Για το μεσημέρι είναι προγραμματισμένη η πρώτη συνάντηση των επικεφαλής του κουαρτέτου με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο και στη διάρκειά της αναμένεται να οριστεί, ως είθισται, το χρονοδιάγραμμα των επαφών και η σειρά συζήτησης των θεμάτων.
Οι κ.κ. Ντέκλαν Κοστέλο (ΕΕ), Ράσμους Ρέφερ (ΕΚΤ) και Ντέλια Βελκουλέσκου (ΔΝΤ) καθώς και ο εκπρόσωπος του ESM Νικόλα Τζιαμαρόλι θα βρεθούν τετ α τετ με την Ελληνική διαπραγματευτική ομάδα την Τετάρτη το μεσημέρι, πιθανόν στις 14.00, ενώ την Πέμπτη το μεσημέρι αναμένεται το πρώτο κρίσιμο ραντεβού για το Ασφαλιστικό με τον υπουργό Εργασίας Γιώργο Κατρούγκαλο.
Να βολιδοσκοπήσουν την Ντέλια Βελκουλέσκου για το πόσα νέα μέτρα θα ζητήσει το ΔΝΤ από τη χώρα μας για να μπει στο νέο δανειακό πρόγραμμα ως το 2018, αναμένουν πλέον στην κυβέρνηση.
Στην πρώτη αναγνωριστική συνάντηση, θα καταρτιστεί το πλάνο των συναντήσεων μέχρι την άλλη εβδομάδα. Αν τότε όλα κλείσουν ομαλά, αυτομάτως ξεκινά η συζήτηση για τους όρους υπό τους οποίους θα μπει το ΔΝΤ στο νέο πρόγραμμα. Εκεί θα φανεί και κατά πόσο γενναία θα είναι η ελάφρυνση του ελληνικού χρέους από τους Ευρωπαίους δανειστές.
Στόχος όλων όμως τώρα είναι να κλείσουν άμεσα οι διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς. Και όπως είπε χθες ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Βάλντις Ντομπρόφσκις, το πόσο γρήγορα θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις εξαρτάται πρωτίστως από την ελληνική πλευρά.
Στα γενικότερα θέματα που τίθενται είναι το δημοσιονομικό κενό, όπου υπάρχει μια καταγεγραμμένη διαφορετική αντίληψη μεταξύ Ελλάδας – ΔΝΤ αναφορικά με το πόσα μέτρα απαιτούνται για να κλείσει το κενό τη διετία 2017-18 και να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Η ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να επιμείνει στα καλύτερα των προσδοκώμενων δημοσιονομικά αποτελέσματα του 2015 (πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ έναντι στόχου για έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ) ενώ θα παρουσιάσει και τα στοιχεία που δείχνουν καλύτερη πορεία των εσόδων το πρώτο δίμηνο του νέου έτους.
Κάτω από τα βασικά κεφάλαια, δημοσιονομικό κενό, ασφαλιστικό, φορολογικό, «κόκκινα» δάνεια, ταμείο αποκρατικοποιήσεων, κρύβονται σειρά υποενοτήτων που όμως επηρεάζουν άμεσα τη ζωή εκατομμυρίων φορολογουμένων.
Τα εννέα ζητήματα που «καίνε» την κυβέρνηση και τον Έλληνα φορολογούμενο είναι τα ακόλουθα:
- ΕΝΦΙΑ: Οι θεσμοί έχουν ζητήσει από την ελληνική πλευρά να ετοιμάσει «στρατηγικό πλάνο» για τον ΕΝΦΙΑ το οποίο θα προβλέπει αυτόματες αναπροσαρμογές στους φορολογικούς συντελεστές, ώστε να εξασφαλίζεται η επίτευξη του βασικού δημοσιονομικού στόχου των 2,65 δισ. ευρώ.
- Φόρος εισοδήματος: Τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών έχουν ενημερωθεί από τις αρχές Φεβρουαρίου για την πρόθεση της κυβέρνησης να επιβάλει πρόσθετα βάρη στους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Ωστόσο, έχουν εκφράσει αντιρρήσεις για το γεγονός ότι προστατεύονται οι έχοντες εισοδήματα κάτω των 30.000 ευρώ, που αντιστοιχούν όμως σε πάνω από το 95% του συνόλου.
- Ενοποιήσεις ασφαλιστικών ταμείων: Σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων συζητήθηκε το ενδεχόμενο εν τέλει τα ταμεία να είναι τρία (μισθωτών, αυτοαπασχολούμενων - επιστημόνων που είναι το σημερινό ΕΤΑΑ και ο ΟΓΑ μόνος του), αλλά αυτό το σενάριο διαψεύδεται από τον υπουργό Εργασίας Γ. Κατρούγκαλο. Όλα δείχνουν όμως ότι για την ολοκλήρωση των ενοποιήσεων θα ζητηθεί από την ελληνική πλευρά μεγαλύτερη περίοδος εφαρμογής από το ένα έτος. Ως ανεξάρτητο φορέα θέλει να διατηρήσει η ελληνική πλευρά όμως και το ΝΑΤ.
- Επαναϋπολογισμός συντάξεων: Το μεγάλο «αγκάθι» ίσως της διαπραγμάτευσης, καθώς από τον εκ νέου υπολογισμό των σημερινών συντάξεων θα προκύψει η λεγόμενη «προσωπική διαφορά». Για τον υπολογισμό έχει εμπλακεί και η Εθνική Αναλογιστική Αρχή. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι στο ΙΚΑ δεν θα υπάρχουν μεγάλες διαφορές. Αντίθετα, έχει εκτιμηθεί ότι οι συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων θα έχουν πολλές αρνητικές προσωπικές διαφορές. Συνολικά για όλα τα ταμεία υπολογίζεται ότι οι προσωπικές διαφορές θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ.
- «Κόκκινα» δάνεια: Η διαπραγμάτευση εμπεριέχει τέσσερις διαφορετικές ενότητες: τις τροποποιήσεις του νόμου Δένδια για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, τη μεταβίβαση των «κόκκινων» δανείων σε μη τραπεζικούς οργανισμούς, τη θέσπιση συντονιστικού μηχανισμού, αλλά και την περιγραφή των διαδικασιών που θα ακολουθούνται στα δικαστήρια. Για τον νόμο Δένδια, η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει (μεταξύ άλλων) την παράταση της προθεσμίας προσφυγής στον νόμο, την άρση της προϋπόθεσης τακτοποίησης των οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία για την υποβολή της αίτησης, αλλά και τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων (μείωση 70% του φόρου εισοδήματος που αντιστοιχεί στο διαγραφέν δάνειο).
- «Κλειστά επαγγέλματα»: Στο στόχαστρο έχει μπει το επάγγελμα του μηχανικού αλλά και του δικαστικού επιμελητή. Για τους επιμελητές προωθούνται αλλαγές στον τρόπο χρέωσης των υπηρεσιών τους μέσω κοινής υπουργικής απόφασης (σ.σ.: π.χ. 25 ευρώ για ηλεκτρονική επίδοση, υπολογισμός κόστους βάσει χιλιομετρικών αποστάσεων κ.λπ.).
- Πρόστιμα για ανασφάλιστους εργαζόμενους: Σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων έχει προταθεί το πρόστιμο των 10.550 ευρώ να μειωθεί στα 3.500 ευρώ. Ταυτόχρονα, ο υπάλληλος που θα εντοπίζεται ανασφάλιστος θα προσλαμβάνεται στην επιχείρηση υποχρεωτικά για τουλάχιστον 9 μήνες.
- Ασφαλιστικές εισφορές επαγγελματιών: Σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων έχει συζητηθεί ένα εξαιρετικά κρίσιμο θέμα που θα επηρεάσει το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών εκατοντάδων χιλιάδων επαγγελματιών: θα πρέπει να καθοριστεί ο ακριβής τρόπος υπολογισμού του εισοδήματος επί του οποίου θα υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές. Κατά τη διαπραγμάτευση σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων εκτιμήθηκε ότι θα πρέπει να ισχύει ο τύπος «ακαθάριστα έσοδα μείον έξοδα», ωστόσο έμεινε ως εκκρεμότητα να εξεταστεί και το ποια έξοδα θα αναγνωρίζονται κατά την εφαρμογή του συγκεκριμένου τύπου. Προφανώς, όσο υψηλότερο είναι το εισόδημα που θα λαμβάνεται υπ’ όψιν ή όσο λιγότερες θα είναι οι επαγγελματικές δαπάνες που θα αφαιρούνται, τόσο περισσότερες θα είναι και οι ασφαλιστικές εισφορές. Ο υπολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών για τους επαγγελματίες θεωρείται κρίσιμο ζήτημα και δημοσιονομικά. Σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων έτρεξαν διάφορα σενάρια για το ύψος των εσόδων που θα προκύψουν. Η ελληνική πλευρά προσβλέπει σε αύξηση της εισπραξιμότητας, η οποία διαμορφώνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα ειδικά στον ΟΑΕΕ. Οι δανειστές από την πλευρά τους ζήτησαν να τρέξει και σενάριο για το ύψος των εσόδων που θα προκύψει σε περίπτωση που όλοι οι επαγγελματίες κληθούν να πληρώσουν με βάση το ελάχιστο πλαφόν.
- Ιατρικές δαπάνες: Τα τεχνικά κλιμάκια εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τον κατάλογο των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων που θα πωλούνται από τα supermarkets. Εκκρεμεί η υπογραφή της σχετικής λίστας από τον ΕΟΦ και η κοινοποίησή της στις εταιρείες, προκειμένου να δοθούν τιμές και να ξεκινήσει η διάθεση από τα supermarkets. Εκτιμήθηκε ότι η όλη διαδικασία μπορεί να έχει ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Για τη μείωση των δαπανών του ΕΟΠΥΥ έχει συζητηθεί η επιβολή ορίου για δύο επισκέψεις στους γιατρούς της ίδιας ειδικότητας ανά μήνα για όλους τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ. Επίσης, μελετάται πλαφόν στις διαγνωστικές εξετάσεις που θα επιτρέπονται ανά εξάμηνο και ανά κωδικό με στόχο τη συγκράτηση της δαπάνης κατά τουλάχιστον 10%-12%.
Κομβικά επίσης πέρα από τα 9 θέματα που καίνε τους φορολογουμένους είναι η διαμόρφωση του νέου υπερ-ταμείου για τις ιδιωτικοποιήσεις (πια περιουσία – ΔΕΚΟ, δημόσια ακίνητα – θα μπουν προς εκποίηση, η απελευθέρωση πωλήσεων σε funds για τα κόκκινα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τα κόκκινα στεγαστικά).
Η συζήτηση πάντως ξεκινάει με το θέμα του χρέους να επικρέμεται. Η γερμανική πλευρά με τις δηλώσεις Σόιμπλε έδειξε ότι θέμα δεν υπάρχει, ενώ το ΔΝΤ επιμένει ότι πρέπει να κουρευτεί ώστε να επανέλθει στο πρόγραμμα. Στη μέση η Επιτροπή και το eurogroup θέλουν να ανοίξουν το θέμα αλλά για επικοινωνιακές σκοπιμότητες όπως κατέδειξαν και τα ανοικτά … μικρόφωνα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr