Και τούτο διότι, όπως διευκρινίζουν, πλησιάζει η ώρα για ν’ αποφασίσει η Ολομέλεια του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου, πάνω στην προσφυγή της Molla Sali κατά Ελλάδος, για το αν οι κληρονομικές διαφορές μεταξύ των μουσουλμάνων της Θράκης, θα πρέπει να επιλύονται με βάση τον Ισλαμικό ή τον ελληνικό νόμο.
Οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν ότι, από τον περασμένο Ιούνιο είχε επισημανθεί πως, «μία φαινομενικά «αθώα» διαφορά για περιουσιακά θέματα, μεταξύ των μελών μιας οικογένειας ελλήνων μουσουλμάνων της Θράκης, που έφθασε μέχρι τα ανώτατα επίπεδα της ελληνικής δικαιοσύνης, θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μείζον πολιτικό πρόβλημα, στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και μάλιστα με την «σφραγίδα» του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.»
Πράγματι, στις 8 Ιουνίου 2017, η εκδίκαση της προσφυγής της Molla Sali κατά Ελλάδος, αποφασίσθηκε να εκδικασθεί από την Ολομέλεια του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο και όχι από κάποιο εκ των τμημάτων του, πράγμα που κατέδειξε και την σοβαρότητα αξιολόγησης αυτής της προσφυγής από την πλευρά του Δικαστηρίου.
Το στόρυ
Η προσφεύγουσα, Chatitze Molla Sali, είναι ελληνίδα υπήκοος που γεννήθηκε το 1950 και ζει στην Κομοτηνή και μετά το θάνατο του συζύγου της κληρονόμησε ολόκληρη την περιουσία του, με βάση μία διαθήκη που συνέταξε εν πλήρει διαύγεια προτού «φύγει» ο μακαρίτης.
Οι δύο αδελφές του, όμως, με το επιχείρημα ότι ο αποθανών ανήκε στην Μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, προσέφυγαν στα ελληνικά δικαστήρια, ισχυριζόμενες ότι, τα της κληρονομιάς υπάγονταν στην δικαιοδοσία του Μουφτή και έπρεπε να ρυθμισθούν με βάση τον Ισλαμικό Νόμο και όχι με βάση τις διατάξεις του ελληνικού αστικού κώδικα.
Προς ενίσχυση των ισχυρισμών τους, μάλιστα, επικαλέσθηκαν τις Συνθήκες των Σεβρών και της Λωζάννης, με βάση τις οποίες, όπως υποστήριξαν ενώπιον των ελληνικών δικαστηρίων, στους έλληνες πολίτες που είναι μουσουλμάνοι θα πρέπει να εφαρμόζεται ο ισλαμικός νόμος.!
Οι ισχυρισμοί τους απορρίφθηκαν από τα ελληνικά δικαστήρια και στο Εφετείο αλλά το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας ακύρωσε αυτές τις αποφάσεις και συνέστησε να επανεξετασθεί η υπόθεση από εφέτη, με το σκεπτικό ότι τα ζητήματα κληρονομιάς, εντός της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, θα πρέπει να ρυθμίζονται από τον ισλαμικό θρησκευτικό νόμο και όχι από την ελληνική νομοθεσία.
Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξε και το Ανώτατο Εφετείο, αποφασίζοντας ότι ο νόμος που έπρεπε να εφαρμοσθεί για την κληρονομιά του αποθανόντος συζύγου της Sali, ήταν ο ισλαμικός θρησκευτικός νόμος και όχι η σχετική ελληνική νομοθεσία.
Η Sali, αναζητώντας δικαίωση, προσέφυγε στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου στις 5 Μαρτίου 2014 και το περιεχόμενο της προσφυγής της, κοινοποιήθηκε στην ελληνική κυβέρνηση στις 23 Αυγούστου 2016 με ερωτήσεις του Δικαστηρίου, που άγνωστο παραμένει αν και πως απαντήθηκαν.
Στην προσφυγή της η θιγείσα κληρονόμος υποστηρίζει πως στην περίπτωση της, υπήρξε παραβίαση του άρθρου 14 της Σύμβασης Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για απαγόρευση των διακρίσεων, παραβίαση του δικαιώματος σε ακρόαση και του σχετικού άρθρου της Σύμβασης για την προστασία της ιδιοκτησίας.
«Εφαρμόζοντας, στην περίπτωση μου, το ισλαμικό θρησκευτικό δίκαιο και όχι την ελληνική νομοθεσία του Αστικού Κώδικα, οι ελληνικές δικαστικές αρχές μου στερούν τα ¾ της κληρονομιάς που μου άφησε ο σύζυγος μου», υποστηρίζει στην προσφυγή της.
Το Τμήμα του ΕΔΑΔ που είχε αναλάβει την εκδίκαση της προσφυγής ανακοίνωσε, τότε, ότι παραπέμπει την υπόθεση να εκδικασθεί από την Ολομέλεια του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, σε μεταγενέστερο χρόνο.
Κι’ αυτός ο χρόνος φαίνεται ότι εξαντλήθηκε και οσονούπω αναμένεται η απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για να γίνει γνωστό αν, στην Ελλάδα του 2017, οι κληρονομικές διαφορές μεταξύ των μουσουλμάνων της Θράκης, θα πρέπει να επιλύονται με βάση τον Ισλαμικό ή τον ελληνικό νόμο.
Νίκος Ρούσσης-Στρασβούργο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr