αποφευχθεί η δυσανάλογη διοικητική επιβάρυνση, η ανάλυση εξέτασε το διοικητικό κόστος των διαδικασιών MRV.

Το επαναλαμβανόμενο ετήσιο διοικητικό κόστος που σχετίζεται με το MRV για τα μικρότερα πλοία προβλέπεται να είναι παρόμοιο, αν όχι ελαφρώς υψηλότερο, σε σχέση με τα μεγαλύτερα πλοία.

Κατά συνέπεια, η ισορροπία μεταξύ διοικητικού κόστους και πρόσθετων παρακολουθούμενων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου είναι λιγότερο ευνοϊκή για τα μικρότερα πλοία.

Η έκθεση σημειώνει ότι η καθαρή παρούσα αξία των πρόσθετων διοικητικών δαπανών για τις εταιρείες και τις αρμόδιες αρχές είναι υψηλότερη από τη χρηματική αξία των εξοικονομήσεων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που αποδίδονται αποκλειστικά στον κανονισμό MRV στη ναυτιλία.

Ωστόσο, η ανάλυση υποδηλώνει ότι αυτά τα ευρήματα θα μπορούσαν να αλλάξουν αν ληφθούν υπόψη οι εξοικονομήσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την πιθανή ενσωμάτωση των μικρότερων πλοίων σε άλλες πολιτικές μετριασμού των εκπομπών, όπως το ΣΕΔΕ της ΕΕ και το FuelEU. Επιπλέον, η αξιολόγηση αυτών των πιθανών πρόσθετων οφελών θα εξεταστεί στο πλαίσιο της αναθεώρησης της Οδηγίας ΣΕΔΕ της ΕΕ το 2026.

Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με:

  • Τις κατηγορίες πλοίων με τις υψηλότερες εκπομπές αντιπροσωπεύουν αύξηση 4,2% (δηλαδή 5,61 εκατ. τόνοι CO2) σε σύγκριση με το αναθεωρημένο πεδίο εφαρμογής του MRV (δηλαδή, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών από γενικά φορτηγά πλοία και υπεράκτια πλοία μεταξύ 400 και 4.999 GT που θα προστεθούν από το 2025.
  • Τη συμπερίληψη όλων των κατηγοριών πλοίων, εκτός από εκείνες που εξαιρούνται από το MRV, θα οδηγούσε σε οριακά υψηλότερη κάλυψη εκπομπών σε σύγκριση με το σενάριο 1, με αύξηση 4,6% (δηλαδή 6,19 εκατ. τόνοι CO2) σε σύγκριση με το αναθεωρημένο πεδίο εφαρμογής του MRV.
  • Την επιλογή διεύρυνσης και σε άλλες κατηγορίες, η συμπερίληψη όλων των κατηγοριών πλοίων (συμπεριλαμβανομένων των κατηγοριών που επί του παρόντος εξαιρούνται από το MRV) θα οδηγούσε σε σημαντικότερη διεύρυνση της κάλυψης εκπομπών με αύξηση 8,4% (δηλαδή 11,32 εκατ. τόνοι CO2).

Αν και ο κανονισμός MRV για τη ναυτιλία δεν επιβάλλει άμεσα όρια εκπομπών ή πρακτικές μείωσης εκπομπών, η εκθεση της ΕΕ εκτιμά ότι η επέκταση του πεδίου εφαρμογής του MRV αναμένεται να οδηγήσει σε άμεσες μειώσεις ενέργειας και εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου λόγω της δυνατότητας των δεδομένων MRV να ξεπεράσουν ορισμένα από τα υπάρχοντα εμπόδια της αγοράς, διευκολύνοντας την υιοθέτηση τεχνικών και επιχειρησιακών βελτιώσεων ενεργειακής απόδοσης.

Copyright © 1999-2025 Premium S.A. All rights reserved.