Ειδικότερα η Κομισιόν προτείνει ως μέσο επιτρεπτό όριο ρύπων τα 130 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά χιλιόμετρο για τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη από το 2012, έναντι των 160 γραμμαρίων ανά χμ. που ισχύει σήμερα. Ο περιορισμός αυτός μεταφράζεται σε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 5 λίτρα βενζίνης (ή 4,5 λίτρων diesel) ανά 100 χμ.
Για κάθε επιπλέον γραμμάριο εκπομπής CO2 (πέραν του ορίου) προτείνεται να επιβληθεί στην κατασκευάστρια εταιρεία πρόστιμο 20 ευρώ το 2012, το οποίο θα αυξηθεί στα 35 ευρώ το 2013, στα 60 ευρώ το 2014 και στα 95 ευρώ το 2015. Το όριο ρύπων αφορά το σύνολο της κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας και όχι κάθε μοντέλο ξεχωριστά και οι εταιρείες θα μπορούν να «μοιράζονται» το δικαίωμα στη ρύπανση.
Στην πρόταση της Ε.Ε. διαφωνεί κάθετα η Γερμανία, καθώς θεωρεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της θα επιβαρυνθούν δυσανάλογα από το μέτρο. Η Ένωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA), στην οποία είναι μέλη μεταξύ άλλων οι Porsche, DaimlerChrysler, BMW, Fiat και Renault υποστηρίζει ότι το κόστος είναι δυσανάλογο με τα περιβαλλοντικά οφέλη και ίσως οδηγήσει σε μείωση των θέσεων εργασίας.
Έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις, μεταξύ του επιτρόπου Περιβάλλοντος, Σταύρου Δήμα, ο οποίος ζητά αυστηρότερα μέτρα, και του Γερμανού επιτρόπου Βιομηχανίας, Γκίντερ Φερχόιγκεν, ο οποίος συμφωνεί, σε γενικές γραμμές, με τις επιφυλάξεις της ΑCEA, η Επιτροπή αποφάσισε να ορίσει ένα μέσο επιτρεπτό όριο ρύπων.
Από την πλευρά τους οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έκριναν ανεπαρκείς τους στόχους που πρότεινε η Επιτροπή. «Οι Ευρωπαίοι ιθύνοντες από τη μία θέτουν αισιόδοξους στόχους για τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, έως το 2020, και από την άλλη προτείνουν μια ανίσχυρη νομοθεσία στον τομέα των οδικών μεταφορών», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Greenpeace.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα ΙΧ αυτοκίνητα ευθύνονται για το 12% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ΕΕ. Επίσης, παρότι οι συνολικές εκπομπές καυσαερίων μειώθηκαν στην ΕΕ κατά 5% από το 1990 ως το 2004, το ίδιο διάστημα οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις οδικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά 26%.
Η πρόταση για «καθαρότερα αυτοκίνητα» και το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, θα εξετασθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και από τα κράτη μέλη της ΕΕ, μέσα στο 2008.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr